středa, 8. březen 2006

Harmonie 3/2006

Napsal(a) 

Harmonie 03/2006 Harmonie 03/2006

Milé čtenářky a milí čtenáři,

v únoru jsem konečně docenil toleranci v hudební říši. Karikaturové šílenství, jež zachvátilo hlavně muslimský svět, jehož fanatické špičky sní o celosvětovém kalifátu, vyvřelo na podkladě několika hloupých kreseb. (Škoda, že muslimské státy nejsou na respekt vůči křesťanství a židovství stejně citlivé jako vůči symbolům své víry.) To se v hudbě stát nemůže. Pravda, leckteří vnímají Bacha, Beethovena, Wagnera nebo dokonce i letos tolik oslavovaného Mozarta jako div ne proroky, ale hudebního mohameda nemáme. Často sice pozoruji v českém i mezinárodním hudebním rozměru závist, pinožení na vlastním písečku, pomluvy (ty jsou ostatně věčné), pečlivě skrývané loktaření, či naopak frustrace, ale že by někdo navedl "hudebního fanatika" k vypálení nebo vyrabování Rudolfina, Národního divadla nebo vily konkurenta? Už jenom taková myšlenka je hloupá.

Hudební karikatury jsou sice vzácným kořením české hudby, ale když se objeví, mají rozhodně větší uměleckou úroveň než ony dánské. Nejviditelnějším příkladem jsou desítky karikatur velkých osobností klasické hudby, jazzu, rocku a popu v luxusním pražském hotelu Aria na Malé Straně. Josef Blecha, jehož výtvarné opusy jste měli už možnost poznat i v HARMONII, se podle mě úspěšně pokusil humorně vystihnout podstatu "proroků" typu Smetany, Dvořáka, Mozarta, Martinů, Armstronga, Holiday, Beatles, Presleyho, Marleyho - celkem 52 více či méně povedených karikatur. Škoda, že u hotelových objednavatelů zafungovala autocenzura a chybí zde kvůli určité klientele Wagner. Právě ten by se karikoval moc pěkně.

Nekritické zbožňování může mít různé podoby a vystrkuje růžky i v hudbě. Například oslavované americké Grammy. Je to soutěž, jež určuje vkus a pro mnohé nastavuje měřítka, a jako každá soutěž je nutně subjektivní. Nejvíce porotců vyhlásilo nejlepším albem klasické hudby Songs Of Innocence And Of Experience (premiéra 1984) od renomovaného amerického komponisty Williama Boltona (*1938). No nevím kolik z nich si tu desku skutečně pustilo. Kvůli Grammy jsem si dal tu práci a pracně se k ní přes kontakty v zahraničí dostal. Dle mého subjektivního (!) dojmu je to hudba velmi slušné, nikoliv však mimořádné úrovně, s diskutabilní interpretací amerických hudebníků, ale velmi dobrým zvukem. Z dvanácti klasických gramofonků dostala čtyři. Například v Nejlepším klasickém albu porazila o řád zajímavější nahrávku Šostakovičovy 13. symfonie s Marissem Jansonsem (EMI); ve Sborové nahrávce pozoruhodný titul firmy NaĘve - Schoenberg: Accentus. V Nejlepší vokální nahrávce zase dali američtí odborníci nepochopitelně přednost nahrávce Bachových kantát před Bartoli (Opera Proibita), Villazónem (Gounodovy a Massenetovy árie) nebo Dessay (Strauss). Nic proti skvělému basbarytonistovi Thomasi Quasthoffovi, ale Bach na této desce jako celek nepatří zrovna k vrcholům světové diskografie. Je zajímavé, jak si američtí akademici oblíbili nahrávky, které London Symphony Orchestra vydává na svém labelu LSO Live. Dlužno dodat, že právem. Tentokrát má orchestr s Colinem Davisem gramofonek za Verdiho Falstaffa.

S nahrávkami jsou spjaty i důležité materiály březnového vydání: pianista Naj Ponk, který chce nečekaně skončit svou jazzovou kariéru, vydal u firmy Cube skvělé snímky. Maxim Šostakovič pomalu završuje unikátní projekt kompletu nahrávek symfonií svého otce s Pražskými symfoniky, ovšem zatím bez vydavatele! Německá značka ECM New Series, jež vyniká originalitou dramaturgie, volbou interpretů a výtvarnem, vydala smyčcové kvartety u nás neznámého arménského skladatele Tigrana Mansuriana. Ostatně o nahrávkách jsou články o třech jazzmanech - Dave Douglasovi, Johnu Coltraneovi a Ondřeji Pivcovi.

Součástí této HARMONIE je bezplatný bonus - cédéčko s výbornou jazzovou muzikou. Jeho realizace, která Vás doufám potěší, se uskutečnila díky firmě Cube, konkrétně Pavlu Vlčkovi, a firmě Zentiva, a. s., bez jejíž finanční pomoci by deska nespatřila světlo světa. Oběma firmám děkuji! Vás, milí čtenáři, mohu potěšit ještě ujištěním, že takovýto bonus nebude v tomto roce posledním.

vyšlo: 28. 2. 2006

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 3/2006

obsah

4 Seriál: Hudba v Čechách a na Moravě v období německého protektorátu 3 (Josef Šebesta)
8 Rozhovor s Maximem Šostakovičem (Petr Veber)
12 Můj Šostakovič (Vladimír Tichý)
13 Reportáž: Jak (ne)snadné je namalovat hudbu (Jan Dočekal)
14 Reportáž o návštěvě u Rudolfa Komorouse (Renáta Spisarová)
16 Rozhovor s Manfredem Honeckem nejen o Mozartovi (Petr Veber)
18 Osobnost: Najponk (Petra Konrádová)
21 Wolfgang Amadeus Mozart 3 (Václav Kapsa)
24 Vladimír Bukač: Dost bylo (jenom) houslí (Luboš Stehlík)
26 Tanec: Profil choreografa, tanečníka a ředitele Petra Zusky (Marie Kulijevyčová)
29 Německé fagotové originály konečně i v Čechách (Petr Budín)
30 O kvartetech Tigrana Mansuriana (Anselm Cybinski)
32 Kritiky
35 Svět opery (Praha, Brno, Plzeň, Curych, Brusel, Milán)
37 Vzpomínka na Birgit Nilsson (Vít Vencl)
38 Rozhovor s Dave Douglasem (Petr Vidomus)
40 Trane2 (Jan Beránek)
42 John McLaughlin mezi světy (Vilém Spilka)
43 Saxtet Štěpána Markoviče na Hradě (Petr Zvoníček)
44 Rozhovor s Ondřejem Pivcem (Lubomír Dorůžka)
46 Tipy šéfredaktora. Index recenzí
47 Recenze
61 Novinky
62 Infoservis. Po uzávěrce. Soutěže

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish