pondělí, 25. červen 2018

Harmonie 7/2018

Napsal(a) 

Harmonie 7/2018 Harmonie 7/2018

Milí čtenáři,

žádný dobře fungující obor lidské činnosti se neobejde bez osobností, které jdou neprobádanou cestou, nebojí se nejistých vizí nebo se případně umí šikovně inspirovat u jiných. Jedním z takových hledačů a inspirátorů v české kultuře je violoncellista Tomáš Jamník. Než se v roce 2010 stal stipendistou Berlínské filharmonie, získával tři roky zkušenosti na kurzech komorní hudby v rámci instituce Villa Musica, což je přes třicet let fungující německá státní nadace, která pečuje o výjimečně talentované mladé instrumentalisty z celé Evropy a zároveň patří mezi jednu z největších koncertních institucí v zemi (ročně zorganizuje kolem 150 koncertů komorní hudby, jde tedy o všestranně výhodný systém). Před třemi lety u nás Tomáš Jamník spustil podobný projekt podpořený Středočeským krajem, Česko-německým fondem budoucnosti a organizačně propojený právě s nadací Villa Musica. Jamníkova Akademie komorní hudby poskytla od té doby formou stipendií bezplatné kurzy několika desítkám mladých českých instrumentalistů. V červenci čeká AKH podle Jamníkových slov „přirozený a delší dobu plánovaný krok“. Na českou kulturní scénu vstoupí koncerty v Kostelci nad Černými lesy, v Kutné hoře a v Poděbradech nově založený Orchestr akademie komorní hudby, který bude působit především na území Středočeského kraje.

O vzniku nového orchestru se v souvislosti se Středočeským krajem, jediným, který nemá svůj profesionální orchestr, mluvilo v posledních letech několikrát. Bývalý krajský radní pro kulturu Zdeněk Štefek chtěl na začátku roku 2016 prosadit návrh na vznik Středočeského symfonického orchestru. Plánovaná příspěvková organizace měla připravenou zřizovací listinu, její roční rozpočet měl být až 18 milionů korun, návrh ale neschválilo krajské zastupitelstvo, debata utichla a podle současného radního pro kulturu Karla Horčičky není v současné době otázka případného SSO na pořadu dne a v budoucnu ani nebude.

V září 2016 se o slovo ve Středočeském kraji přihlásila pro změnu Česká filharmonie, respektive Středočeská filharmonie mladých, orchestr jednorázově sestavený ze současných i bývalých členů Orchestrální akademie České filharmonie. Iniciátorem dosud jediného koncertu Středočeské filharmonie mladých byla Galerie Středočeského kraje, záštitu měl od ředitele ČF Davida Marečka i tehdejšího šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, který mládežnický orchestr dirigoval. Ideu trvalého fungování orchestru se ale nepodařilo realizovat a SFM se od té doby na koncertním pódiu nesešla. Podle tiskového servisu České filharmonie „projekt zatím nenašel dostatečnou podporu, aby se mohl dále rozvíjet“.

Jamníkova Akademie komorní hudby je se Středočeským krajem propojena od samého začátku, koncertuje na různých místech kraje, hledá netradiční prostory (jeden z koncertů se uskutečnil například v industriálních prostorách Prádelny Kyselý ve Vlašimi) a zdá se, že vzájemná komunikace funguje k oboustranné spokojenosti. „Koncertů je stále víc a víc. Naplňujeme kulturní potřeby kraje ‚uvnitř‘ a zároveň ho dobře reprezentujeme ‚navenek‘. Uvidíme, kolik koncertů v tomto velkém obsazení bude kraj vyžadovat, nechceme totiž nic prosazovat násilně, kraj sám postupně odhaluje, kde potřebuje ‚kulturní záplatu ‘,“ říká Tomáš Jamník, který bude stát v čele orchestru. Čas ukáže, do jaké míry zaplní Orchestr akademie komorní hudby středočeskou kulturní mapu. Bude záležet na míře vstřícnosti kraje a sponzorů, zápalu studentů, inspirativní spolupráci se sólisty, s nimiž se bude orchestr setkávat (v plánu je především barokní a klasický repertoár, tedy hraní bez dirigenta), a především na organizačním úsilí Jamníka a jeho týmu. Tomáš Jamník ale umí své projekty držet při životě. Před dvěma lety spustil Vážný zájem, iniciativu na podporu domácích koncertů, díky které proběhly stovky akcí, teď připravuje spuštění aplikace, která usnadní propojování pořadatelů domácích koncertů a muzikantů. Nebojím se tedy odhadovat, že naplánované červencové koncerty OAKH nebudou poslední a že orchestr vyjde ze stínu výše jmenovaných předchůdců.

