
Milí čtenáři,
je 19. května a je nejvyšší čas, abych se věnoval editorialu. Původně jsem chtěl psát o jiném tématu, ale po včerejším schizofrenním pražskojarním zážitku z Mahlerovy Osmé jsem změnil názor. Nebudu se detailně vyjadřovat ani k interpretaci, i když si myslím, že přípravě mělo být věnováno více času, to bude snad obsahem reflexe v letním vydání, ani ke skladbě, která zaměřena jak do budoucnosti, tak do minulosti nepatří k Mahlerovým nejlepším dílům, ale o podivném rámci, kterého jsem byl svědkem. Začalo to vstupem do obludné vysočanské arény, tlačenicí a nervozitou u vchodů, průzkumem mého zavazadla, pití a mých kapes a pokračovalo malým sedadlem a velmi skromným prostorem pro nohy. To však nebylo nic ve srovnání se stadionovými kulisami ozvláštněnými dvěma obřími obrazovkami, které mi připomněly koncert Tří tenorů v Paříži. Těžko říci, jaké provedení bylo. Myslím, že dirigent a několik set hudebníků dělali, co mohli, přičemž někteří sólisté byli nad evropským průměrem, ale proti šílené „neakustice“ arény se nedá vést vítězný boj. Přišlo mi, že po celou patetickou první část se zvukaři vyrovnávali s existencí několikatisícového publika. Proto úvod Veni creator spiritus, který má ohromit, byl rozpačitý, Tvůrce nepřišel a srdce, aspoň to moje, nenavštívil. Možná, že kdyby Mahlerovo působivé (retro)universum provedlo 1000 sboristů a 500 hráčů, tak stadion skutečně ohromilo. Takto byla symfonie zajímavou, strukturálně rozostřenou zvukovou pláství. Z vysočanské arény, nebo jak se mezi lidem říká „Hušákova balvanu“, jsem odcházel s myšlenkou: Ještě že mám doma několik geniálních mahlerovských kompletů.
Červnové vydání má jednoznačnou dominantu. Cecilia Bartoli, nejtemperamentnější pěvkyně současnosti, totiž poskytla jediný rozhovor českému médiu právě HARMONII.
Luboš Stehlík
vyšlo: 31. 5. 2011
zveřejněné články Harmonie 6/2011
obsah
3 Události
5 Komentář
6 Osobnost: Cecilia Bartoli (Petr Veber)
12 Profily géniů taktovky: Herbert von Karajan (Ivan Žáček)
15 Rozhovor s dirigentem Franzem Welserem-Möstem (Markéta Jůzová)
18 Bejun Mehta v Praze (Věra Drápelová)
20 Václav Talich 6 (Petr Kadlec)
24 Profil: Martinů Voices (Wanda Dobrovská)
27 Ignat Solženicyn na Prague Proms (Otakar Svoboda)
28 České sny potřetí (Aleš Březina)
30 Housle na Pražské konzervatoři 6 (Jaroslav Foltýn)
32 Kvarteto se Zemlinským ve znaku (Jindřich Bálek)
34 Dějiny hudby pro každý den 6 (Vlasta Reittererová)
36 Pěvecké legendy: Pia Tassinari a Ferruccio Tagliavini (Martin Bojda)
38 O scénografii a Pražském Quadriennale s Borisem Kudličkou (Markéta Hořešovská)
40 Kritiky
45 Svět opery
48 Rozhovor s trumpetistkou a skladatelkou Štěpánkou Balcarovou (Milan Tesař)
50 Vijay Iyer v pražském klubu Jazz Time (Elena Kubičková)
51 McCoy Tyner na Pražském hradě (Igor Wasserberger)
52 Michael Formanek – americký kontrabasista s moravskými kořeny (Milan Tesař)
54 Desátý Jazzfest Brno (Milan Tesař)
55 Recenze
66 Infoservis