středa, 1. srpen 2007

Harmonie 8/2007

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2007/08 časopis Harmonie 2007/08

Vážené čtenářky a vážení čtenáři,

letos si někteří lidé rádi, jiní neradi, ještě jiní se studem připomněli výročí Charty 77, ukončení její činnosti v roce 1992 a textu Za nové tvůrčí činy ve jménu socialismu a míru, neboli Anticharty. Jako je jen máloco v životě černobílé, tak i historie obou textů a signatářů je složitá a je velmi diskutabilní vynášet kategorické soudy, a to od kohokoliv, neboť bez výjimky platí „kdo je bez viny, nechť hodí kamenem“. Právě tak jako není chartista jako chartista, tak nejsou stejní signatáři anticharty. Nemůžeme vedle sebe postavit údernou kulturní pěst KSČ, soudružku Švorcovou, která s nadšením volala, že „jdeme bok po boku s umělci Sovětského svazu a ostatních socialistických zemí, s nimiž máme společný cíl rozvoje socialistického života“ a že „plamenný výtrysk Velké říjnové socialistické revoluce“ naplní společný cíl – učinit tuto zemi šťastným domovem člověka, a herce, pěvce, hudebníky a skladatele, kteří podepsali antichartu „ve jménu socialismu a míru“ ze strachu, výjimečně byli zneužiti. Těžko jim vyčítat, že neměli morální a lidskou sílu Milady Horákové, že podlehli hysterické kampani. Ostatně o negativním vlivu relativně svobodných médií se přesvědčujeme často i dnes. Lidé, kteří podepsali antichartu nebo otevřeně kolaborovali z ideologických nebo ze zištných důvodů s minulým režimem, mi už nevadí. Smířil jsem se s tím, že někteří jsou ještě v 21. století v kultuře na důležitých postech. Vadí mi ale, že ovlivňují řadu věcí a mohou klidně určovat osud lidí a organizací, že přes demokratické mimikry jsou v nich zakódovány určité způsoby myšlení a jednání. Ve skvěle napsaném, varovně fiktivním románu C. S. Mahrendorffa Temná hra, kde je jednou z ústředních postav Gustav Mahler, autor fabuluje o existenci tajemné antižidovské organizace Černá ruka, která vyštve Mahlera z Vídně do New Yorku, stojí za pronásledováním Židů a zosnuje atentát nejprve na císařovnu Alžbětu a později na následníka trůnu Ferdinanda. S nadsázkou metaforicky řečeno i dnes je zde řada uskupení a la „černá ruka“ z minulých dob, a to včetně kultury. Od těch se však pokání nedočkáme.

V srpnovém vydání uveřejňujeme v rámci unikátního seriálu Hudební křižovatky studii o vlivu Ruska a Sovětského svazu na dění u nás. Symbolicky ji věnujeme výročí některých kvalitních lidí, kteří podepsali Chartu 77 a Antichartu a 21. srpnu 1968, tragickému milníku, který bude navěky mementem naší historie. Ještě doporučuji Vaší laskavé pozornosti nový seriál Mozart a Itálie, který jsme záměrně načasovali až na dobu po megalomanských světových oslavách skladatele, jehož autory jsou renomovaní mozartovští badatelé, dokončení sondy do mladého českého jazzu a postřehy Davida Dorůžky z jazzové Paříže. HARMONIE je také jediným médiem, kterému poskytl v poslední době rozhovor režisér Miloš Forman.

vyšlo: 27. 7. 2007

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 8/2007

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 Seriál: Hudební křižovatky (Vlasta Reittererová)
8 První rozhovor s Tomášem Jamníkem (Luboš Stehlík)
10 Současnost Adama Viktory a Ensemble Inégal (Kateřina Tůmová)
14 Profil varhaníka Jana Hory (Marie Kulijevyčová)
15 Surfujte! (Ivan Matějka)
16 Fotogalerie: Pražský podzim II (Pavel Špiroch, Pavel Horník)
18 Osobnost: Ian Bostridge (Petr Veber)
21 Exkluzivní rozhovor s Milošem Formanem (Markéta Jůzová)
22 Pozvánka na srpnový výlet za šansonem do Paříže nebo na Vltavu (Eva Hazdrová-Kopecká)
23 Jaká byla letošní Zlatá Praha (Markéta Jůzová)
25 Seriál: Mozart a Itálie I (Tomislav Volek)
28 Malé posezení u piva s Torstenem Kerlem (Petr Veber)
29 Smetanova Litomyšl (Jindřich Bálek)
30 Pražské jaro 2007 – dokončení z minulého čísla
32 Forfest (Wanda Dobrovská)
33 Highlights z festivalu Concentus Moraviae (Jan Špaček)
34 Když máj, tak Janáčkův v Ostravě
36 Komorní hudba v Českém Krumlově (Robert Škarda)
37 Nekrology: Richard Klos (Kateřina Maýrová), Zdeněk Lukáš (Wanda Dobrovská)
38 Svět opery (Praha, Wroclaw, Salcburk, Ostrava)
JAZZ • WORLD MUSIC
40 Mladý český jazz – 2. díl (Lubomír Dorůžka)
44 Paříž očima Davida Dorůžky – Jazzmeni sobě
46 Mariza na festivalu Colours of Ostrava (Rudolf Chudoba)
NAHRÁVKY
47 Recenze
INFOSERVIS
61 Zprávy, informace, objednací kupon

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.