neděle, 25. březen 2007

Harmonie 4/2007

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2007/04 časopis Harmonie 2007/04

Vážení čtenáři,

možná si lekteří z Vás ještě vzpomenete na megakoncert Luciana Pavarottiho v České republice v roce 1996, jehož hlavním pořadatelem bylo Pražské jaro. Tuzemský kulturní symbol jara tak vytvořil most s nečekaně bohatou zimní sněhovou nadílkou, i když Big P jistě nemusel cestou z letiště přemáhat sněhovou kalamitu jako já při cestě z barradovského sídliště do centra. Toto termínové vybočení nenašlo v pražskojarním toku času následování, až nyní se o něco podobného pokusí v opačném gardu Struny podzimu. Jejich jarní koncert má však přijatelnější logiku. Že by to byl signál pro další naše festivaly? Karajan kdysi snil o tom, že „jeho“ salcburské festivaly budou v podstatě celoročním setkáním s Hudbou. Nicméně doufám, že Janáčkův máj nebo Smetanova Litomyšl nebudou koketovat se zimou a Pražský podzim s jarem. Pravda, rezervy mají Prague Proms, které zatím silně pokulhávají za londýnským vzorem a místo 19 dnů by mohly okupovat celé léto včetně babího. Časem se možná zlepší situace s podporou klasické hudby soukromými sponzory, z nebe spadnou nové výzvy a marketingové možnosti a možná se ještě dočkáme v koncertním a divadelním světě překvapivých novinek. Už dnes někteří manažeři sní, jak se svézt například s olympijskými hrami, po kterých tak touží metropolitní politická a úřednická elita.

Hlavní osobností dubnového vydání je u nás neznámá gruzínská houslistka Elisabeth Batiashvili. Její debut na Pražském jaru bude pro řadu lidí nejočekávajší událostí letošního festivalu. Je tedy užitečné dozvědět se něco o jejích názorech, o uměleckém i soukromém životě. Skrze rozhovory s jedním ředitelem a jedním dirigentem Vám představíme současnost dvou velmi rozdílných orchestrů – Karlovarského symfonického orchestru a Pražské komorní filharmonie. Nesmím zapomenout na největší rozhovor s Kryštofem Mařatkou, který známý skladatel kdy poskytl českému médiu, a double interview s prominentními porotci letošního Concertina Praga – Shizukou Ishikawou a Václavem Hudečkem.

Douška: Hned 1. dubna by neměla zapadnout zakulacená výročí zrození skladatele (a šéfa České filharmonie) Václava Riedlbaucha (1947) a jeho poněkud staršího

kolegy Václava Josefa Praupnera (1807); 3. dubna pak úmrtí Johannese Brahmse (1897) a o dvanáct dní později narození

dalšího komponisty (a výborného režiséra): Jiřího Gemrota (1957). Předposlední den dubna patří vzpomínce na legendárního houslistu Františka Ondříčka (1857). Hlavní výročí měsíce však připadne na 24. duben – stovka Václava Trojana (1907)! Dvacátého dubna nechť laskavý čtenář věnuje letmou pozitivní myšlenkovou vibraci autorovi těchto řádků, jenž začne bohužel používat při specifikaci svého toku života koncovku -sát.

vyšlo: 25. 3. 2007

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 4/2007

obsah

3 Zprávy
4 Seriál: Hudební křižovatky (Vlasta Reittererová)
7 Debut: Monika Růžková - housle (Dita Hradecká)
8 Vizitka: Pražské jaro 2007 (Antonín Matzner)
10 Rozhovor se skladatelem Kryštofem Mařatkou (Wanda Dobrovská)
13 Tanec: American Ballet Theatre v Londýně (Veronika Hošková)
13 Mezinárodní den tance bude v dubnu (Jana Hošková)
16 O nové etapě Pražské komorní filharmonie (Markéta Vejvodová)
18 Osobnost: Houslová antihvězda Lisa Batiashvili (Dita Hradecká)
21 Concertino Praga očima porotců (Marie Kulijevyčová)
24 Dirigentská legenda zakotvila v Karlových Varech (Petr Veber)
26 Fotogalerie - svět hudby očima Pavla Horníka
28 Kritiky
31 Svět opery České Budějovice
31 Svět opery Praha
31 Svět opery Ankara
31 Svět opery Brusel
31 Svět opery Paříž
34 Rozhovor s Marií Schneider (Lloyd Peterson, Petr Vidomus)
37 Matúš Jakabčic a jeho Česko-slovenský big band (Marian Jaslovský)
39 Sámijská šamanka Mari Boine (Jiří Moravčík)
42 Printup a Viklický na Hradě (Igor Wasserberger)
42 Jazz 2006 (Petr Vidomus)
43 Studie o nahrávkách projektu Mozart 22 (Milada Jonášová)
61 Novinky nahrávacího světa

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.