středa, 16. duben 2008

Harmonie 4/2008

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2008/04 časopis Harmonie 2008/04

Vážení čtenáři,

na našich velkých festivalech, zvláště pak na Pražském jaru a Pražském podzimu, hostují často zahraniční symfonické orchestry. Občas slyším otázku, jestli to není zbytečný luxus. Českých dramaturgů a intendantů se musím zastat. Je to nejen otázka poznání a spojnice se světem, ale také možnost srovnání s našimi tělesy a doufám, že i motivace. Příkladem může být jeden únorový koncert. Co se Vám vybaví pod zkratkou NDR? Pro moji generaci to bylo dlouho jasné - byla to ta ideologicky "lepší" z obou německých republik. V 80. letech však došlo ke změně. Místo Německé demokratické republiky zaujal po náhodném poslechu jedné černé desky Norddeutscher Rundfunk Sinfonieorchester. Bylo to takové malé zjevení. Dodnes jej považuji za jeden z nejzajímavějších rozhlasových orchestrů. V únoru, kdy Česká filharmonie křižovala Kalifornii, pozvalo její vedení do pražského Rudolfina právě NDR. Byl to výborný koncert a užitečné srovnání hosta a hostitele. Velmi bych se přimlouval za to, aby byly cizí (zdůrazňuji nečeské) orchestry zvány, jakkoliv je to ekonomicky náročné, do koncertních řad českých symfonických těles pravidelně. Budou z toho profitovat nejen abonenti, ale i domácí interpretační niveau.

Další otázkou, ať už veřejně vyslovenou či nevyslovenou, jsou platy v našich orchestrech. HARMONIE už řadu let poukazuje na smutný fakt, že odborně fundovaní, často vysokoškolsky vzdělaní, hudebníci ztěží dosahují průměrných platů, o vysokoškolských nemluvě. Je pochopitelné, že například mnohé členy České filharmonie trápí, že jejich bývalý kolega má v Berlínské filharmonii o řád vyšší plat. Výsledkem tabulkových platů jsou pak absurdní situace, kdy muzikant státem či městem podporovaného orchestru si přivydělává v soukromém orchestru, který mu konkuruje. Je však hloupé, když se takový člověk vymlouvá, že pakliže je tak špatně placen, tak nemůže odvádět dokonalou práci. Takovému hudebníkovi lze doporučit, aby se stal jako pan Kulínský taxikářem. Na rozdíl od dirigenta, který by měl dirigovat a který se stal (jak typické) v Čechách personou non grata, by byl na svém místě.

Dubnové vydání představuje několik výrazných osobností. Tou hlavní je Bobby McFerrin, jehož květnové první hostování v České republice je očekáváno s velkým napětím. HARMONIE byla jediným českým médiem, kterému poskytl pan McFerrin rozhovor. Klavírní nebe má řadu hvězd a odlesk dvou z nich najdete uvnitř časopisu. Jedná se o Yefima Bronfmana, který oslavuje padesátiny, a Leif Ove Andsnes, jehož březnový recitál byl událostí sezony. Životní jubileum oslavuje letos i Jiří Hlaváč, uznávaný klarinetista, pedagog, popularizátor hudby a duše soutěží Pražského jara a Concertina Praga. Ve volném cyklu osobností, které jakoby zvnějšku povídají o hudbě, představujeme Radovana Lukavského. Marie Kulijevyčová byla bohužel posledním novinářem, kterému legendární herec poskytl rozhovor. Duben je ve znamení dvou gigantů dirigování: Karla Ančerla a Herberta von Karajana. Prvnímu je věnován celoroční cyklus zveřejňování jeho donedávna neznámé korespondence s Ivanem Medkem, druhému profil od Bohuslava Vítka. Jazzová rubrika představuje dvě zajímavé osobnosti: trumpetistu Miroslava Hloucala a pianistu Jana Kořínka.

Na první straně jste si jistě všimli jedné podstatné změny. Místo takzvané Soutěže o vstupenky, která neměla v poslední době takovou odezvu, jakou jsme si představovali, zkusíme uveřejňovat pro HARMONII něco velmi neobvyklého - poezii. Budeme se snažit, aby autory byli hudebníci. V dubnovém vydání je autorem veršů a la haiku renomovaný skladatel Luboš Sluka, který letos oslaví v plné síle osmdesátiny.

vyšlo: 26. 3. 2008

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 4/2008

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 Korespondence Karla Ančerla s Ivanem Medkem - 4 (Petr Kadlec)
6 Seriál: Zaprášená kritika (Eva Kopecká Hazdrová)
8 Stoleté výročí Herberta von Karajana (Bohuslav Vítek)
11 Balet v Národním divadle (Jana Hošková)
12 Vivaldiho světová premiéra (Jana Spáčilová)
14 Jaké bude Pražské jaro 2008 (Luboš Stehlík)
15 Rozhovor s Yefimem Bronfmanem (Markéta Vejvodová)
18 Osobnost: Bobby McFerrin (Ondřej Konrád)
22 Varhanice a cembalistka Kateřina Chroboková (Jitka Kocůrková)
24 Rozhovor s Leif Ove Andsnesem (Dita Kopáčová Hradecká)
26 Debut: Puella trio (Dita Kopáčová Hradecká)
27 Seriál: Italská opera 18. století v Praze 2 (Milada Jonášová)
30 Rozhovor s Jiřím Hlaváčem (Marie Kulijevyčová)
33 Viktoria Mullova v Praze (Petr Veber)
34 Hudba - základ života: Potkávání hudby s Radovanem Lukavským (Marie Kulijevyčová)
36 Česká hudba v Brazílii (Monika Fialková)
38 Událost: Opera o procesu s Miladou Horákovou v Národním divadle (Markéta Jůzová)
43 Kritiky
44 Svět opery (Brno, Drážďany, Brusel, Baden-Baden)
JAZZ
47 Rozhovor s Miroslavem Hloucalem (Václav Vraný)
50 Rozhovor s Janem Kořínkem (Lubomír Dorůžka)
NAHRÁVKY
54 Recenze
65 Novinky
INFOSERVIS
66 Prezentace hudebních subjektů, objednací kupon

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.