pátek, 3. únor 2006

Harmonie 2/2006

Napsal(a) 

Harmonie 02/2006 Harmonie 02/2006

Vážení čtenáři,

tak nám Rakušané málem nadělili k Mozartovu jubileu skladatelovu lebku. Co víc bychom si mohli k výročí narození přát? Pátek 5. ledna byl opět jedním z mála dnů, kdy se svět vážné hudby dostal na titulní stranu masového deníku. Editor Mladé fronty Dnes zvolil mnohoslibný titulek "Máme lebku Mozarta, věří experti". Rakouští vědci byli totiž prý přesvědčeni, že se jim podařilo identifikovat lebku génia. Walther Parson, profesor Institutu soudní medicíny v Innsbrucku podle listu prohlásil: "Naše expertíza se zakládá na bázi DNA. K dispozici jsme měli lebeční kosti a dva zuby skladatele, které jsme porovnávali s kostmi Mozartových příbuzných." Navíc se pochlubil, že výsledek nezávisle potvrdila laboratoř americké armády. Ostatně když už něco potvrdí i Američané, tak by v tom byl čert, aby to nebyla pravda. Rakouští vědci však tajnosnubně dodali, že oficiální výsledek sdělí až 8. ledna v televizi ORF. V neděli však bublina, která tolik navnadila náš přední deník, splaskla, svět se dozvěděl, že hypotéza rakouských vědců a americké armády byla chybná. Je otázka, čí jsou vlastně kosti skladatelových příbuzných, a tak bedlivě strážená lebka génia ani nemusí být ta, v které se před asi dvěstě deseti lety rojily nesmrtelné melodie. Myslím, že viděno očima Formanova Amadea je hlavní jistota, že inkriminované testované zuby nemohou patřit Salierimu. To si jistě všichni oddychli. Výročí narození skladatele tedy musíme slavit prozaičtěji, například naším seriálem, který pokračuje i v únorovém čísle. Jenom je škoda, že masmediální vlajková loď české tištěné žurnalistiky věnuje klasické hudbě pozornost na titulní straně jenom při tak umělecky závažných okamžicích jako je bučení publika při premiéře Dalibora ve "Zlaté kapličce", porod Magdaleny Kožené, Pavarottiho plánovaný odchod do penze nebo určení pravosti lebkovny génia. Jsem zvědav, kolik prostoru dají editoři masových deníků například akci Mozart Praha 2006.

Od ledna na sebe ve Vašem časopise upozorňuje Mezinárodní hudební festival Pražské jaro. V souvislosti s kulatými narozeninami dirigenta Jiřího Bělohlávka, jež připadají právě na měsíc únor, je nezbytné připomenout, že pan profesor byl loni jmenován předsedou umělecké rady festivalu. Zároveň se členem tohoto orgánu stala i pěvkyně Dagmar Pecková, jež mimochodem v dubnu oslaví také kulaté narozeniny, a muzikolog, skladatel, hudební editor, kritik a popularizátor Miloš Štědroň st., jeden z úhelných kamenů brněnského hudebního života, jenž naopak oslaví 9. února naprosto všední narozeniny. Milý krok v překonávání diluviálního pragocentrismu! Velmi doufám, že tato trojice vžene do plachet jubilujícího Pražského jara čerstvý pasát nebo alespoň zefýr. Bělohlávek se promítl nepřímo i do titulního materiálu měsíce února - profilového rozhovoru s jeho výjimečně talentovaným žákem Jakubem Hrůšou.

S Hrůšou i jeho učitelem souvisí další velký článek, který se věnuje výročí největšího českého vydavatelství Supraphon. Zatímco Jiří Bělohlávek nahrál pro tuto firmu už řadu projektů, Jakub Hrůša bude mít na sklonku zimy premiéru. Heslem firmy je Lion in the world of music. Vzhledem k tomu, že Supraphon je podobně jako ostatní gramofonové firmy díky rychlému rozvoji techniky, komunikačních médií a prodejní stagnaci na rozcestí, tak bych mu přál spíše heslo: Lion is coming back. Při příležitosti oslav šedesátého výročí firmy vyhlašujeme soutěž o 60 CD, což bude vlastně veškerá firemní produkce za poslední dva roky!!!

Punc výjimečnosti má rozhovor se Stefanem Winterem, majitelem a producentem německé vydavatelské firmy Winter&Winter. Možná i Vy jste měli tu šťastnou ruku, že Vás v obchodě zlákala bibliofilsky krásná krabička/knížečka s ručně raženým papírem a vesměs zajímavým, i když pro mnohé možná provokativním hudebním obsahem a Vy jste neodolali a koupili si ji. Povídání s tímto člověkem je podobné jako jeho desky - uvolněné, neobvyklé, upřímné, nefalšované.

vyšlo: 25. 1. 2006

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 2/2006

obsah

3 Velké malé zprávy
4 Seriál: Hudba v Čechách a na Moravě v období německého
4 protektorátu 2 (Vlasta Reittererová)
8 Winter navštívil zimní Prahu (Dita Hradecká)
12 Jak se řídí ženský sbor (Petr Veber)
13 Kulaté narozeniny Jiřího Bělohlávka (Bohuslav Vítek)
14 Architekti iluzí 8 (Pavel Horník)
15 Supraphon oslavuje šedesátiny (Luboš Stehlík)
18 Osobnost: Jakub Hrůša (Luboš Stehlík)
21 Rozhovor s Martinem Kasíkem (Marie Kulijevyčová)
24 Wolfgang Amadeus Mozart 2 (Tomislav Volek)
27 Reportáž z Litvy (Vítězslav Mikeš)
29 Soudobá hudba (Wanda Dobrovská)
31 Kritiky
34 Svět opery
37 Nadílka z Oregonu (Jan Beránek)
38 Rozhovor s Jiřím Hankem (Petr Vidomus)
40 Jazz a beat generation (Petr Vidomus)
43 L'Ham de Foc a tajemství středověku (Jiří Moravčík)
45 Index recenzí. Tipy šéfredaktora
46 Recenze
60 Novinky
62 Infoservis. Soutěž

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.