středa, 27. květen 2015

Harmonie 6/2015

Napsal(a) 

Harmonie 6/2015 Harmonie 6/2015

Vážení a milí čtenáři,

červnový editorial začnu velmi osobně. V každém životě jsou okamžiky či roky, které jsou zlomové. V tom mém to byla v 80. letech sborová léta s Pavlem Kühnem a školní s Petrem Ebenem, desítky let života s mojí manželkou nejlepší ze všech a narození tří dětí. První květnovou středu přišel další – narození blažené vnučky Beáty. Mimořádný okamžik si žádal mimořádnou oslavu. Tentýž večer se mi jí dostalo na mimořádném koncertu České filharmonie, na němž Marek Eben v roli průvodce a glosátora jiskřivě diskutoval při „zkoušce orchestru“ s Jiřím Bělohlávkem o kvalitách a interpretačních nuancích skladeb Prokofjeva, Janáčka a Petra Ebena. Slovní vstupy filharmoniků byly zajímavé a díky výrazným hlavním personám to byl velmi příjemný, poutavý a „nevýchovný“ večer a poodkrytí světa moderní vážné hudby 20. století dopadlo více než dobře. Poněkolikáté mě na konci večera napadlo, proč tento stát není schopen vygenerovat více tak charismatických a hudby znalých moderátorů? Ale protože jsem znal Petra Ebena, není vlastně údiv na místě.

Měsíc červen je vždy vstupem do hudebního léta. V mých očích jsou to hlavně tři festivaly – Smetanova Litomyšl, festival komorní hudby v Kutné Hoře a Concentus Moraviae. Z programu v Litomyšli doporučím tři projekty, které by neměly vedle oper a oratorií zapadnout – Rameaův Pygmalion, ideální titul pro rokokový zámek v Nových Hradech, literárně-hudební pořad Ivo Kahánka a Hany Maciuchové a koncert vídeňského orchestru Tonkünstler se sólistou Josefem Špačkem… Jiří Bárta pozval do Kutné Hory opět britskou houslistku Chloë Hanslip, takže například Brucknerův smyčcový kvintet, Brahmsův klavírní kvartet nebo Ravelova sonáta housle – cello budou určitě silným zážitkem… Těžko doporučovat z kvalitní nabídky 35 koncertů festivalu Concentus Moraviae, jenž sice oživuje řadu menších lokalit hlavně Jihomoravského kraje, ale svým významem už dávno překročil hranice našeho státu. Měl by to snad být úvodní koncert Collegia 1704 v Brně nebo závěrečný Le Concert d’Astrée s Magdalenou Koženou, coby zlaté tečky jubilejního dvacátého ročníku? Nebo snad série koncertů souboru Accordone a Marka Beasleyho? Nebo kontratenorista Dominique Visse, jehož údajně doprovodí elektrická theorba (!) a akordeon? Nebo koncert souboru Private Musicke, jenž u nás vešel do podvědomí ze spolupráce s Magdou Koženou, nebo snad varhanní večer Jose van Immerseela s bonusem v jeho cembalo-hammerklavierovém dialogu s Barbarou Marií Willi? To vše bych určitě mohl nabídnout s klidným svědomím, ale rád bych připomněl unikátní projekt, kterým by mohl festival opět vstoupit do dějin – Harfové dny na zámku Žďár nad Sázavou ve dnech 18. až 20. června pod záštitou Jany Bouškové s koncerty, mistrovskými kurzy, happeningy, akcemi pro děti, expozicí nástrojů, workshopy, diskusemi a setkáními s harfovými mistry. Tak intenzivní oslavu harfy v různých podobách jsme v Česku od roku 1999, kdy se v Praze konal světový harfový kongres, neměli.

Hlavní osobností červnového vydání je zmíněný Marco Beasley. Určitě však doporučuji vaší pozornosti i názory Kateřiny Chrobokové, Jana Klusáka, Josefa Špačka, Petra Wagnera a Davida Zinmana. Premiéru má u nás nadějný acappellový soubor Skety.

 

Luboš Stehlík

vychází 27. 5. 2015

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 6/2015

obsah

3 Smetanova Litomyšl (Luboš Stehlík)
Mezi Janem Husem, Macbethem, Malým Princem, Umučením Krista, hvězdami Met a Smetanou.

6 Il viaggio continua – Marco Beasley (Jitka Miková)
Nestavím mezi žánry žádné hranice, hudba je přece univerzálním jazykem.

10 KATEŘINA alias KATT (Luboš Stehlík)
V České republice hraje a žije hodně varhaníků. Nikdo z nich však nemá tak široký záběr jako Kateřina Chroboková.

14 David Zinman – Čtyřicet let v Evropě (Petr Veber)
Životní cestopis newyorského rodáka a světového dirigenta.

16 Petr Wagner na stopě posledního gambového virtuosa (Čeněk Svoboda)
Rozhovor s gambistou, pedagogem a uměleckým vedoucím Ensemble Tourbillon.

20 Opereta synonymem moderní ženy (Eva Mikulášková)
Další díl seriálu o ženách v opeře, tentokrát s „Rezi, nebo Mici“ na scéně.

22 Josef Špaček mezi orchestrem a virtuosem (Jindřich Bálek)
Je koncertním mistrem České filharmonie, ale má za sebou sólová vystoupení na pódiích, o kterých se jiným českým sólistům ani nesní.

24 L’amore in musica (Milada Jonášová)
Boroniho opera z divadelního zákulisí.

27 Česká hudba očima (a ušima) Angličana (Patrick Lambert)
Postavení hudby Bohuslava Martinů ve Velké Británii.

30 Rituály Jana Klusáka (Michaela Vostřelová)
O nové opeře Filoktétés, „tragédii s happy endem, protože nikdo neumře a nikdo nikoho nezabije.“

32 Osudy Richarda Nováka (Petr Kadlec, Vojtěch Babka)
Soutěž v Toulouse – Novak premiére prix!

35 Šestkrát deset (Vlasta Reittererová)
Mezi dvěma zly.

38 Matyáš Novák – Mezi klavírem a drážďankami (Lucie Ryss)
Jméno klavíristy Matyáše Nováka je dobré si zapamatovat. Je totiž pravděpodobné, že o něm ještě hodně uslyšíme.

40 Chvála letních festivalů (Václav Luks)
Prázdninové plány Collegia 1704 a Václava Lukse.

43 Historie a současnost FOK (Martin Rudovský)
Rudolf Pekárek – dirigent z konce světa.

44 Kritiky

45 Svět opery

48 Návrat Freda Hersche (Tomáš S. Polívka)
S pianistou, skladatelem a v neposlední řadě aktivistou v boji proti AIDS.

50 Skety: V hlase nic neskryjete (Daniel Vojtíšek)
Tři dámy a tři pánové, šest hlasů a jedno nové album.

53 Vincent Peirani: Vytvořit nový společný prostor (Milan Tesař)
Touha vyvíjet se, neustrnout – hlavní téma rozhovoru s francouzským akordeonistou.

55 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.