pondělí, 21. únor 2011

Harmonie 3/2011

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2011/03 časopis Harmonie 2011/03

Milé čtenářky a vážení čtenáři,

klasická hudba se po čase dostala do hlavních zpráv masmédií. Tentokrát je to „kauza opera v Praze“, nebo-li co s třemi operními divadly! Vyjadřuje se k tomu chytře i hloupě leckdo, od hudebních kritiků až po operní podnikatele. Ti první to mají v popisu práce, ti druzí mají možná strach o budoucnost. Problém je prostý – jak zkvalitnit, restrukturalizovat a ufinancovat operu v metropoli. Jestliže bude výsledkem odstranění absurdní trojsložkovitosti budovy Národního divadla podstatně vyšší kvalita interpretace a dramaturgie, tak je mi jedno, jestli ministerstvo kultury chce například ve Stavovském divadle zakotvit loď Pražské komorní filharmonie. Ostatně byl by to signál pro smysluplnost vize mozartovské staggiony (obecně starší hudby), přičemž je však nutné připomenout, že pro evropskou magnetičnost by byl neméně důležitý mezinárodně uznávaný šéfdirigent, skvělí mozartovští sólisté, specializovaný sbor, špičkový management, spolupráce s renomovanými režiséry, scénografy a muzikology (jako komunikační platforma se nabízí Mozartova společnost) či vytvoření ambiciózního operního studia pro mladé pěvce. Za tím vším je však fundamentální otázka: Kde na to vzít peníze? Bez nalezení podpory Evropské unie, Prahy, mecenášů a vhodné formy fundraisingu to určitě nepůjde.

Femme fatale březnového vydání je Dee Dee Bridgewater, jejíž deska k poctě Billie Holliday vzbudila na amerických cenách Grammy velkou pozornost. Rozhovor s houslistkou Janou Vonáškovou a fagotistou Václavem Vonáškem je nejen o jejich společných aktivitách a životních zkušenostech, ale i o sólových ambicích, které kupodivu zatím nenalézají v České republice takový ohlas, jaký by si jejich talenty zasloužily. Pověstnou třešničkou na březnovém dortu je exkluzivní rozhovor s velšským basbarytonistou Brynem Terfelem. V HARMONII už vyšlo o tomto mimořádném umělci několik článků; tento je nejlepší a týká se především jeho vztahu k hudbě Richarda Wagnera.

vyšlo: 28. 2. 2011

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 3/2011

obsah

3 Jubileum „Voršilky“ (Věroslav Němec)
5 Pozvánka do Vídně (Markéta Jůzová)
6 Události
7 Komentáře
8 Nový projekt Pražského jara (Pavel Trojan ml.)
9 Midem 2011 (Lenka Dohnalová)
10 U mikrofonu manželé Vonáškovi (Jindřich Bálek)
12 Václav Talich 3 (Petr Kadlec)
15 Opus perfectum ve znamení Václava Talicha (Jindřich Bálek)
16 Rozhovor s Brynem Terfelem (Petr Veber)
19 O satelitních přenosech baletů (Jana Hošková)
22 Moravské hečačky (Petr Drkula)
24 Na návštěvě v Cremoně (Tomáš Mach)
26 Housle na Pražské konzervatoři 3 (Jaroslav Foltýn)
29 Kritiky
32 Dějiny hudby pro každý den 3 (Vlasta Reittererová)
34 Koncertů, kolik jen hlas dovolí (Luboš Stehlík)
35 Svět opery
39 Osobnost: Dee Dee Bridgewater (Daniel Konrád)
42 Rozhovor s kytaristou Michalem Bugalou (Roland Kánik)
44 Afrocubism (Jiří Moravčík)
46 Jazz v Portugalsku (Milan Tesař)
50 Recenze
62 Infoservis

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.