pondělí, 3. červen 2019

Harmonie 6/2019

Napsal(a) 

Harmonie 6/2019 Harmonie 6/2019

Milé čtenářky, vážení čtenáři,

částečná zkáza Cathédrale Notre-Dame de Paris 15. dubna šokovala jistě každého vnímavého člověka, možná vyjma tamních extremistů a teroristů. Asi není divu, že první myšlenka, jež mě den poté napadla, byla – díky bohu, že nádherné varhany nebyly zničeny. (Olivier Latry tím pádem bude i nadále prvním titulárním varhaníkem Francie.) V úterý 23. dubna uspořádala Česká filharmonie benefiční koncert ve prospěch Notre Dame. Výběr spojených pražských orchestrů zahrál Dvořákovu Stabat Mater v Rudolfinu důstojně, dirigent Tomáš Netopil udělal maximum, aby výkon nesourodého souručenství sólistů a sboristů byl co nejlepší. Hlavním poselstvím večera však bylo vyslání signálu lidí dobré vůle. Objem vybraných peněz na opravu (téměř 400 000 korun) sice bledne před miliardami světové sbírky na rekonstrukci chrámu Matky Boží, ale důležitá byla symbolika dvořákovského večera. Nemělo by zapadnout, že 20. dubna na Bílou sobotu se Václav Luks zapojil do nablýskaného charitativního večera v pařížské Invalidovně. Čech řídil Orchestre national de France a Chœur de Radio France ve sborech z Bachových Matoušových pašijí. Jistě by se mohlo říci, že jen byl v pravý čas na pravém místě, když na Velký pátek provedl celé Pašije v divadle Champs-Elysées, přesto je to zajímavá pocta a nepřímo i decentní uznání české interpretaci baroka.

„Pando-krtečkovská mesaliance“ má trhlinu. Praha nechce uznat nerozbornou jednotu Číny, naopak chce revidovat smlouvu s Pekingem, rozvíjet vztahy s Tchai-wanem, vyvěšuje vlajku Tibetu. Vzkaz od říše středu byl rychlý. Údajně by mohla zakázat umělecké zájezdy, kde se bude vyskytovat Praha. Možná nás budou trestat selektivně, někdo ano, jiný ne. Na státní svátek 8. 5. to vypadalo tak, že PKF – Prague Philharmonia možná na podzim zůstane doma. Jak to nakonec dopadne, neví ani Konfucius, nicméně prohlášení orchestru, který odmítl vyděračský nátlak, aby se kriticky vymezil vůči vedení Prahy, lze ocenit. Věta „Podmiňování šíření kulturních zážitků zaujetím politických postojů považujeme za nepřípustné.“ by se mohla tesat do sliveneckého mramoru. Třeba to ale nakonec nebude tak horké. Huawei ovládne všechny sítě a zavládne usměvavá pandí idyla.

V červnu doznívá sezona a to hlavní v hudbě se děje v Litomyšli a na Moravě. Vysoké otáčky budou mít už úvodní koncerty festivalu Smetanova Litomyšl, kdy například Jakub Hrůša uvede s Českou filharmonii Dvořákovu Svatou Ludmilu… Co spojuje letos Litomyšl a finále festivalu Concentus Moraviae ve Vídni? Magdalena Kožená, která v obou městech provede v červnu s Collegiem 1704 program Zahrada vzdechů. Ještě silnějším tématem Concentu Moraviae však bude kvartetní fórum, kdy festival představí během měsíce více než dvacet smyčcových kvartet. Možná finance neumožnily pestřejší konfrontaci legend typu Emerson String Quartet s dravým mládím, nicméně něco takového si dosud nedovolil podle mých vědomostí žádný evropský, natož český pořadatel. Mám radost z pozvánky pro Meta4, kvartet Prezioso, Vertavo a Modigliani nebo Cuarteto Q-Arte. Jako sen vypadá, že věhlasné soubory přijedou, aby se podělily za lidové vstupné o kvalitní dramaturgii v komorních zámeckých prostorách (zvlášť oceňuji uvedení třeba Spohrova Dvojitého kvartetu, Sibeliových Voces Intimace, 9. a 10. Šostakovičova kvartetu).

Osobností června je žena, která rozsvítí úvod 24. ročníku Concentu Moraviae – Ruby Hughes. Dalšími dvěma pěveckými osobnostmi jsou Olga Peretyatko a Štefan Kocán. V jazzové rubrice určitě nalistujte článek o kypící bezbřehosti hudby Johna Zorna nebo rozhovor se slovenským skladatelem a kytaristou Matúšem Jakabčicem.

Luboš Stehlík

vychází 30. 5. 2019

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 6/2019

obsah

3 Festival mezi nebem a zemí (Luboš Stehlík)
Co letos přinesou Letní slavnosti staré hudby?

6 Nádech a výdech bez konce s Ruby Hughes (Michaela Vostřelová)
Před rokem jsme v recenzi na její poslední album psali, že čeští posluchači ji bohužel ještě neměli možnost slyšet na živo, teď je jednou z hlavních tváří festivalu Concentus Moraviae.

11 Voda Fazila Saye (Martin Rudovský)
Do Prahy přijíždí na konci června poprvé i jako skladatel. Turecký klavírista Fazil Say zahraje s FOKem svůj klavírní koncert Voda.

14 Olga Peretyatko: Máme společnou slovanskou duši (Dina Šnejdarová)
Na operní galakoncert Smetanovy Litomyšle letos míří rodačka z Petrohradu, sopranistka Olga Peretyatko.

18 Štefan Kocán deset let v MET (Věra Drápelová)
Šestačtyřicetiletý zpěvák letos slaví své malé „metropolitní“ jubileum.

22 Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 8
(Inga Mai Groote / překlad Dita Hradecká)
Hymny a moteta, paměť a minulost: Hudební praxe v běžném životě německých luteránů v raném novověku.

26 Nenápadná hvězda českého gramofonového nebe (Luboš Stehlík)
Vydavatelství Nibiru se zrodilo v roce 1997.

30 Pavel Fischer o hudbě, výuce i festivalu Concentus Moraviae (Lukáš Pavlica)
O letošní výjimečné koncentraci smyčcových kvartet na moravském festivalu.

34 Orchestrální hráčka s komorními sklony (Alena Sojková)
Houslistka Hana Kubisová.

37 Být muzikologem v Čechách (Stanislav Bohadlo)
Jak mě muzika přestala bavit a jak jsem si vybral hudební vědu.

40 Mezi evropskou tradicí a americkou inovací (Věra Drápelová)
Letní nabídku koncertů v Praze letos opět zpestřuje Musica Orbis, která publiku představuje zahraniční studentská tělesa.

42 České muzeum hudby 200 let po založení Národního muzea (Kateřina Maýrová)
Divadelní cedule, programy a plakáty.

48 Konstanty a varianty 6 (Vlasta Reittererová)
Hudba z konzervy.

53 Hudební maratónec John Zorn míří do Prahy (Tomáš S. Polívka)
Shrnout kypící bezbřehost hudby Johna Zorna, obdivuhodného génia hyperaktivity, do jediného večera (natož jednoho článku) je holá nemožnost.

56 Igor Ochepovsky: České scéně chybí kuráž (Anna Mašátová)
Uralský rodák, kytarista a skladatel bývá na české scéně označován jako největší objev posledních let.

58 Okno (Jaroslav Riedel)
Kosmopolitní fusion Emila Viklického.

60 Matúš Jakabčic: Jít za svou vnitřní představou (Milan Tesař)
Slovenský skladatel, kytarista, kapelník a pedagog.

62 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.