středa, 6. březen 2002

Harmonie 3/2002

Napsal(a) 

03/2002 03/2002

Vážení a milí čtenáři!

Reakce na anketu, uveřejněnou v listopadovém čísle minulého roku, předčila moje očekávání. Záplava vyplněných anketních listů mě přesvědčila o tom, že Vás současnost a budoucnost HARMONIE zajímá,

že považujete časopis za svůj. Milých slov jsem našel ve Vašich reakcích mnoho. Za všechny uvedu jen tři: "Každý měsíc se těším, až vyjde nová Harmonie. Moc Vám děkuji za krásné chvíle s Vaším časopisem" - Miroslav Pavlíček, Praha. "Chcem vám napísať, že

aj keď nie som úplně spokojný s časopisom, veľmi vám fandím, pretože na Slovensku snáď nikdy nebude takýto časopis vychádzať" - Karol Szabo, Košice. "Jsem jenom obyčejná ženská, která ráda poslouchá ČRo3-stanici Vltava a také hudbu. Váš časopis a také

vlastně můj - přispívá k tomu, že si rozšiřuji své znalosti z oblasti hudby. Děkuji za hezký časopis. Je nádherný i po výtvarné stránce, protože je více černobílý. Snad to nezměníte" - Lýdia Vítková, Domažlice. Výtvarná podoba někoho uspokojuje, jiného

nikoliv. Proto jsem zaregistroval i výkřik: "Změňte grafickou podobu." Jsem toho názoru, že HARMONIE by se měla proměňovat způsobem evolučním, ne revolučním. Platí to i pro grafiku časopisu.

Některé Vaše podněty buďto už realizujeme, nebo budeme

realizovat. Hlasy volající po souvislém hudebně historickém záběru jsme vyslyšeli rozjezdem seriálu o gregoriánském chorálu, po němž by měly následovat další historické exkurzy. Sem zapadají (byť pouze jako dílčí sondy) i skladatelské profily. Hodně

čtenářů vyžaduje rubriku "Srovnání". Rozsáhlejším interpretačním studiím s konfrontací řady nahrávek jednoho díla není v naší moci dát měsíční periodicitu. Proto jsem zvolil formu srovnání, kdy bude v každém čísle několika kritiky podrobena posouzení

jedna novinková nahrávka. Mnoho z Vás si přeje rozšíření časopisu na sto stran, rozšíření počtu recenzí, rozšíření rubriky soudobé hudby, rozšíření jazzové rubriky, rozšíření zájmu o regiony, rozšíření časopisu o CD. Navýšení počtu stran bude záviset od

ekonomické situace. Prozatím to bohužel není možné. HARMONIE je od svého vzniku v roce 1993 médiem s největším počtem recenzí nahrávek klasické hudby. Rozšíření počtu recenzí bych uvítal, závisí to však na dvou faktorech: jednak na zvýšení počtu odborně

kompetentních a gramofonově poučených recenzentů, což není v České republice snadné, jednak na bezproblémových vztazích s vydavateli či distributory. Co se týká soudobé hudby, budeme se jí zabývat stále více. Ohlasy na soudobou hudbu a jazz mě velmi

příjemně překvapily. I když, jak se zdá, bude v ČR vycházet česká mutace specializovaného zahraničního jazzového časopisu, budeme se snažit referovat o zajímavých tématech jazzu a world music více než doposud, neboť se domníváme, že i "české

zpravodajství" má mít své místo v mediální nabídce. A to nejen kvůli Vám čtenářům, ale i proto, že do HARMONIE přispívají špičkoví publicisté z dané oblasti. Co se týká regionálního zpravodajství, jsem jakoby mezi dvěma mlýnskými kameny. Během let jsem

zjistil, že mimo Prahu je až překvapivě málo žurnalistů, kteří jsou schopni kompetentně a zajímavě psát o hudbě. Přitom si uvědomuji, že HARMONIE má v tomto bodě velký dluh vůči čtenářům. Druhým problémem je ekonomická bariéra, která limituje naše

možnosti i v této sféře. Doufám však, že se to časem změní. (První vlaštovkou jsou reflexe a rozhovory s lidmi z brněnského hudebního života.) Redakce by také velmi stála o zpravodajství ze Slovenska. Zatím se nám však nepodařilo navázat kontakt s tamními

kompetentními novináři pro soustavnou spolupráci. Co se týká návrhu spojit vydání časopisu s CD, je to opět hudba budoucnosti, neboť je to velmi drahé.

