pondělí, 30. květen 2022

Harmonie 6/2022

Napsal(a) 

Harmonie 6/2022 Harmonie 6/2022

Dona nobis pacem

'Twas but a bolt of nothing, shot at nothing

Shakespeare, Cymbelín

Když už neklademe otázek, když vše zůstává bez odpovědi, což to není než snění zvláštní barvy, zvláštního odstínu. Ze Čtyř básní ze sklonku zapomnění Jeana Baptista Lyslanda.

Dej nám pokoj, dej nám mír bylo nejčastějším zvoláním velkopáteční křížové cesty poutníků v římském Koloseu za účasti papeže Františka. Nejsa katolík, musím přiznat, že na mě tato symbolická pouť se 14 zastaveními zapůsobila. Měl jsem v sobě ale i velkou hořkost při vědomí, že v době celosvětových proseb o pokoj při každém zastavení umírali na Ukrajině lidé. Nejsem schopen pochopit obludnost duševní schizofrenie diktátora a někdejšího bolševika Putina, který se sice křižuje, líbá ikony při pravoslavné velikonoční mši v katedrále Krista Spasitele a děkuje za zprostředkování Boží milosti svému sluhovi Kirillovi, ale milost velikonočního mlčení zbraní Ukrajině odepřel. (Škoda, že katolická církev včetně své hlavy dosud veřejně neoznačila Rusko jako okupanta a viníka války na Ukrajině.)

Na konci dubna mě potěšily výstupy klasické hudby v cenách Anděl. Když pominu, že v očích porotců existuje zdá se v Česku jen jedno vydavatelství vážné hudby hodné analýzy, nominace byly nezpochybnitelné – dvořákovský klavírní komplet Iva Kahánka, Martinů Tomáše Netopila a projekt hudby fi n de siècle Kateřiny Kněžíkové, tituly, které jsou dobře hodnoceny i v cizině. (Phidylé paní Kněžíkové získala v dubnu v kategorii Vocal renomovanou cenu BBC Music Magazinu.) U některých nominantů si umím představit stejně dobrou, možná i lepší interpretaci, ale důležité jsou jiné atributy – koncepce, odvaha, osobnostní vklad a nové nazírání detailů. Dvořák nicméně svým významem a generačním přesahem po zásluze zvítězil. Oceňuji, že nejlepší andělskou jazzovou nahrávkou je autorské album pianistky Nikol Bókové Prometheus.

Jsou -li dirigenti dvojctihodní, kombinují taktovku většinou s klavírem nebo s houslemi, občas třeba s hornou či s klarinetem. Kaspar Zehnder, osobnost června, je i výborným flétnistou. V tomto čísle připomínáme nejen Broumov, kandidáta na Evropské hlavní město kultury (broumovský výběžek nabízí barokní krajinu, unikátní kostely i kvalitní hudbu), ale i Erwina Schulhoffa, kontroverzního Zdeňka Nejedlého a oslavence Jiřího Antonína Bendu. Určitě se zastavte u rozhovoru s Davidem Dorůžkou, jenž je mimochodem provázaný s Prometheem.

Milí čtenáři, jsa člověkem, který celý život vede vnitřní boj mezi konzervativismem a objevováním nového, mám pro vás dvě pozitivní informace. Muzikologii občas v odborné beletrii suplují posvěcení amatéři. V případě vloni s láskou vydané bichle Nebojte se opery jsou jimi herec, muzikant, režisér a literát Jan Jiráň a výtvarník, diskofil a operní nadšenec Robert Rytina. Přátelé opery od 10 do 100 let se mohou ledacos dozvědět o Jenůfě, Prodané nevěstě, Rusalce, Kouzelné flétně, Carmen, Nápoji lásky a dalších operních hitech.

Druhý tip vzešel z mého surfování po internetu, když jsem zápasil s covidem. Londýnský legendární label Decca sice před lety přišel o stamiliony dolarů, když odmítl Beatles, ale vydělal desítky milionů liber na tenorech typu Del Monaco, Bergonzi, Di Stefano, Pavarotti, Calleja, Domingo. Britsko -italský spinto tenor Freddie De Tommaso je hlasově mimořádný, možná dokonce stejně jako idol mého dospívání Franco Corelli. Upoutal mě víc než všichni tenoristé, které jsem v tomto století živě slyšel. Určitě bude dobré sledovat jeho další vývoj. Jen doufám, že se jeho hlasivky nepokazí…

Tragické první čtvrtletí tohoto roku mělo občas komické okamžiky. Moje manželka nejlepší ze všech dostala neutuchající záchvat smíchu, když jsem jí sdělil, že ministryní kultury stínové vlády Andreje Babiše je Jaroslava Pokorná Jermanová. Jestli v předchozím životě nasála molekuly náročného umění, bude možná jednou správnou „ženou za pultem“ české kultury.

 

Luboš Stehlík
šéfredaktor

vychází 30. 5. 2022

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 6/2022

obsah

4 Má soudobá klasická hudba budoucnost? (Petr Kotík)

6 Kaspar Zehnder (Boris Klepal)
Slavná jména pro něj nejsou podstatná, ani když jsou v ansámblu Magdalena Kožená a Simon Rattle.

12 Smetanova Litomyšl přivítá Erwina Schrotta (Alena Sojková)

16 O Broumově, o hudbě i o kostelech (Kateřina Ostradecká)

21 Richard Novák o Smetanovi (Petr Kadlec)

26 Doležalovo kvarteto slaví (Luboš Stehlík)

32 Plameny ve Státní opeře (Jitka Slavíková)

36 Zapomenuté knihy o hudbě / 6 Vladimír Němec: Pražské varhany (Petr Koukal)

42 O interpretaci s Michaelou Koudelkovou (Lukáš Pavlica)

48 Zdeněk Nejedlý a jeho boj (Štěpán Hurník)

54 Jiří Antonín Benda – 300 (Věra Šustíková)

60 David Dorůžka říká, že dnes musí mít každý dvacet kapel (Tomáš S. Polívka)
Kytarista, skladatel a pedagog má za sebou plejádu úspěšných spoluprací a vlastních projektů.

65 David Kollar: Improvizovaná hudba je sexy (Tomáš S. Polívka)

70 Recenze

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.