úterý, 29. květen 2018

Harmonie 6/2018

Napsal(a) 

Harmonie 6/2018 Harmonie 6/2018

Milí čtenáři,

dovolím si podělit se s vámi o čtyři zprávy. První dvě jsou radostné. V neděli 13. května porazil cellista Václav Petr tvrdou konkurenci a získal v soutěži Pražského jara, stejně jako Tomáš Jamník v roce 2006, 2. cenu, když první nebyla udělena. Ve středu 2. května vydala Česká pošta údajně první jazzovou známku, navíc s připomínkou české státnosti. Jejím autorem je výtvarník a básník, věnující se kreslenému humoru, litografii a knižní ilustraci, Jiří Slíva. Konečně bude mít jazz vtipné zastoupení i ve filatelii! Neradostné jsou další dvě události. Činnost ukončil nečekaně portál Opera Plus. Přestože se nás jeho šéf pokusil lživě očernit, zániku lituji. Jistě by bylo užitečné, kdyby web tohoto typu existoval. Horší zprávou je však blížící se zánik Kabinetu hudební historie (KHH), pražského muzikologického pracoviště, jež je od roku 2003 součástí Etnologického ústavu Akademie věd. Mezi poslání KHH patří „pramenný výzkum v oblasti historie české a evropské hudební kultury od pozdního středověku s těžištěm v bádání o hudbě 18.–20. století…“, což sice zní vznešeně, ale veřejnost o jeho výsledcích ví pramálo. A když už něco spatřilo světlo světa, tak se o tom přinejmenším hudební obec nedozvěděla, protože vedení KHH to neumělo „prodat“. Stejně jako mají svoje teoretické základny jiné vědní obory, nejinak je tomu s hudbou. (Platformy jako například Institut umění nebo katedry hudební vědy jsou sice pozoruhodné, ale nemohou pojmout široké spektrum hudby. Ostatně je otázka, jestli by byl něčeho takového schopen KHH…) Nebudu vás zatěžovat hudebními a podivnými personálními peripetiemi, takže jen několik kusých poznámek; snad se k tématu vrátíme někdy na našem portálu.

Muzikologie je na Akademii věd už řadu let v roli popelky. V roce 2003 vklouzla do Etnologického ústavu AV a v prosinci 2018 zde její dosavadní život skončí. Vize budoucího muzikologického pracoviště v Ústavu dějin umění AV budí naději, ale zatím mi to trošku připomíná Nejistou sezonu. Jako vnější pozorovatel vnímám rizika. Například bude možné letos žádat o granty na výzkumné projekty na příští rok a další léta, nebude narušena kontinuita vydávání významného časopisu Hudební věda, Academus Edition, zasílání dat do databáze RILM, oborová bibliografie…? Nebudou mít při naplňování nového pracoviště navrch osobní animozity před odbornou erudicí? Bude mít pražská muzikologie „jasné zítřky“ a z popelky se promění v dalších letech v princeznu?

Zvláštní kapitolou historie KHH je Antonín Dvořák. Myšlenka nového souborného vydání jeho děl se začala rodit asi už na počátku nového tisíciletí a kolem roku 2004 dostala kontury, jež ale nebyly zrovna pevnou skálou. Pak šel čas, jímž proteklo hodně peněz daňových poplatníků. Oslavovaná kooperace s vysněným vydavatelem skončila neslavně a kolem roku 2015 se začal odvíjet skromnější příběh New Dvořák Edition, rezignující na soubornost. Jaký je dosavadní společensko-ekonomický výstup? Klavírní výtah opery Alfred, partitura Tragické ouvertury a v šuplíku zůstává připravené kritické vydání partitury Klavírního koncertu! Docela neslavná bilance. Jestliže konce vydávání díla Bohuslava Martinů by se snad mohly dočkat moje milované vnučky, Dvořáka by se při tomto tempu nedožila ani pravnoučata. Když dám do muzikologického kotlíku bouřlivé personálie, akademické „politické“ zákulisí, dvořákovské torzo a jiné problémy (například nepochopitelné propuštění čtyř špičkových členů KHH vedoucím etnologem), není divu, že KHH zvoní hrana. Přesto co nejhlasitěji pléduji za renesanci zdravé muzikologické platformy v Praze. Už kvůli tomu, že v týmu čtu jména několika vědců a vědkyň, jichž si vážím, a že by snad mohli v budoucnu odborníci více myslet na „neodborníky“ a občas napsat vědecky spolehlivou knihu pro „laické“ milovníky klasické hudby.