Mnoho Vašich výtek padlo na adresu jazykové korektnosti. Je to asi věc, která mě mrzí nejvíc.

Gramatických a korektorských chyb je v HARMONII skutečně hodně. Samozřejmě to jde na vrub redakce, kterou tvoří dva hudební vědci a hudební publicistka. Částečnou omluvou (neomluvitelného) budiž to, že si jazykovou korektorku nemůžeme zatím dovolit. Výtku

jednoho pražského čtenáře o "rádobysvětáckém nepřechylování cizích ženských příjmení" a zařazení do jedné roviny s TV Nova odmítám. Zaprvé jsme se pro to rozhodli v době, kdy Nova byla ještě na houbách, zadruhé raději volím riziko pochybnosti o pohlaví

nežli směšné podoby jmen s koncovkou -ová, zatřetí v tom nejsme zcela dogmatičtí, a tak zaléží hlavně na kontextu. Řada z Vás poukazuje na to, že je v menších městech obtížné časopis koupit. Znovu však k tomu musím dodat, že distribuci nejsme schopni

zásadně ovlinit, a tak nejlepším řešením je stát se abonentem.

Několik výtek padlo na adresu zaměření časopisu. HARMONIE se pohybuje na obtížně definovatelné hraně odbornosti, kterou asi těžko může přijmout každý, a populárnosti. Rozhodně si však

nemyslím, že by byla bulvární. Pravda však je, že například nešťastně zvolený titulek na obálce listopadového vydání (Larmore) tento dojem mohl vzbudit. Vždy se však snažíme o populární prezentaci seriózního materiálu. Několika čtenářům vadí selektivní

přehled v rubrice Novinky měsíce. Důvod je zcela prozaický. Není v silách redakce shromáždit přehled všech novinek, proto zveřejňujeme jen ty labely, jejichž firmy nebo distributoři nám pošlou příslušné informace.

V anketních listech jsem nalezl řadu

zajímavých podnětů, z nichž leckteré budou průběžně realizovány. Stovkám čtenářů HARMONIE, jež si našli čas na vyplnění ankety děkuji. Padesát jmen, která jsem vylosoval, je uvedeno na straně 56 a poputuje k nim krásná hudba. Jenom doufám, že zásilky

Česká pošta v pořádku doručí. V poslední době se totiž stává čím dál tím častěji, že se vyhraná deska cestou zatoulá někam do neznáma.

vyšlo: 4. 3. 2002

zveřejněné články Harmonie 3/2002

obsah

4 Pletněvův ohňostroj
4 Boder dirigoval "Mozartberga"
4 Clausovi seveřané
6 Komorní proměny
6 Pocta Vivaldimu
7 Copyright Josefa Vlacha
7 Hudební archeologie
7 Klasici
7 Orchestr ve službě mladým
8 Osobnost: Ludmila Peterková
12 Cena pro Ivana Moravce
13 Rozhovor s dirigentem Tomášem Hanusem
16 Musica Nova
17 Dialog s minulostí
18 Rozhovor s klavíristou Fazilem Sayem
19 Česká smyčcová kvarteta: Pražákovo kvarteto
20 Seriál: Život v rytmu officia
22 O strunách smyčcových nástrojů – 2. část
24 Skladatel měsíce: Carl Orff
28 Profil: Odlřich Kříž
31 Svět opery
32 Jazz je mrtev, ať žije e­jazz!
36 Marcus Miller v Praze!
36 Živě, Novinky
37 Ze světa jazzových vydavatelství: Label Bleu
38 Producenti III: Norman Grantz, Bob Thiele
39 Pod rohožkou: pianista Tomáš Veselý
40 DVD bez obrázků
42 Recenze
53 Novinky měsíce
54 Informační servis

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.