Moc mě těší, že pro červencovou HARMONII se nám podařilo získat rozhovory s výjimečnými ženami klavírního světa, sesterským tandemem Katiou a Marielle Labèque a naopak s velkou solitérkou Mitsuko Uchidou, která by i Schönbergův koncert nejraději hrála sama bez dirigenta. Doporučuji nepřehlédnout reportáž z vlámského ateliéru, ve kterém vznikal nový typ klavíru pro Daniela Baremboima, rozhovor s jazzovým pianistou Danem Tepferem nebo nostalgické vzpomínání na zlaté časy legendárního amerického jazzového časopisu Down Beat.

Osvěžující letní odpočinek vám přeje

Michaela Vostřelová

zástupkyně šéfredaktora

vychází 27. 6. 2018

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 7/2018

obsah

3 Hudba v univerzitním prostředí kolem roku 1948 (Jaroslav Mihule)
Zamyšlení nad počátky výuky hudební výchovy na Karlově univerzitě, o nichž není mnoho známo.

6 Katia a Marielle Labèque: Na začátku bylo zjevení konce (David Mareček)
Klavírní a sesterské duo při rozhovoru během amerického turné.

12 Mitsuko Uchida: Nehledám v hudbě jistotu, nenašla bych ji (Ivan Žáček)
S oddanou a zasvěcenou interpretkou Mozarta, Beethovena, Schuberta, ale i přesvědčenou advokátkou hudby 20. století.

16 Véronique Gens: Francie si potrpí na škatulky (Eva Polívková Bublová)
Jedna z hlavních osobností letošních Letních slavností staré hudby, francouzská sopranistka, která pěstuje všechno, jen ne vlastní výlučnost.

20 Klavír pro Barenboima (Mirek Černý)
Z návštěvy ateliéru stavitele Chrise Maena ve vlámském Ruiselede.

24 Píseň duše Jiřího Plocka (Marie Hvozdecká)
Jaká byla životní cesta vystudovaného biochemika k písni a její podstatě?

28 Marc Minkowski nesnáší dogmatičnost (Petr Veber)
O barokních a moderních orchestrech, o dirigentské specializaci a o svých rodinných kořenech, které jsou zřejmě trochu i české.

32 Nalezení prvního českého violoncellisty (Čeněk Svoboda)
S Liborem Maškem, violoncellistou, badatelem, objevitelem.

35 Bach for All 2018 (Jakub Kydlíček)
Druhý ročník bachovského festivalu v Praze.

36 201 let Moravského zemského muzea a 99 let jeho hudebního oddělení (Hana Studeničová)
Musicalia v barokní knihovně brněnských augustiniánů.

40 Větší nadhled Tomáše Hanzlíka (Lukáš Pavlica)
Skladatel, výtvarník, badatel a zapálený propagátor barokní opery.

43 Jiří Pavlica: Dnes mám chuť napsat spíš protestsong (Irena Černíčková)
Jeho jméno je neodmyslitelně spjato s muzikou Hradišťan, v níž je již čtyři desítky let uměleckým vedoucím.

46 Nejvíce mě překvapilo, jak se tady v Ostravě všechno říká na rovinu (Alena Kunčíková)
S hudebním ředitelem Národního divadla moravskoslezského Jakubem Kleckerem.

48 Stopy a otisky 7 (Vlasta Reittererová)
Bodlinky a trny jednoho desetiletí.

53 Pražské jaro 2018
Výběr z toho nejzajímavějšího, co přinesl letošní ročník.

56 Dan Tepfer: Rád opouštím svou komfortní zónu (Zdeněk Přidal)
Vyrůstal v Paříži, studoval v Edinburghu, v Bostonu a v současnosti je usazený v New Yorku. Šestatřicetiletý klavírista o své poslední desce Eleven Cages.

60 Za jazzem do Senegalu (Jiří Moravčík)
Ze senegalského města Saint-Louis a tamního slavného jazzového festivalu.

62 Rozpaky nad filmem o Blue Note (DJ Mobley)
Ohlédnutí za historii známého labelu, jemuž by prospělo trochu více vášně.

64 Down Beat v čase zlomu (DJ Mobley)
Když byl jazz mladý.

66 Recenze

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se od roku 2011 učí, jak hudbu slyšet a jak o ní psát. Je editorkou webu, který právě čtete.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.