čtvrtek, 27. květen 2010

Harmonie 6/2010

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2010/06 časopis Harmonie 2010/06

Vážení čtenáři,

jakoby se stávalo pravidlem, že nám Česká filharmonie nabízí šarvátky, boje, protesty, vzdoroborectví a intimnosti s příchodem jara. Před rokem žila bojkotem nahrávání, předtím půtkami se svými šéfdirigenty, nyní bojem za svůj „klid na práci“. Hořkým výsledkem jejich bojů je pošramocené renomé v zahraničí a bohužel i znechucení části jejích posluchačů – hudbymilovných Čechů. Situace v této státem zřízené příspěvkové organizaci je opět velmi složitá a je otázka, jak to skončí. Orchestr, který se právem pyšní výraznými uměleckými individualitami, si v květnu vzal jako rukojmí svoje publikum. Koneckonců by mohl například vyhlásit v Rudolfinu okupační stávku nebo hladovku a bojovat za demokracii. Mohl by to být krásný oblouk k roku 1989...

Jsem rád, že hostem cyklu Hudba v životě je legenda české fyzioterapie, profesor Karel Lewit. Červnové číslo nemohlo pominout 200 let od narození skladatele a klavíristy Roberta Schumanna a 90. narozeniny baletky Alicie Alonso. Vyrabovaná pražská Bertramka, navěky spojená s pobytem Wolfganga Amadea Mozarta, nabírá nový dech. Místo výstavy uctívající svého génia zde bude Johann Adolf Hasse, respektive putovní výstava o tomto významném Mozartově předchůdci.

Osobností měsíce je dirigent Tomáš Netopil. Ze škamen konzervatoře v Kroměříži se propracoval mezi naši dirigentskou elitu, řídí Orchestr Národního divadla a je zván k hostování v kvalitních divadlech a u orchestrů doma a v Evropě.

Možná vás zaujme článek o ustavení oboru Jazzová interpretace na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Kromě toho, že je to pro náš hudební život určitě významný zlom, se tím nastoluje problém zařazení pražské Vyšší odborné školy při Konzervatoři Jaroslava Ježka do školského systému. Nenastal čas, aby i tato špičková padagogická platforma, která má pro český jazz zásadní význam, získala plný vysokoškolský status se všemi právy a povinnostmi?

Luboš Stehlík

vyšlo: 28. 5. 2010

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 6/2010

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 Hudba v životě: Karel Lewit (Marie Kulijevyčová)
6 Události (připravil Ivan Matějka)
7 Komentáře
8 Reportáž z Pittsburghu (Petr Kadlec)
10 Johann Adolf Hasse na Bertramce (Milada Jonášová)
13 Výročí: Robert Schumann (Dita Kopáčová Hradecká)
18 Osobnost: Tomáš Netopil (Jindřich Bálek)
21 Tanec: Othello. Alicia Alonso (Jana Hošková)
25 Gustav Mahler 6 (Vlasta Reittererová, Milan Palák)
30 O České televizi s Kateřinou Fričovou (Markéta Jůzová)
32 Dopisy čtenářů
34 Kritiky
38 Svět opery (Praha, Brusel, Brno, Oslo)
JAZZ
42 Jazz poprvé na univerzitě (Petr Vidomus)
43 Rozhovor s Buggem Wesseltoftem (Petr Vidomus)
45 Jaký byl Jazzfest Brno (Milan Tesař)
46 Samouk Jean-Michel Pilc (Milan Tesař)
NAHRÁVKY
50 Recenze
61 Novinky
INFOSERVIS
62 Prezentace hudebních subjektů a firem, zprávy, soutěž

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.