pátek, 25. duben 2008

Harmonie 5/2008

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2008/05 časopis Harmonie 2008/05

Vážení přátelé HARMONIE,

čas od dubnového ke květnovému editorialu přinesl pestrou směs kulturních událostí, výkřiků, rozhodnutí. Byly předány Thálie a ocenil jsem, že do "síně slávy" vstoupil Václav Zítek. V Praze natáčela Anna Netrebko novou desku a její pobyt byl tak tajný, že i v hotelu bydlela incognito, čímž trumfla i hollywoodské hvězdy. Řada předních hudebních institucí oznámila svoje plány: Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Struny podzimu, Concentus Moraviae, festivalový benjamínek Dvořákova Praha, orchestry FOK i Česká filharmonie. Posledně jmenovaný v dubnu vstoupil opět do jedné ze svých krizí, kterými se smutně zviditelňuje již 18 let. Tentokrát jsou na pořadu dne autorskoprávní spory ohledně nahrávání.

V tisku se plamenně psalo o grantové politice magistrátu hlavního města. Ostrá kritika mířila na margo divadel. Jak však dopadla hudba v metropoli? Praha nalévá do kultury hodně peněz, ale na všechny se dostat nemůže, a tak grantová komise (GK) selektuje a politici pohybují palcem nahoru nebo dolů. Rozhodně vlídně pohlížejí na projekty se soudobou hudbou, kde se většinou používá sousloví "velmi prospěšné". Tak zvané autentické provozování starší hudby, které je dle mého soudu stejně důležité, protože je obsahově a interpretačně hodně nadstandardní, již tak na růžích ustláno nemá. Soubory jako Collegium 1704, Musica Florea (prý "běžná dramaturgie"), Hofmusici jsou formace, které začaly šířit slávu českého muzikantství z Prahy do světa, přesto dostaly například oproti umělecky spornému Originálnímu hudebnímu divadlu Praha, kde bylo dokonce doporučeno partnerství města, směšný peníz. Některé hodnotící větičky pak jsou až úsměvné. Zvláště mě však pobavil přehled členů GK. Většina je odborníkem na něco..., u dvou však stačila všeobjímající specifikace odborník (odbornice); patrně rozumí všem uměnám.

Jestliže Praha má dva veřejnoprávní pilíře - město a stát, latentně existující pragocentrismus dělá z Brna nezřídka jen kulturně regionální apendix. Přestože se Filharmonie Brno a Národní divadlo v Brně pyšní řadou mimořádných projektů a jejich úroveň je srovnatelná s Prahou, nemohou počítat s tím, že je vezme pod svou správu ministerstvo kultury. Ministr Václav Jehlička si je této absurdity vědom, když říká, že je "tady určitá nespravedlnost." (Pokud vím, tak ze státních peněz není v Brně dotováno žádné divadlo či hudební soubor.) Řešení vidí pan ministr v přijetí zákona o takzvaných veřejných kulturních institucích, jenž by vymezil národní a nadnárodní charakter. Říká, že by "měly být masivně podporovány státem", a to nejen v Brně, ale například i v Ostravě nebo Plzni. Jenom doufám, že komise, která to bude jednou hodnotit, nabídne více kompetence nežli metropolitní GK. Nicméně to však ještě dlouho nehrozí. Podle ministra to není otázka blízké ani střední budoucnosti. Koneckonců politici slibují jedno procento na kulturu ze státního rozpočtu více než jedno desetiletí. Zatím jsme na 0,8 procenta; Brno dává do kultury desetinu svého provozního rozpočtu, který dosahuje 5,6 miliardy korun...

Z májové HARMONIE bych Vás chtěl, milí čtenáři, upozornit na tři mimořádné materiály. Podařilo se nám uskutečnit rozhovor s malířem, spisovatelem, básníkem a legendou světového klavíru - Alfredem Brendelem. HARMONIE je jedním z mála časopisů na světě, se kterým se uvolil na sklonku svojí kariéry komunikovat. Ze seniorů klavíru znám tři osobnosti, které jsou velmi skoupé na interview - Alfred Brendel, Ivan Moravec a Nelson Freire. První dva budou letos hosty festivalu Pražské jaro, třetí zavítá na Pražský podzim.

Téměř rok odmítal dirigent Zdeněk Mácal hovořit s českými novináři. Až nyní poskytl rozhovor HARMONII, kde se velmi otevřeně vrací k loňskému bolestivému formálnímu rozchodu s Českou filharmonií. Jazzová rubrika nabízí reprezentativní materiál o kytaristovi Davidu Dorůžkovi, kterému vyšlo nové CD u zatím nepříliš známé, ale sympaticky kreativní firmy Animal Music.

Krásné hudební zážitky s živou i digitální hudbou Vám přeje

Luboš Stehlík

Oprava.

HARMONIE 4/2008: s. 36 - autorkou článku je Martina Fialková; s. 43 - v recenzi Host filharmonické sezony měl být uveden místo Londýnského symfonického orchestru BBC Symphony Orchestra.

vyšlo: 28. 4. 2008

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 5/2008

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 V Praze jsem si zamiloval klasickou hudbu a balet, říká šéf Modré pyramidy (Eva Kopecká Hazdrová)
6 Hudba - základ života: Hledání Jany Štěpánkové (Marie Kulijevyčová)
8 Tanec: Bohemia Balet, Lord of the Dance (Jana Hošková)
10 Historie a současnost Smetanovy Litomyšle 1 (Petr Veber)
13 Rozhovor se Zdeňkem Mácalem (Luboš Stehlík)
16 Jak přišla k Véronique Gens hudba (Věra Drápelová)
18 Osobnost: Alfred Brendel - Domov je pro mě místo, kde mám svoje knihy (Dita Kopáčová Hradecká)
22 Seriál: Zaprášená kritika (Vlasta Reittererová)
25 Korespondence Karla Ančerla s Ivanem Medkem - 5 (Petr Kadlec)
28 Pozvánka k podívání a k poslechu: Zelenka na Pražském jaru (Václav Kapsa), Braniborské koncerty (Luboš Stehlík)
31 Třicet tři let Janáčkova máje (Luboš Stehlík)
32 Kritiky
36 Svět opery (Praha, Plzeň, Ústí nad Labem, Drážďany, Salcburk, Vídeň)
JAZZ
39 Rozhovor s Herbiem Hancockem (Karel Veselý)
43 Rozhovor s Davidem Dorůžkou (Vladimír Kouřil)
NAHRÁVKY
48 Recenze
61 Novinky
INFOSERVIS
62 Prezentace hudebních subjektů, oznámení, objednací kupon

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.