čtvrtek, 1. duben 2010

Harmonie 4/2010

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2010/04 časopis Harmonie 2010/04

Vážení čtenáři,

jaro je pro mnohé z nás i symbolem příchodu něčeho nového. Dubnové číslo představuje názory dvou umělců, kteří byli pro mě vždy symbolem novosti. Třiačtyřicetiletý barytonista Matthias Goerne je dnes ve světě nejznámějším (dle mého mínění i nejlepším) tlumočníkem písní zkomponovaných na německé texty. Jeho pojetí například Franze Schuberta je nové a podstatně jiné, než přístup a provedení kdysi vzorového Dietricha Fischera-Dieskaua. Václav Luks dospěl v interpretaci barokní hudby ke zcela osobitému názoru a svou důsledností a vysokými kritérii se zařadil mezi několik osobností, které dovedly české barokní soubory mezi evropskou elitu. Jeho názory na interpretaci hudby stojí za přečtení a promyšlení. S příchodem jara se vrací po dvou letech do Prahy Bobby McFerrin. Jsem přesvědčen, že naše publikum opět očaruje. Patří mezi hudebníky, před jejichž uměním a charismatem stojím v nechápavém údivu.

Přestože se rádo tvrdívá, že česko-slovenské vztahy jsou i po politickém rozdělení skvělé, tak ve vážné hudbě to moc neplatí. Občas přijede nějaký orchestr, když jsou na to peníze a dobrá vůle, častěji pak sólisté, občas dostanou Slováci nějakou cenu, jak se to letos stalo na podivně křečovitých cenách s názvem Trebbia. Informací o slovenském hudebním životě je však v médiích pomálu. Jsme proto rádi, že vám můžeme nabídnout aspoň trochu informací z úst nejpovolanějších – ředitelky slovenského Hudobného centra.

V časopisu najdete komentář ke kauze, která se odehrála v České filharmonii kolem programu pro mládež. Samozřejmě vedení této 114 let staré instituce má právo zrušit to, co se jí nelíbí a vytvořit něco nového. (Jen je záhodno, aby ono nové bylo i lepší.) Zástupkyně ČF uvedla nedávno v Českém rozhlase, že orchestr plánuje v rámci svého nového edukativního projektu nabízet i koncerty pro ještě nenarozené děti, tedy pro těhotné ženy. To je skutečně pionýrský, průkopnický záměr. Když nemůže Česká filharmonie dostihnout nejlepší světové orchestry svými uměleckými výkony, tak je jistě porazí počtem těhotných žen v sále. Předpokládám, že bude přítomen i dětský psycholog, možná by měl být v pohotovosti i gynekolog či porodník; vlivy hudby mohou být různé. Čtyři kroky do nového světa v  dosavadní podobě poslal šéf ČF do věčných lovišť. Jsem zvědav, jakými kroky bude získávat orchestr potenciální nové abonenty a jaké nadšení bude vyzařovat ze zaměstnanců ČF či hostujících hudebníků na pódiu tváří tvář bezelstným dětským očím, rozverným pubescentům a teenagerům a kritickému rozumu vysokoškoláků. České filharmonii přeji hodně štěstí a nápadů.

vyšlo: 31. 3. 2010

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 4/2010

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 Festival české hudby v Londýně (Petr Veber)
5 Smrtelná vzpomínka na nesmrtelného pěvce (Daniel Jäger)
6 Události (připravil Ivan Matějka)
7 Komentáře (připravil Jindřich Bálek)
8 Bobby McFerrin – rozhovor a profil (Daniel Konrád)
12 Pražské jaro 2010 (Antonín Matzner)
14 O hudebním životě na Slovensku (Lenka Kılıç)
16 Nový život Laterny magiky (Jana Hošková)
18 Osobnost: Matthias Goerne (Věra Drápelová)
21 Václav Luks o hudbě
25 Jiří Nekvasil – televize a film (Markéta Jůzová)
26 Výročí: Vítězslav Novák (Miloš Schnierer)
29 Rozhovor s Jefimem Bronfmanem (Markéta Vejvodová)
31 Gustav Mahler 4 (Vlasta Reittererová, Milan Palák)
35 Kritiky
39 Svět opery
JAZZ
42 Český jazz očima Lubomíra Dorůžky (Igor Wasserberger)
45 Evropský standard Jazzdocku (Petr Vidomus)
44 White Zulu Johnny Clegg (Jiří Moravčík)
46 Rozhovor s Kurtem Rosenwinkelem (Vilém Spilka)
48 Orchestrion Pata Methenyho (Jan Mazura)
NAHRÁVKY
50 Recenze, novinky
INFOSERVIS
62 Prezentace hudebních subjektů a firem, soutěž

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.