pátek, 24. duben 2009

Harmonie 5/2009

Napsal(a) 

Harmonie 2009/05 Harmonie 2009/05

Vážení čtenáři,

v období Velikonoc, jež mají být i svátky smíření a lásky, jsem si uvědomil, že něco takového nenalézám nejen v české politice, ale i v hudbě. Někdy dochází ke skutečně absurdním událostem. Pří­kladem mohou být animozity a možná i zákulisní diplomacie v pražském hudebním životě. Česká republika má dva výborné koncertní sbory – Pražský filharmonický sbor (PFS) a Český filharmonický sbor (ČFS), který vzdor svému názvu sídlí na Moravě. První báječně zpívá velké vokálně symfonické tituly vrcholného romantismu a moderny, druhý výborně zvládá hudbu od pozdního baroka po brucknerovská moteta či komorní kantáty Martinů. Kvůli léta přetrvávající nevraživosti mezi PFS a dvěma pražskými orchestry tento sbor „doma“ skoro nezpívá a jeho pozici snad pouze z nutnosti zaplnil ČFS. Není divu, že vzniká i tak kuriózní situace, kdy ČFS si na Velikonočním festivalu Praha střihnul repertoárové Dvořákovo Requiem a PFS předvedl na počátku května v Brně pěvecky mimořádně náročnou Vycpálkovu kantátu Blahoslavený ten člověk. Přitom když odhlédnu od čistě umělecké stránky, tak pražským i brněnským pořadatelům se tím muse­ly zbytečně zvýšit finanční náklady. Úsudek nechám na Vás.

Pád české vlády ovlivní okrajově i umění, neboť budeme mít nového ministra kultury. Pravda prozatímního, letního, leč i tak nastane pro něj okamžik, kdy bude muset asi rozhodnout například o novém řediteli pražské Státní opery, horké brambory, které by se stát nejradši zbavil a kterou pražský magistrát nechce, neboť by se spálil. A to nemluvím o avizovaných změnách ve vedení dalších příspěvkových organizací.

Již před dvěma lety jsem věděl, že chci mít na májové obálce Juana Diega Flóreze. Cesta k cíli byla však nečekaně těžká. Měsíce jsme exkluzivní interview připravovali, jednali s jeho agenturou, s jeho nahrávací firmou. Když Petr Veber odletěl do New Yorku, tak se zdálo, že hladce dojdeme do vítězného cíle. Jenže byrokracie nevládne jen v Česku. Kolega Veber byl vzdálen do Maestra Flóreze pár set metrů a přesto s ním nemluvil. Zpěvák nebyl svou firmou na rozhovor připraven, neměl čas, musel se soutředit na svoje účinkování v MET, a tak český novinář odletěl domů bez rozhovoru! Ještě že tam původně byl kvůli Jiřímu Bělohlávkovi a jeho hostování v MET! Rozhovor se nakonec po dalším ostrém tlaku uskutečnil na telefonní lince Praha – New York. HARMONIE jako jediná na českém mediálním trhu přináší rozhovor s možná nejzářivější tenorovou hvězdou současnosti. Další díl seriálu o životě a díle Bohuslava Martinů berte jako májové osvěžení. Koneckonců proč se místo neustále uváděných fakt, hudebních rozborů a příběhů ze života skladatele nezastavit u vztahu ke géniovi vědy? V dubnu jste četli příspěvek k výročí Georga Friedricha Händela, v květnu nabízíme článek o dalším důležitém jubilantovi – Josephu Haydnovi.

Jsem rád, že se nakonec podařilo realizovat rozhovory s dvěma muži poučeného provádění „staré hudby“. Jestliže Václav Luks je stále ještě na počátku mezinárodní kariéry, Philippe Herreweghe stojí na pomyslném vrcholu.

Nezapomeňte se zúčastnit mimořádné soutěže. Myslím, že jen málokomu se poštěstí strávit noc v nejluxusnějším hotelu světa nebo povečeřet na jeho terase s výhledem na panorama Malé Strany.

vyšlo: 27. 4. 2009

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 5/2009

obsah

KLASICKÁ HUDBA

3 Studie: Bohuslav Martinů a Albert Einstein (Ivana Rentsch)

6 Festival: Janáčkův máj 2009 (Marie Václavková, Táňa Arťušenková)

8 Na návštěvě baletu Velkého divadla v Moskvě (Jana Hošková)

14 Rozhovor s Václavem Luksem nejen o Händelovi (Lucie Maňourová)

17 Pozvánka na festival do „památkového solitéru“ UNESCO (Luboš Stehlík)

18 Osobnost: Juan Diego Flórez (Petr Veber)

21 Exkluzivní rozhovor s Philippem Herreweghem (Mirek Černý)

24 Výročí: Joseph Haydn (Tomislav Volek)

28 Seriál: Alois Hába a proměny hudebního života XX. století – 5 (Vlasta Reittererová)

30 Kam kráčí Opera Národního divadla Praha (Věra Drápelová)

32 Collegium Marianum a Musica Florea nabízejí setkání se starou hudbou

(Michaela Freemanová)

33 Kritiky

36 Svět opery (Praha, New York, Brno, Madrid, Vídeň)
JAZZ

42 Rozhovor s Johnem Beasleyem (Peter Motyčka)

44 Avishai Cohen – sefardský Žid s českými předky (Daniel Konrád)

45 České spojky Johna Abercrombieho (Daniel Konrád)

NAHRÁVKY

50 Recenze

61 Novinky

INFOSERVIS

62 Prezentace hudebních subjektů. Zprávy. Soutěž

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.