úterý, 27. duben 2010

Harmonie 5/2010

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2010/05 časopis Harmonie 2010/05

Milé čtenářky a vážení čtenáři,

jeden známý pronesl vtipný bonmot řka, že ubývá novinářů a roste počet těch, co se pokoušejí psát. Nuže já se počítám spíše k těm druhým a protože je určitě hodně z Vás na tom podobně, tak se na Vás obracím s následující výzvou. Naše redakční pošta není tak plná, jak bych si přál a často nám chybí jak se říkává zpětná vazba nebo ničím nezatížený pohled na hudební svět kolem nás. Rád bych v HARMONII zavedl poštovní rubriku. Proto uvítáme Vaše dopisy s pestrým tematickým rozpětím. Pište svoje polemické reakce na články v HARMONII, názory na různé segmenty hudebního života v Česku nebo i v blízké cizině, podělte se s ostatními čtenáři o svoje nadšení nebo zklamání z hudební knihy, koncertu, opery, baletu nebo jazzsession, doporučte ostatním čtenářům, co doporučeníhodné je a co není, napište o tom, co se Vám nelíbí ve státní, veřejné nebo soukromé hudební sféře. Každý slušně formulovaný názor uveřejníme buďto v časopisu nebo na našem webu. Adresa: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. je i pro Vás.

Květnové vydání HARMONIE je svou nabídkou příznačné pro směřování časopisu. Na jedné straně si všímáme prověřených hodnot, umělců, za kterými jsou desítky let intenzivní práce, na straně druhé dáváme prostor mladým lidem, o jejichž talentu a jasné umělecké vizi není pochyb nebo kteří podle nás vzbuzují naději. Osobností května je jeden z nejrespektovanějších hudebníků posledních padesáti let – francouzský skladatel a dirigent Pierre Boulez, letošní jubilant a, doufejme, že i host Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Bohužel aktuální rozhovor se nám i přes půlroční úsilí nepodařilo uskutečnit, náhrada je však více než uspokojivá. Mezi zralé hudební matadory lze už řadit i dirigenta a „hudebního průzkumníka“ Johna Eliota Gardinera. V Praze hostoval během posledních 15 let několikrát, nikdy však ve své nejvlastnější roli – interpreta barokní hudby. Jeho provedení Bachovy Mše h moll, kdy bude řídit svoje soubory a jím vybrané sólisty, je proto jednou z největších událostí Pražského jara a doufejme, že nás nezklame.

Snad že jsme malověrní nebo slabí vlastenci, stěžujeme si občas, že je v Česku málo mladých hudebníků s mezinárodními ambicemi, že máme sice hodně houslových nadějí, ale nikdo z nich nedospěje do evropské špičky, že české pěvecké školství ničí hlasy, že nikdo nemůže být v interpretaci baroka tak dobrý jako legendy typu Gardinera, Harnoncourta, Jacobse, Herrewegheho, Kuijkena... Je to však pravda jen částečná. Naštěstí jsou u nás mladí muzikanti, jejichž výkony a už i úspěchy potěší. Květen přináší zajímavý výběr: barytonista Adam Plachetka, houslista Josef Špaček, varhanice a cembalistka Kateřina Chroboková, flétnistka a šéfka sdružení Collegium Marianum Jana Semerádová a violoncellista, dirigent a šéf souboru Musica Florea Marek Štryncl. V jazzové rubrice opět najdete výjimečné téma – Japonsko. Co víme o japonském jazzu? Přiznávám se, že než jsem četl korektury květnového vydání, tak jsem byl v tomto směru tabula rasa.

Krásná májová potkávání s hudbou v koncertní síni, v divadle, v jazzovém klubu nebo třeba při domácím muzicírování Vám přeje

Luboš Stehlík

vyšlo: 30. 4. 2010

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 5/2010

obsah

KLASICKÁ HUDBA
4 Kateřina Chroboková nemá ráda vyšlapané cesty (Šárka Mrázová)
6 Události (připravil Ivan Matějka)
7 Komentáře (připravil Jindřich Bálek)
8 Adam Plachetka: Na český repertoár mám špatný krk (Daniel Jäger)
11 Polsko a Chopin (Petr Kadlec)
14 Collegium Marianum a Musica Florea na Pražském jaru 2010 (Jindřich Bálek)
15 Jak studuje český houslista v USA (Dita Kopáčová Hradecká)
18 Osobnost: Pierre Boulez (Wanda Dobrovská, Petr Veber)
22 Jiří Bárta o své Kutné Hoře
23 Nekrolog za Wolfganga Wagnera (Vlasta Reittererová)
25 Exkluzivní rozhovor s Johnem Eliotem Gardinerem (Petr Kadlec)
28 Gustav Mahler 5 (Vlasta Reittererová, Milan Palák)
32 O Janáčkově máji s Jiřím Javůrkem (Tamara Vrla)
34 Reportáž ze soutěže v Jihoafrické republice (Jitka Vlašánková)
35 Kritiky
39 Svět opery (Ostrava, Praha, Plzeň, Mannheim)
JAZZ
42 Jazz v zemi vycházejícího slunce (Karel Veselý)
44 Rozhovor s Danem Tepferem (Daniel Konrád)
47 Rozhovor s Martinem Valihorou (Peter Motyčka)
NAHRÁVKY
50 Recenze
INFOSERVIS
62 Prezentace hudebních subjektů a firem, soutěž

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.