úterý, 3. květen 2005

Harmonie 5/2005

Napsal(a) 

05/2005 05/2005

Vážení a milí čtenáři,

s příchodem jara vždy Čechy a Morava doslova rozkvetou bohatostí hudební nabídky. Jestliže opernímu divadlu nesporně dominuje dvojí pražské uvedení Wagnerova Ringu v Národním divadle, i když

očekávání vzbuzuje i květnová premiéra Dvořákovy Rusalky ve Státní opeře v čele s tandemem Zdeněk Troška - Eva Urbanová, koncertnímu životu dominují tři velké festivaly - Pražské jaro (12. 5. - 4. 6.), Janáčkův máj (23. 5. - 10. 6.) a Smetanova Litomyšl

(17. 6. - 4. 7.).

60. ročník Pražského jara se stejnou ekipou sponzorů (až na Eurotel, který čeká, jestli nový majitel - španělská Telefonica - má rád vážnou hudbu) zdůrazňuje akcent na odkaz Josefa Suka (1874 - 1935). Nemohl ovšem pominout výročí

Johanna Sebastiana Bacha. Aby ukázal, že i v Čechách jsme už konečně schopni interpretovat jeho hudbu na mezinárodní úrovni, tak vsadil na mladé hudebníky v čele s Václavem Luksem, což je velmi nadějné. Doposud odpíraná zkušenost s L'Orfeo Barockorchester

může být velmi přínosná, i když bych našel lepší interpretky Bacha, než je v současnosti Emma Kirkby. Škoda, že pro mezinárodní lesk Bachova jubilea mezinárodní festival nepozval nějaký soubor z nejužší světové špičky nebo nepřišel s nějakým nečekaným

dramaturgickým projektem. Možná však, že Londýnský symfonický orchestr odčerpá tolik peněz, že prostě bylo nutné šetřit. Ostatně odvahu s londýnskými muzikanty se Smetanovou Mou vlastí musím ocenit. Festival nabídne řadu zajímavých pianistů, houslistů a

báječnou pěveckou trojici a jako třešničku na dortu na závěr Marisse Jansonse ověnčeného úctyhohodnou uměleckou aurou.

Z nabídky jubilejního 30. ročníku MHF Janáčkův máj, jenž má regionálně pro Ostravsko a přiléhající lokality možná ještě větší význam

nežli Pražské jaro pro Prahu (jako největší festival, navíc v metropoli přeplněné hudbou, má i výrazně mezinárodní význam), mě zaujalo především hostování Maďarské národní filharmonie. Kdysi zázračný, dnes světově uznávaný Zoltán Kocsis se představí nejen

jako pianista, ale i jako dirigent. Nepochybně hodné zvýšené pozornosti budou obě závěrečné akce: koncert středověké hudby k oslavě Panny Marie výborného estonského souboru Rondellus a provedení Beethovenovy Deváté, a to hlavně osobou dirigenta Gerda

Albrechta. I Janáčkův máj se žánrově otevírá. V den skončení Pražského jara nabídne Laco Déczi a Celula New York jazzový podvečer a hned poté, 5. června, spojí svoje síly pianista Karel Košárek, Sestry Havelkovy, Ondřej Havelka a jeho Melody Makers k

provedení Gershwinovy Rapsody in Blue a písní E. F. Buriana a Jaroslava Ježka.

Poměrně výrazně se promění 47. Smetanova Litomyšl. Základem je pevnější sponzorská opora, větší péče ministerstva kultury a Pardubického kraje. Rozrostl se nejen

kvantitativně, ale i kvalitou. Na první pohled musí upoutat avizování koncertního provedení Wagnerova Tannhäusera s Evou Urbanovou, pro níž může být role Alžběty jednou z životních, a Mahlerovy Písně o zemi s Dagmar Peckovou, která vystoupí i na Pražském

jaru. Na rozdíl od něho učinila Litomyšl téma ze 60. výročí konce války a koncert Smíření nejspíš bude jednou z dominant celé akce. Smetanova Litomyšl má sice ve vínku slovo "operní", ale dávno operní mantinely překročila. Nejrazantnější pokusem o "fúzi"

v jejích dějinách je hlavní novinka - Smetanova výtvarná Litomyšl. Díky skvělému nápadu nabídnout návštěvníkům Litomyšle před večerními koncerty i jiný program nežli památky a útulné hospůdky mohou lidé shlédnout sérii jednotně koncipovaných výtvarných

výstav. Letošním leitmotivem je výstava Z českých luhů a hájů českého malířství 19. století; jiný výtvarný názor budou prezentovat výstavy Perly Orientu, Jaroslava Horálka, Karla Malicha, Catherine Cabaniss. Projekt sice zaštiťuje Východočeská galarie,

nicméně významně participují místní Městská galerie, pražské Museum Kampa a Galerie Zdeněk Sklenář. Mimochodem organizátoři mají leitmotivy rozmyšleny až do roku 2008, kdy se uskuteční jubilejní 50. ročník Smetanovy Litomyšle (2006 - Česká moře, 2007 -