Červnová edice nabízí kromě jiného tři mimořádná témata. S Milošem Štědroněm, skladatelem, vědcem a pedagogem, si povídal Milan Uhde, spisovatel, dramatik, scénárista a bývalý politik; s klavíristou Ivanem Klánským syn-klavírista Lukáš Klánský; s Igorem Wasserbergerem, nestorem jazzové žurnalistiky, Milan Tesař. Určitě se ale zastavte u vzpomínky skladatele a režiséra Jiřího Gemrota na Otomara Kvěcha i rozhovorů s mezzosopranistkou Markétou Cukrovou a bubeníkem Omarem Hakimem.

 

Luboš Stehlík

vychází 30. 5. 2018

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 6/2018

obsah

3 V krajině vzpomínání (Jiří Gemrot)
na Otomara Kvěcha (25. 5. 1950–16. 3. 2018).

6 Miloš Štědroň: Vším, čím je, je rád (Milan Uhde)
Dialog dvou bardů české kultury.

12 Markéta Cukrová: O skutečném zpěvu a mylných představách (Michaela Vostřelová)
Interview o Dvořákovi, ale i Wagnerovi nebo o dobrých knihách o zpěvu, kterých je jak šafránu.

16 Rodinný dialog (Lukáš Klánský)
13. května oslavil oslavil klavírista a pedagog Ivan Klánský sedmdesátiny, 1. května
převzal Granátovou hvězdu. Dobré důvody pro setkání dvou skvělých pianistů - syna Lukáše s otcem Ivanem.

22 Smetanova Litomyšl poprvé (Jindřich Bálek)
Očima dramaturga festivalu Vojtěcha Stříteského.

24 Smetanova Litomyšl podruhé (Bohuslav Vítek)
Pohled zvenčí.

26 Jurgen De bruyn: Hudba je jen částí příběhu (Jitka Miková)
Letos potřetí se vrací do České republiky belgický vokálně-instrumentální soubor Zefiro Torna pod vedením Jurgena De bruyna.

28 Daniel Lo: Celý svět je pro mne hudbou (Jan Borek)
Pochází z Hongkongu, doktorát z hudební kompozice obdržel na Univerzitě v Yorku a jeho hudba se hraje v Ostravě.

32 Kraj, kde lišky nedávají dobrou noc (Věroslav Němec)
S Janem Školníkem a Terezou Kramplovou o historii i současnosti festivalu Za poklady
Broumovska.

36 Kompozice jako náhoda (Michal Nejtek)
Peter Graham (vlastním jménem Jaroslav Šťastný) je bez jakékoli nadsázky naprosto originální osobností, která jaksi nesplňuje zaběhané představy o skladateli.

40 201 let Moravského zemského muzea a 99 let jeho hudebního oddělení (Nikola Illeová, Petra Čtveráčková)
Památník Leoše Janáčka.

44 Orchestr z města na třech řekách (Věra Drápelová)
Three Rivers Young Peoples Orchestras míří do Prahy.

46 Vzpomínky Petra Zusky (Markéta Jůzová)
Choreograf a tanečník Petr Zuska, dvojnásobný držitel Ceny Thálie, ukončil v loňské sezoně své patnáctileté šéfování Baletu Národního divadla v Praze.

50 Stopy a otisky (Vlasta Reittererová)
Jinakost jako program.

56 Omar Hakim: Weather Report mi změnili život (Marian Pavlík)
Jeho talent a neúnavné hraní po boku předních umělců mu v roce 1990 přinesly první nominaci na Grammy.

58 Igor Wasserberger: Historie jazzu na starém kontinentu (Milan Tesař)
S muzikologem, publicistou, pedagogem, hudebním režisérem a dramaturgem o jeho
nové knize Jazz in Europe.

60 Goran Bregović: Vypnout hlavu a řídit se srdcem (Daniel Sywala)
Už řadu let baví svět svým nekompromisním přívalem jižanské energie.

62 V Holomóci městě po čtyřiceti letech (Jaroslav Riedel)
O nahrávce, která nadlouho předznamenala pianistovo okouzlení moravskou lidovou hudbou.

64 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.