pondělí, 20. květen 2002

Harmonie 5/2002

Napsal(a) 

05/2002 05/2002

Vážení čtenáři,

klidnou hladinu klasickohudební české scény v březnu pořádně rozvířilo oznámení vedení České filharmonie, že v sezóně 2003/2004 se ujme vedení tohoto orchestru na tři roky Zdeněk Mácal. Zrekapitulujme si letmo filharmonické „porevoluční“ období. Po dlouhé

éře Václava Neumanna, která měla svoje hvězdné i nehvězdné okamžiky, přišla krátká epizoda Jiřího Bělohlávka, s kterým si, zdá se, rozhodující část orchestru příliš neporozuměla. Mnozí lidé by asi rádi uviděli v roli šéfdirigenta právě jeho, ale dnes je

to spíše jen zbožné přání. (Možná to byl jeden z důvodů, proč se před více než deseti lety vrhl Bělohlávek s obrovským nasazením do konstituování Pražské komorní filharmonie.) Éra prvního cizince na postu šéfa, Gerda Albrechta, skončila velmi neslavně,

vlastně mezinárodním skandálem. Mluvilo se o tom, že „Němec nemůže řídit český orchestr“ (Sawallisch řídil bez problémů řadu let orchestr americký), že Albrecht není umělecky na výši našeho rodinného stříbra. Je to však pravda jen částečná, neboť některé

jeho pražské koncerty byly vynikající, jiné ovšem průměrné. Řekněme si to však na rovinu: bylo to jiné v pozdní době Neumanna nebo v současném Ashkenazyho období, a to nezmiňuji umělecky nudná hostování některých zahraničních i domácích dirigentů?

Skutečností však je, že Albrecht za vydatného přispění tisku a tehdejšího správního vedení orchestr od svého příchodu rozložil a rozhádal. Když už jsme u manažerského vedení, ani v tomto případě neměl orchestr štěstí a úspěch slavila nekompetentnost

a bezkoncepčnost. Změna pak nastala konečně až s příchodem nového století. Naštvaného, ješitného Albrechta vystřídal noblesní, „nadstranický“ Vladimir Ashkenazy, jehož hlavní zásluhou podle vyjádření řady lidí je, že orchestr zklidnil a do jisté míry

ukáznil a stmelil, i když se mi zdá, že je to někdy jen vnějšková image.

Albrecht i Ashkenazy nesplnili svůj plán, že ČF bude nahrávat více než v minulosti a navíc pro světově labely. U Albrechta jsem to očekával, protože neměl patřičné kontakty na vůdčí zahraniční firmy, u Ashkenazyho jsem předpokládal v tomto směru přece

jenom lepší výsledek. Bohužel přišel k orchestru v nejhorší situaci nahrávacího průmyslu v celé stoleté historii. Kuriozitou tak zůstavá, že nejúspěšnější projekt, jehož součastí byla i ČF – nahrávka Dvořákovy Rusalky pro firmu Decca -, se odehrál

bez účasti šéfa orchestru, který je navíc s touto firmou velmi úzce svázán. Filharmonie měla a dosud má v Ashkenazym velmi vlivnou osobnost světového významu, ale záporem bylo v podstatě odstoupení od českého repertoáru a občasná nedostudovanost partitur.

Nicméně jeho straussovské, mahlerovské a „ruské“ kreace vejdou do historie orchestru. Proč Vladimir Ashkenazy ohlásil odchod z Prahy doposud vlastně nevysvětlil a myslím, že se toho ani nedočkáme, obecně hovořil pouze o svobodě, o větším prostoru pro svou

stále ještě velmi úspěšnou klavírní kariéru, o nutnosti odpočinku. Raději tedy nebudu spekulovat. Každopádně Čechameričana Zdeňka Mácala prý orchestr chtěl za šéfa spontánně, věří mu a hodně od něho očekává. Vztah mezi dirigentem a orchestrem je základem

jakéhokoliv společného snažení a uměleckých výsledků a je v zájmu nás všech, návštěvníků abonentních koncertů, novinářů, celé hudební obce, aby vztah byl co nejlepší. Pravda, nabízejí se některé otázky, ty však jistě budou časem zodpovězeny. Hlavní teď

je, že Mácalův vztah k orchestru a managementu je v tuto chvíli asi velmi pozitivní. Jen stěží může být něco pro rozjezd lepší.

vyšlo: 30. 5. 2002

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 5/2002

obsah

4 Les Boreades de Montreal a Les Musiciens du Louvre v Praze Luboš Stehlík
6 11. Velikonoční festival v Brně Markéta Jůzová
6 Komorní proměny Eva Vítová
6 Nudný Berlioz Petr Veber
6 Desetiletá histrorie firmy Lotos Jiří Vejvoda
8 Osobnost: Leonard Slatkin Vanda Prochazka
11 Seriál ČF: František Herman Petr Veber
12 Exkluzivní rozhovor s Maximem Vengerovem před jeho hostováním na Pražském jaru Miroslav Srnka
14 Rozhovor s Michalem Ondrůjem a Gidonem Kremerem o Kremeratě Baltice Jana Slimáčková
15 Změny na stanici Český rozhlas 3 - Vltava Lukáš Hurník
16 Velká rodina Jany Vlachové Eva Vítová
20 Seriál: Století velkých změn Hana Vlhová
22 Debut: Jaroslava Pěchočová Anna Šerých
22 Česká smyčcová kvarteta: Kvarteto Apollon Eva Vítová
24 O strunách smyčcových nástrojů - 4. část Vít Popp
26 Host Pražského jara: London Sinfonietta a Oliver Knussen Vanda Prochazka
28 Oratorium ještě žije - zamyšlení nad současností a rozhovor se Sylvií Bodorovou Miroslav Srnka
31 Hans Landesmann o Vídeňských slavnostních týdnech Jiří Vitula
32 Svět opery Praha, Vídeň, Lipsko
34 Avishai Cohen - Hudba čirá, ač globální Petra Konrádová
34 Živě, novinky, all that
35 Producenti V: Tommy LiPuma, Orrin Keepnews Jan Hála
37 Ze světa současných vydavatelství - Jazzland Pavel Klusák
38 Radio Tarifa - Uprostřed křižovatky Andalusia. Rozhovor s Faínem S. Duenasem Jiří Moravčík
42 Pod rohožkou: saxofonista František Kop Petra Konrádová
54 Výsledky Cen Harmonie 2001 redakce
54 Nové schéma rozhlasové stanice Vltava redakce


Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.