Hosté zvaní a nezvaní, 2008 - Julius Mařák, Antonín Chitussi a Antonín Slavíček).

Všechny tři festivaly se v rámci svých omezených finančních možností snaží o pestrost a zlepšování nabídky a pokud na to mají, tak opentlují svoji akci slavnými jmény. V

Praze je jich, úměrně největšímu rozpočtu, celá řada, od Sira Colina Davise po Alfreda Brendela a Anne Sofii von Otter, v Ostravě jsou to pianisté Michail Rudy, jenž začíná být v České republice podobně častým hostem jako miláček zdejších dramaturgů

Garrick Ohlsson, a Zoltán Kocsis, v Litomyšli mluví tajnosnubně o svých pěveckých snech a konkrétně jednají s agenturou Bryna Terfela. Pro mě zajímavější jsou však zásadní dramaturgické tahy na české festivalové šachovnici. V Praze Luksovo provedení

Bachovy Mše h moll, letos obzvlášť mimořádně atraktivní noční nokturna, možná i Etnomaraton; v Ostravě společný koncert posluchačů Janáčkovy konzervatoře a Múzické školy pro zdravotně postižené děti a mládež nebo "znějící svět" Dana Dlouhého ze skupiny

DAMA-DAMA a řada doprovodných akcí (výstava děl Jana Černého s hudební tematikou, hudba po hvězdnou oblohou v Planetáriu Johanna Palisy); v Litomyšli kromě koncertního Tannhäusera a Smíření s hudbou Andrew Lloyd Webbera a Jiřího Pavlicy i činoherní drama

Na miskách vah Ronalda Harwooda o kolaboraci s mocí v interpretaci pardubického Východočeského divadla.

Májové vydání HARMONIE nabízí exkluzivní rozhovor se švédskou mezzosopranistkou Anne Sofií von Otter, jež bude doufám hostem Pražského jara a

jež upoutává nejen zpěvem, ale i názory. (U zpěváků závislých na dvou hlasivkových vazech však člověk nikdy neví.) Představujeme vám také další zajímavou (a krásnou) tvář Pražského jara - sitaristku Anoushku Shankar. Květnové číslo ještě nabízí řadu

témat, která Vás doufám zaujmou. Nemohu tady psát o všem, takže za všechny upozorním na dvě - Etnomaraton na Pražském jaru a rozhovor se skladatelem Milanem Slavickým.

Krásné hudební jaro Vám přeje

vyšlo: 3. 5. 2005

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 5/2005

obsah

3 Kritiky
8 Osobnost: Anne Sofie von Otter (Dita Hradecká)
11 Meredith Monk v Arše (Wanda Dobrovská)
12 Debut: Miroslav Ambroš (Dita Hradecká)
14 Poněkud utajené jubileum Pražského kytarového kvarteta (Petr Veber)
16 Profil: Anoushka Shankar (Elena Kubičková)
18 Řemesla Milana Slavického (Petr Veber)
20 Událost: Nahrávky s Beno Blachutem (Luboš Stehlík)
22 Libreto v proměnách staletí 5: Klasicistní ideál (Marc Niubo)
24 Čtyři Venuše (Petr Veber)
26 Rozhovor s varhaníkem Hansjörgem Albrechtem (Dina Šnejdarová)
27 Svět opery (Bratislava, Ostrava, Moskva, Curych, Stuttgart)
29 Rozhovor s pianistou Danilo Pérezem (Petr Vidomus)
32 Chameleon Herbie Hancock na Pražském jaru (Jan Beránek)
34 Jazz na Hradě uvítá Abdullaha Ibrahima (Petr Vidomus). Jacky Terrason v Brně (Jan Beránek)
35 Etnomaraton - Tradice s příchutí beatů (Jiří Moravčík). All that. Novinky. Živě
36 Index recenzí. Tipy
37 Recenze
53 Gramofonové novinky. Servis

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.