pondělí, 30. červen 2008

Harmonie 7/2008

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2008/07 časopis Harmonie 2008/07

Vážení čtenáři a milé čtenářky HARMONIE,

moje červencová ouvertura bude mít smutný podtón, možná okořeněný špetkou ironie.

S určitými rozpaky vždy přistupuji k tomu, abych informoval o odchodech lidí. V tomto případě se to týká dvou osobností. 28. května zemřela po těžké nemoci paní Věra Moravcová, jejíž jméno bylo řadu let spjato s Českým spolkem pro komorní hudbu a pražskou Taneční konzervatoří. V sobotu 14. června pak odešel jazzový klavírista Esbjörn Svensson, kterého jsme s jeho triem E.S.T. měli možnost několikrát vidět a slyšet v rámci AghaRTA Prague Jazz Festivalu. Zemřel ve věku 44 let při potápění ve Švédsku (http://www.allaboutjazz.com)...

Hodně se mluví a píše v souvislosti s politikou o úloze médií v demokratických systémech, o postavení novinářů. Lidem, kteří jsou placeni z veřejných zdrojů, často není příjemné, když je jejich počínání sledováno, glosováno či kritizováno novináři. Je to ale koneckonců riziko jejich práce a měli by být připraveni i na to, že jejich skutky budou mít nějakou responzi. Čas od času se stane, že virus arogance moci nebo naopak ztráta sebereflexe postihne i hudbu. HARMONII se to stalo, když jsem uveřejnil rozhovor s dirigentem Mácalem. Výsledkem je prohlášení umělecké rady orchestru České filharmonie, které naleznete v tomto čísle, a znemožnění podpory pražského hudebního gymnázia formou DVD s dokumentem, kde spolupracovala ČF se studenty této prestižní školy. Mnohem vážnější je kauza, která nečekaně vyvřela v červnu. Stálý spolupracovník časopisu, fotograf Pavel Horník, je známý kritik poměrů v obou pražských operních domech. Vedení Státní opery to, zdá se, psychicky neuneslo, a tak se rozhodlo členu Syndikátu novinářů zakázat vstup do správní budovy opery. Varující je především skutečnost, že kontrola je údajně zajišťována ostrahou na základě fotografie, což mi připomíná praktiky 70. let. Státní opera má možná právo prohlásit někoho personou non grata, ale v případě novináře, kdy pohnutky jsou více než zřejmé, je to skutečně varovný precedens, jehož konsekvence raději nebudu ani domýšlet. Pikantní na celé kauze je to, že díky panu Horníkovi mohla Státní opera uspořádat k výročí budovy výstavu starých, vzácných pohlednic a dokonce se chlubí kalendářem, jenž by bez jeho přispění asi nevznikl. Nemyslím si, že by se "umělečtí" manažeři shlédli v praktikách politiků. Je to prostě o lidské a odborné úrovni konkrétních lidí, o jejich schopnosti komunikace, sebereflexe, vnitřní pokoře a odborné kompetentnosti.

Červencové vydání je, co se týká kritické části, monotematické, neboť je naší profesní povinností šířeji reflektovat Pražské jaro. Nicméně doporučuji Vaší pozornosti i další materiály. Především pak rozhovory s dirigentem Liborem Peškem a podnikatelem a trumpetistou Janem Hasenöhrlem.

Luboš Stehlík

vyšlo: 30. 6. 2008

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 7/2008

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 Pozvánka: Letní slavnosti staré hudby (Michaela Freemannová)
4 Reportáž z Polska na téma Penderecki (Petr Veber)
6 Korespondence Karla Ančerla s Ivanem Medkem - 7 (Petr Kadlec)
8 Rozhovor s Janem Rokytou nejen o lidové hudbě (Eva Ocisková)
10 Jenůfa poprvé v Mexiku (Irena Chytrá)
12 Surfujte po Netu (Ivan Matějka)
13 Radek Rejšek o bídě carillonérství v Čechách (Petr Veber)
16 Tanec: 50 let Laterny Magiky, Raymonda v Brně (Jana Hošková)
18 Osobnosti: Libor Pešek, Jan Hasenöhrl (Jindřich Bálek)
22 Smetanova Litomyšl včera a dnes 3 (Petr Veber)
24 Pražské jaro 2008
33 Mojžíš Sylvie Bodorové (Šárka Mrázová)
34 Seriál: Zaprášená kritika (Eva Hazdrová Kopecká)
37 Svět opery (Praha, Amsterodam, Vídeň, Vratislav, Chemnitz)
JAZZ
40 Vanguard Jazz Orchestra (Jan Beránek)
41 Jazzman s punkovým srdcem (Petr Vidomus)
44 Fredy Cole na Pražském jaru (Igor Wasserberger), John McLaughlin v Lucerně (Petr Vidomus)
45 Wayne Shorter v Rudolfinu (Igor Wasserberger)
NAHRÁVKY
46 Recenze
61 Novinky
INFOSERVIS
63 Prezentace hudebních subjektů, zprávy

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.