pondělí, 29. červen 2009

Harmonie 7/2009

Napsal(a) 

Harmonie 2009/07 Harmonie 2009/07

Velemilé čtenářky a velectění čtenáři,

je požehnaný letní čas, čas dovolených a prázdnin. Pro někoho i teď čas práce, pro jiného čas „il dolce far niente“. Ovšem je také čas (snad) sluncem prozářených hudebních festivalů. A že jich je požehnaně; jen namátkou: Letní slavnosti staré hudby, Prague Proms, Mitte Europa, Dvořákova Praha, Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, Theatrum Kuks, Hudební festival Znojmo, Třeboňská nokturna... Toto vydání je však věnováno pohledu zpět: největší hudební akci klasické hudby v České republice – Pražskému jaru.

O 64. ročníku lze napsat stejnou floskuli jako jindy: byl úspěšný, prodalo se hodně vstupenek, hlavní mediální partneři – Český rozhlas a Česká televize – splnili to, k čemu se zavázali, takže festival byl slyšet a vidět. Byl však skutečně tak dobrý? Musím konstatovat, že v rámci možností byl asi průsečíkem možného a že úspěšný byl. Nemyslím si, že byl výjimečně lepší nežli jindy, ale organizační tým odvedl skvělou práci a zvládl i několik „jobovek“ včetně změny dirigenta Mé vlasti. Přivezl v rámci rozpočtu několik žádaných hvězd na vrcholu sil – Mutter, Flórez, Hampson, Graham, Isserlis; stavba festivalu byla většinou logická, některé programy byly doslova objevné. Úlet v podobě Pána prstenů takovým však nebyl a je otázkou, jestli právě toto je cesta k rozšíření marketingového vějíře.

Každý má svůj pocit vrcholu. Pro mě jím bylo hostování Philippa Herrewegha a jeho orchestru z „pařížských polí“ a provedení Pražského nokturna Petra Ebena Jiřím Bělohlávkem a Pražskou komorní filharmonií. (Chci doufat, že blízká budoucnost přinese hostování dalších špičkových těles historicky poučeného provádění hudby – Venice Baroque Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment ad.) Festival přinesl i několik zklamání. Tím prvním byla předehra v podobě hostování u nás již známého Mládežnického orchestru Gustava Mahlera. Ne že by hrál špatně, i když oslňující výkon to nebyl, ale určitě by festival více ozdobil nejvýraznější současný mládežnický soubor – Orquesta Sinfónica Simón Bolívar s jeho šéfem Gustavem Dudamelem. (Mimochodem marketingově by to bylo rozhodně zajímavější nežli onen Pán prstenů.) Snad se toho Praha dočká při nejbližším evropském turné orchestru. Skutečných zklámání bylo jen pár: Kopelman Quartet a Dresdner Philharmonie. Nad úrovní orchestrů se vyjma výše zmíněné výjimky dech netajil, nicméně chápu, že si festival při svých možnostech střádá síly na další roky, kdy se prý dočkáme hostování těles top ten. Zvlášť stojí za ocenění už tradiční snaha Pražského jara oslavit jazz alespoň jedním hvězdným večerem. Letos to byl legendární Dave Holland se svými přáteli.

Kromě obsáhlé reflexe Pražského jara se setkáte na stránkách Vaší HARMONIE s Martinou Jankovou, jejíž recitál patřil k vrcholům Pražského jara, a po letech nahlédnete do kuchyně našeho nejlepšího chlapeckého sboru Boni pueri. Dominantním materiálem rubriky jazzu a world music je první reprezentativní vizitka belgického jazzu v českém tisku.

Krásné dny Vám přeje

vyšlo: 1. 7. 2009

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 7/2009

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 Kauza: Smrt Bedřicha Smetany očima lékaře (Marie Kulijevyčová)
6 Martina Janková o Haydnovi (Luboš Stehlík)
8 Stará hudba v letní Praze (Jana Semerádová)
10 Seriál: Alois Hába a proměny hudebního života XX. století – 7 (Vlasta Reittererová)
14 Rozhovor s dirigentem Emmanuelem Krivinem (Markéta Vejvodová)
16 Baletní elita v Národním divadle. Studentské zpovědi ve Stavovském divadle (Jana Hošková)
18 Rozhovor se sbormistry Boni pueri (Luboš Stehlík)
22 YouTube Symphony Orchestra (Petr Kadlec)
25 Studie: Bohuslav Martinů a Sergej Kusevickij (Michael Grundy)
28 Pražské jaro 2009
35 Svět opery (Praha, Barcelona, Drážďany, Ústí nad Labem, Antverpy, Paříž)
JAZZ
41 Dave Holland Quintet na Pražském jaru (Igor Wasserberger)
42 Marek Patrman v otevřeném světě belgického jazzu (Petr Vidomus)
44 Belgický jazzový místopis (Milan Tesař)
47 Marcel Khalifé na Hukvaldech (Bohdana Rywiková)
48 Irina Doubrovskaja a Ersatzmusika (Jiří Moravčík)
NAHRÁVKY
50 Recenze
61 Novinky nahrávacího průmyslu
INFOSERVIS
62 Zprávy, prezentace hudebních subjektů a firem. Soutěž

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.