úterý, 26. únor 2008

Harmonie 3/2008

Napsal(a) 

časopis Harmonie 2008/03 časopis Harmonie 2008/03

Milé čtenářky a milí čtenáři,

zatímco česká média, poslanci, pracující v paláci, v kterém v 18. století hrálo mnohem smysluplnější operní divadlo, a senátoři, kteří ovládli palác, který by lépe než jim mohl sloužit jako Národní knihovna (a miliardy za „chobotnici“ by třeba podpořily naše vysoké školy), naplno prožívali prezidentskou soutěž, tak hudební svět žil přece jen korektnějšími a průhlednějšími soutěžemi: u nás to bylo Concertino Praga, ve světě MIDEM a Grammy. I když stane-li se v údajně nejprestižnější gramofonové soutěži nejlepší orchestrální nahrávkou Made in America od skladatelky Joan Tower a porazí skvělé kreace Šostakoviče (Zlatý věk) a Stravinského (Svěcení jara), tak to leccos vypovídá o odbornosti, nestrannosti a patriotismu hodnotitelů...

HARMONIE žije prozaičtějším životem. Mimo jiné i tím, že březnové vydání otevírá další cyklus článků bez vazby na měsíční periodicitu. Jmenuje se „Z muzea zpět na pódiu“. Bude se jednat o neagresivní konfrontaci historických nástrojů a jejich moderních následovníků. Devatenácté století vrátilo do hudebního života hudbu starších období, ale až koncem 20. století se objevily snahy realizovat starší hudbu tak, jak mohla v době svého vzniku reálně znít. Na koncertní pódia se znovu vrací historické nástroje, interpreti studují dobové traktáty. Na koncertech souborů a sólistů věnujících se takzvané historicky poučené interpretaci se tak posluchači setkávají s úplně jinou sluchovou zkušeností, než na jakou jsou zvyklí z hudební tradice posledních dvou staletí. HARMONIE oslovila české interprety, kteří mají zkušenosti jak s nástroji novodobými, tak s jejich historickými variantami, a požádala je, aby oba typy nástrojů porovnali a představili čtenářům specifika hudebních nástrojů, které se, obrazně řečeno, vracejí z prosklených vitrín zpět do hudební praxe.

Osobností tohoto vydání je jazzman a skladatel Emil Viklický, s kterým si zasvěceně povídal Lubomír Dorůžka.

Březen je pro řadu přátel opery a bel canta měsícem, kdy si připomínáme výročí Marie Malibran. Stála na počátku romantického kultu pěveckých hvězd a třebaže se po ní dochovaly jen vzpomínky v podobě šperků, nábytku, obrazů, dopisů a skladeb, tak její aura je přítomná i ve 21. století, o čemž se více dozvíte právě v tomto čísle.

I v tomto roce Vám nabídneme díky mecenášství firmy Zentiva bonusová CD. Tentokrát budou věnována předním hudebním školám. První z nich je vizitkou Zvukového studia Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Jsou zde záznamy hudebních nadějí, z nichž během několika let vyrostly nebo vyrostou výrazné muzikantské individuality.

Přeji Vám hodně potěšení jak při četbě Vaší HARMONIE, tak při poslechu hudby.

vyšlo: 26. 2. 2008

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 3/2008

obsah

KLASICKÁ HUDBA
3 Reportáž z hudebního veletrhu MIDEM 2008 (Lenka Dohnalová)
4 Hudba – základ života: Potkávání hudby s Květou Fialovou (Marie Kulijevyčová)
6 Z muzea zpět na pódiu: Cembalo versus klavír (Marta Němcová)
8 Profil: Adam Plachetka (Olga Janáčková)
10 Korespondence Karla Ančerla s Ivanem Medkem – 3 (Petr Kadlec)
14 Seriál: Zaprášená kritika (Vlasta Reittererová)
18 Osobnost: Emil Viklický – Z jazzu se stává vyšší umění (Lubomír Dorůžka)
22 Událost: Annette Dasch oslavila v Praze Mozarta (Věra Drápelová)
25 Debut: Tomáš Král (Jindřich Bálek)
26 Nedostižný vrchol houslařů (Luboš Stehlík)
28 Výročí: Maria Malibran (Daniel Jäger)
31 Kritiky
34 Svět opery
JAZZ • WORLD MUSIC
37 Reportáž: Celtic Connections Glasgow 2008 (Jiří Moravčík)
40 Rozhovor s Vesnou Cáceres, Čecho-maďarko-chorvatko-slovinko-španělkou s brazilským koloritem (Veronika Vlachová)
42 Energií nabitý saxofonista Adam Pieronczyk (Peter Motyčka)
NAHRÁVKY
44 Recenze
61 Midem Classical Awards 2008, Novinky
INFOSERVIS
62 Grammy 2008, objednací kupon

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.