středa, 22. květen 2013

Harmonie 6/2013

Napsal(a) 

Libor Pešek Libor Pešek

Vážení a milí čtenáři,

jednoho jarního rána jsem hledal něco na čtení do metra. Na stole své manželky nejlepší ze všech jsem si všiml povídky Muž, který sázel stromy . Zjistil jsem, že původcem dárku byla naše rodinná přítelkyně, která český překlad útlé knížečky Jeana Giona ilustrovala. Kniha na mě silně zapůsobila a určitě ji doporučuji k přečtení nejen čtenářům tohoto časopisu, ale i politikům a průmyslovým a bankovním kapitánům. Povídka o muži, který věnoval téměř celý život sázení stromů, vyšla kdysi v časopisu Vogue pod názvem Muž, který sázel naději a vypěstoval štěstí . Vzpomněl jsem si na to, když jsem vytvářel plán červnového vydání. Ten název se totiž velmi hodí na dva oslavence, které bych chtěl připomenout a vzdát jim hold. Oba měli shodou okolností na mě kdysi velký vliv.

Libor Pešek Libor Pešek

Libor Pešek (22. 6. 1933) byl nevědomky jednou z příčin, proč jsem se začal věnovat hudbě. Jeho koncerty s Východočeským komorním orchestrem byly pro mě v sedmdesátých letech šokující zkušeností. Byly to večery, které mě hodně ovlivnily. Dirigentovu další kariéru jsem později sledoval z povzdálí, radoval se z jeho úspěchů a byl smutný z toho, že jeho výjimečnost byla plně doceněna nikoliv doma, ale až na britských ostrovech. Celý život nabízel posluchačům naději a rozdával ryzí pocit štěstí z hudebního krásna. Je příznačné, že skutečnou úctu sklízí v poslední dekádě nikoliv u České filharmonie, kde nikdy nebyl šéfem, ale u soukromého Českého národního symfonického orchestru.

Anne-Sophie Mutter Anne-Sophie Mutter

Důležitým červnovým jubilantem je pro mě i Anne-Sophie Mutter (29. 6. 1963). Na počátku oslnivé kariéry chráněnkyně svého duchovního gurua Herberta von Karajana, později, v letech osmdesátých a hlavně devadesátých, „královna houslí“. Po roce 2000 se objevilo několik houslistek, které jí začaly postupně konkurovat, takže symbolické královské křeslo je dnes neobsazené, ale žádná z „princezen“ nebyla dosud schopna vzbudit tak všeobecnou, jednoznačnou úctu, jakou Anne-Sophie měla a má. A žádná se zatím nezapsala do světové fonotéky tolika referenčními projekty, ať už to byl například beethovenovský sonátový komplet, základní koncerty hudby 20. století (Berg, Stravinskij, Rihm, Penderecki), první nahrávky Mendelssohna, Mozarta, Sibelia, Prokofjeva... nebo koncert Sofie Gubajduliny. Vždy jsem obdivoval její mrazivá non vibrato hraná piana, gauguinovsky barevné hloubky, neuvěřitelnou transparentnost a svobodu, která někdy dospěla až za mantinely nastavené skladatelem. Právě ona mě naučila slyšet a prožívat housle.

Libor Pešek i Anne-Sophie Mutter určitě ve svém životě nějaké stromy zasadili. Hlavně však sázeli radost. Nám všem přeji, aby ji rozdávali ještě řadu let!

Obdivuji muzikanty, kteří na vysoké úrovni ovládají různé hudební obory. Mojí úctu mají například Daniel Barenboim, Pinchas Zukerman, Julian Rachlin, Julia Fischer nebo Daniel Hope. Nicméně ve všestrannosti je předčí Anna Fusek, jež je tváří červnového vydání. Objevem možná budou pro vás i dirigent Łukasz Borowicz, klavírista Jan Michiels a pianista a hráč na elektrické klávesové nástroje Craig Taborn.

Zásadním edičním počinem je uveřejnění rozhovoru s americkým skladatelem Philipem Glassem, jehož bude v srpnu hostit Festival Ostravské dny. Jde v českém mediálním prostoru o natolik unikátní materiál, že bude uveřejněn během následujících tří měsíců bez jakéhokoliv redakčního krácení.

Milí čtenáři, přeji vám krásný červen, z něhož snad budou některé dny spjaty se zajímavými živými hudebními zážitky a nahrávkami.

Luboš Stehlík

vyšlo: 27. 5. 2013

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 6/2013

obsah

3 Události – Komentáře
6 Anna Fusek: Pořád hledám nové výzvy (Šárka Mrázová) Rozhovor s flétnistkou, houslistkou, klavíristkou, režisérkou, herečkou a českou rodačkou v jedné osobě.
10 Vášnivý diskofil Łukasz Borowicz (Anna Černá) S polským dirigentem o české hudbě a světových pódiích.
12 Pod hudebníkovýma rukama se hranice hudby stávají nekonečnými (Martin Jemenka) Vzkazuje belgický klavírista, komorní hráč a pedagog Jan Michiels.
14 S Českou filharmonií ve Spojeném království (David Mareček) Devítidenním dubnovým zájezdem vás den po dni provede ředitel ČF David Mareček.
16 Dirigent Libor Pešek: Orchestr jako báječný závodní kůň (Marie Kulijevyčová) Jubilující dirigent, bilanční interview a v něm spousta životních moudrostí i zkušeností.
20 Verdi a Wagner – Paralelní životy (Vlasta Reittererová) „Lehkovážně jsem si myslel, že je má partitura srozumitelná sama o sobě a zpěváci musí sami přijít na to, jak ji interpretovat.“
22 Barevná symbolika má velký význam (Markéta Jůzová) S Theodorem Pištěkem o kostýmech pro Amadea, Dvě vdovy i Hradní stráž.
25 Philip Glass: Příliš mnoho not (Renáta Spisarová) Ostravská scéna chystá výjimečnou událost a vy můžete být u toho!
28 Jak se v Česku baletilo (Jana Hošková) V Hraběcím Nostitzově Národním divadle a v Českém Krumlově.
31 Z nevydaných textů muzikologa Vladimír Lébla (Anežka Polášková) V páté části seriálu se podíváme na momenty, které spojovaly Gustava Mahlera s Čechami.
34 Z metra do Národního se saxofonem v ruce (Michaela Vostřelová) Aneb Ježkova konzervatoř stále v pohybu.
36 Zvuky a pazvuky brněnských zahrad... (Miloš Zapletal) ...si můžete užít v rámci letošního ročníku festivalu Expozice nové hudby.
37 Claudio Monteverdi ve Znojmě (Roman Válek) A spolu s ním i Czech Ensemble Baroque Orchestra, Markéta Cukrová a možná i vy?
38 Kritiky
41 Svět opery
46 Rudresh Mahanthappa: Chci být součástí mainstreamu (Milan Tesař) Jeden z nejlepších altsaxofonistů o prolínání indické hudby a jazzu a o hledání svých kořenů.
48 Martin Kratochvíl: Hudba je služba komunitě (Tomáš S. Polívka) Návrat do let minulých s albem příznačného jména Znovu.
50 Craig Taborn: Zdánlivě běžné trio (Milan Tesař) „Základním vyjadřovacím jazykem jazzu je improvizace. To je společná gramatika, na níž se mohou shodnout hráči z různých částí světa.“
52 Recenze
62 Infoservis. Soutěž

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.