čtvrtek, 21. duben 2011

Harmonie 5/2011

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2011/05 časopis Harmonie 2011/05

Milé čtenářky a milí čtenáři,

ceny Thálie mají dobrý kredit, díky České televizi (kdo není v televizi, prý jakoby ani nebyl) i dobrou propagaci. Jelikož nejsem odborník ani na činoherní divadlo, ani na balet či muzikál, tak se zastavím u opery. Občas mám nepříjemný pocit, že najít vítěze, kteří by obstáli i ve srovnání s Evropou, je stále komplikovanější. Naprosto oprávněné bylo 26. března ocenění dirigenta Jiřího Kouta zvláštní cenou kolegia Cen Thálie. Děkovný projev šéfdirigenta Pražských symfoniků obsahoval jak lehký úsměv, tak i výstrahu: „Dirigování je spolupráce. Proto bych chtěl poděkovat třem kolegům, to jest mnoha báječným operním orchestrům, výborným sólistům a několika režisérům, kteří uměli poslouchat hudbu a používali stejné libreto jako skladatel.“ K současné nejisté situaci opery v Praze řekl: „Když dnes slyším, že se orchestr Národního divadla obává o svou existenci, je to pro mě nesmírně nedobrý pocit. Ale doufám, že paní Thálie pomůže.“ Více však pomůže moudrá rozvaha a důkladná diskuse všech zainteresovaných stran a odborníků. Tentokrát měly Thálie i jednu aférku. Kdysi mezinárodně uznávaná sopranistka Naděžda Kniplová odmítla převzít Cenu Thálie 2010 za celoživotní mistrovství v opeře a Herecké asociaci osmasedmdesátiletá pěvkyně prostřednictvím ČTK vzkázala: „Po takových letech mne návrh na ocenění pro mě překvapil. Myslím si, že jsem je měla dostat mezi prvními včetně toho, jak šli národní umělci za sebou. Dneska to už nechci. Nikdy jsem ve svém životě nepřijala milodary a nebudu je přijímat ani teď.“ (V prvních letech od vzniku Thálií byli za celoživotní mistrovství v opeře oceněni Karel Berman, Maria Tauberová, Karel Kalaš, Libuše Domanínská, Ivo Žídek, Milada Šubrtová, Jiří Zahradníček a Ivana Mixová.) „Nikdy jsem ze sebe nedělala nějakou nepřekonatelnou hvězdu, ale přece jen si myslím, že jsem docílila víc než spousta ostatních, a vždycky jsem tady vadila,“ domnívá se. Pořadatelé Cen Thálie vzali rozhodnutí na vědomí. Paní Kniplová byla výbornou představitelkou rolí v operách Janáčka, Wagnera, Strausse ad. Nepochybně byla jednou z nejvýraznějších českých operních heroin gramofonové éry. (Její působení na HAMU už tak jednoznačné nebylo.) Chápu, že stará paní může trpět pocitem křivdy, ale pokorou a přijetím „milodaru“ by svoje kritiky více uzemnila, nežli uraženým gestem... Ceny Thálie se udělovaly poosmnácté. Čestným hostem byl v Národním divadle i ministr kultury Jiří Besser, jenž přislíbil, že se pokusí Tháliím najít pro příští ročníky stabilního sponzora. Letos se Herecké asociaci žádného zajistit nepodařilo, ceny svou záštitou finančně podpořil právě pan Besser.

Osobností měsíce května je Simon Rattle. Po několikaměsíčním úsilí řady lidí a trpělivém čekání mohl kolega Petr Veber odjet do Berlína. Na interview měl sice jen půl hodiny, i tak je to, myslím, cenná sonda do názorového světa jednoho z nejuznávanějších dirigentů současnosti. Hodně místa je po zásluze věnováno Pražskému jaru. Stojí nejen na špičce mediální pozornosti, ale i financování klasických festivalů. Navíc letos vykročil z klasickoromantického rámce více nežli v minulých letech. Zajímavé informace se dozvíte o nahrávkách hudby květnového jubilanta Gustava Mahlera, o japonském turné České filharmonie nebo o Zubinu Mehtovi, který oslavil na konci dubna 75. narozeniny.

Věřím, že i májová HARMONIE Vás potěší a inspiruje.

Luboš Stehlík

vyšlo: 29. 4. 2011

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 5/2011

obsah

3 Události
5 Komentář
6 Osobnost: Simon Rattle (Petr Veber)
10 Pražské jaro 2011 (Antonín Matzner, Luboš Stehlík)
16 Nahrávky vokálně instrumentálních skladeb Gustava Mahlera (Bohuslav Vítek)
21 Václav Talich 5 (Petr Kadlec)
24 Rozhovor s dirigentem Zubinem Mehtou (Mirka Zemanová)
26 Perný týden orchestru Pražské konzervatoře (Petr Veber)
28 Housle na Pražské konzervatoři 5 (Jaroslav Foltýn)
30 Česká filharmonie v Japonsku (Šárka Mrázová)
32 Dějiny hudby pro každý den 5 (Vlasta Reittererová)
34 O Litomyšli Bedřicha Smetany (Michaela Vostřelová)
36 O Ostravě Leoše Janáčka (Luboš Stehlík)
37 Kritiky
40 Svět opery
44 Rozhovor s Charliem Hunterem (DJ Mobley)
47 Chick Corea & Gary Burton v Praze (Jan Mazura)
48 Jazz podle levice (Lubomír Dorůžka)
50 Mahlerovský komplet Michaela Tilsona Thomase (Petr Veber)
52 Recenze
62 Infoservis

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.