středa, 19. duben 2006

Harmonie 4/2006

Napsal(a) 

Harmonie 04/2006 Harmonie 04/2006

Vážení čtenáři,

ve Vašich dopisech se objevuje poměrně často otázka, jestli nechci změnit svoje rozhodnutí ohledně soutěže Ceny Harmonie. V prosincovém vydání jsem oznámil, že pro převažující nezájem v české hudební obci ruším další pořádání této jediné relevantní odborné ankety klasické hudby, která běžela od roku 1994. V dubnu, kdy obvykle proběhl slavnostní večer Cen Harmonie, se tedy nic konat nebude. Přesto jsem přesvědčen, že i když mám k soutěžím různé výhrady, tak reprezentativní, seriózní odbornou anketu klasická hudba potřebuje. Už kvůli tomu, aby vyšla z ulity sebestřednosti a partikularismu, vyzdvihla před veřejností zásadní hudební počiny, ocenila významné osobnosti a činila pro hudbu účinné PR. Je pak jedno, zda se taková myšlenka bude realizovat na bázi jakési "nezávislé" akademie klasické hudby, která by však rozhodně měla mít jinou strukturu nežli Akademie populární hudby, nebo jestli se například Český hudební fond, který by byl jako platforma vhodný, rozhodne opět vstoupit na toto pole, tentokrát na pevnější, široké konsensuální bázi, nebo se objeví jiný silný seriózní subjekt plný entusiasmu, který dokáže odborníky nadchnout pro společnou myšlenku. Na živé mediální scéně, kde se to hemží lvy, tháliemi, radoky, libuškami, by se určitě vešly i klasickohudební ceny, jedno zda cecilky, daliborky, klíče, lyry, housličky, nebo nějaký symbol zvířecí říše... Problémem ovšem není jen neschopnost domluvit se, sehnat finance a lobbovat pro zdar takové pozitivní myšlenky, ale také i to, že klasická hudba, potažmo i jazz, nemá tak známé heroldy; svoje vachlery a bartošky. Není kde volat na ministra kultury před televizními kamerami "zachraňte hudbu". Je to však neméně důležité jako "zachraňte český film", ne-li ještě patetičtější "zachraňte český jazyk", jež zaznělo na závěr filmově televizní show Český lev. V roce, kdy české HDP rostlo nevídaným tempem a z našeho malého státu je prý ekonomický sředoevropský tygr, naopak chudne balík peněz pro kulturu a tedy i pro klasickou hudbu, o jazzu ani nemluvě. Co k tomu dodat? No comment.

V dubnovém vydání HARMONIE se seznámíte s názory nového šéfdirigenta Pražské komorní filharmonie Kaspara Zehndera, který si umí svůj orchestr představit i při koncertu v supermarketu. Ondřej Havelka vám mimojiné poví o své koncepci brněnské inscenace Smetanovy opery Prodaná nevěsta a seznámíte se s osobností špičkového českého kytaristy Petra Saidla. Na letošním jubilejním ročníku festivalu Pražské jaro se odehraje významná scénická akce - světová premiéra muzikálu s operní strukturou The Angels skladatele Lukáše Hurníka. Ovšem nejen o komponování bude mluvit v rozhovoru, který najdete v tomto čísle.

Jazzová rubrika nabízí rozhovor se slovenským pianistou generace 197X Lubošem Šrámkem, jenž se objevil i na českých pódiích. Konec šedesátých let minulého století byl bouřlivou epochou nejen v politice. Jazzová avantgarda té doby opouští Zemi a míří do kosmu, sní o procházkách ve vesmíru. Motivy úniků na jiné planety jsou společným jmenovatelem hnutí, které bývá někdy nazýváno kosmické groove nebo space jazz. O této jazzové avantgardě 60. let se také dočtete v jazzové rubrice. Na závěr doporučuji lahůdku - profil hlasem i zjevem nepřehlédnutelné hvězdy world music Susheely Raman.

Přeji Vám, milí čtenáři, krásné Velikonoce, které jsou ústředním bodem křesťanského roku, a příjemný celý Aprilis - duben. Prý byl původně pojmenován podle latinského výrazu pro otevírání přírody, jarních květů. Věřím, že se Vám s přírodou otevře i leckterý hudební poklad.

vyšlo: 25. 3. 2006

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 4/2006

obsah

2 Zprávy
4 Seriál: Hudba v Čechách a na Moravě v období německého protektorátu 4 (Jitka Bajgarová)
8 Ondřej Havelka o Prodané nevěstě, Naganu i Melody Makers (Svatava Šenková)
10 Jaké bylo letošní MIDEM? (Lenka Dohnalová)
12 Dětské koncerty Pražské komorní filharmonie jsou ozdobou metropole (Marie Kulijevyčová)
14 Lukáš Hurník stvořil anděle (Petr Veber)
17 Náš první sbor má nového šéfa (Luboš Stehlík)
18 Kaspar Zehnder zavítá se svým orchestrem i do českého supermarketu (Petr Veber)
22 Centrum Paula Klee je křižovatkou umění (Petr Veber)
23 Debut: Ivan Vokáč (Dita Hradecká)
24 Nenápadný kytarový maestro Petr Saidl (Kateřina Tůmová)
27 Balet: Prelude Ruské sezony, Balet Gala (Jana Hošková)
29 Svět opery (Praha, Paříž, Olomouc, Brno, Opava, Bratislava, Vídeň, Plzeň, Mnichov)
34 Slovenská klavíristka Elena Letňanová o soudobé hudbě (Wanda Dobrovská)
36 Kritiky
40 Jazz z kosmu (Karel Veselý)
42 Rozhovor s pianistou Lubošem Šrámkem (Marian Jaslovský)
44 Profil Susheely Raman (Jiří Moravčík)
46 Rosenwinkel v Brně (Petr Vidomus). Jazzoví provokatéři E.S.T. (Ferdinand Valent)
48 Recenze
61 Novinky
62 Infoservis. Soutěž

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.