středa, 6. únor 2002

Harmonie 2/2002

Napsal(a) 

náhled náhled

Vážení čtenáři,

v únorovém editorialu bych se rád s Vámi podělil o reflexi několika prožitků. Tím nejsilnějším bylo 23. představení Trubadúra ve Státní opeře, díky sousedícímu Rádiu Svobodná Evropa dlouhodobě nejlépe střeženém divadle světa. Zmíněné představení bylo symbolicky zaštítěno Kanadským vyslanectvím, neboť Kanada se silně angažuje v celosvětové kampani proti nášlapným minám. Pro Verdiho hudbu to byl vskutku slavnostní rámec. Nejspíš z toho důvodu prý bylo obsazení sólistů reprezentativní. Jinak řečeno, lepší to už být asi nemohlo. Bohužel z celé squadry se dali poslouchat pouze Vladimír Chmelo v roli Luny a Anda-Louise Bogza v titulní roli nešťastné Leonory. Hvězdou měl byl italský tenorista Bruno Sebastian, který asi tak před dvaceti lety musel mít velmi dobrý hlas, dnes z něho však vychází už pouze děsivý, uši rvoucí řev. Dal bych mu cenu půltonóvého vytrvalce, protože zpívat celé představení o půl tónu níž je hodné ocenění. (Při novoročním koncertu Státní opery se mu však vyrovnal tenorista Nikolaj Višnjakov, který mě především upoutal nepopsatelným řevem Radama. Verdi by zaplakal.) Úroveň sboru a hry orchestru, který dirigent nedokázal tempově synchronizovat se sólisty raději nebudu komentovat. Zákonitě se tedy ptám: Jaký hudební pokrok nastal za dobu působení současného vedení divadla? Spěje Státní opera při zoufalé hudební úrovni skutečně mezi evropskou špičku, jak je novinářům předkládáno? Proč mají normální lidé (to jest tuzemci) platit za (pod)průměr tak nehorázné vstupné? Nebylo by lepší nemrhat penězi Pražanů a transformovat toto divadlo v legální víceúčelovou staggionovou scénu pro operu, balet, muzikál, vážnohudební i popové koncerty, multižánrové projekty a podobně? Jsou radní hlavního města a sponzoři spokojeni s výslednicí investovaných peněz? Je ještě v Praze opera zábavou dostupnou všem, to jest třeba i rodinám se třemi hudbychtivými dětmi? Odpovědí se asi nedočkám. Nezbývá mi, nežli doufat, že nový šéf Státní opery Mojmír Weinmann, který nastoupí na post ředitele 1. července, udrží nejen právem oceňované dramaturgické experimenty, ale že provede zásadní reorganizaci divadla a hlubokou analýzu hudebních složek - pěvecké, dirigentské, orchestrální a sborové - s co nejpružnějším řešením.

Zvláštní kapitolou jsou silvestrovské a novoroční koncerty, které bych rozdělil do dvou skupin: koncerty pro turisty, o kterých je většinou zbytečné psát, a koncerty špičkových pražských orchestrů. Je dobře, že Česká filharmonie a metropolitní orchestr FOK spolu soupeří i na tomto poli; je to samozřejmě ku prospěchu kvality. Tentokrát bych pomyslný vavřín vítězství přiřkl FOKu - za kvalitu dramaturgie i provedení. Česká filharmonie stále hledá podobu posledního koncertu roku a je škoda, že mu, zdá se, nepřikládá dost důležitosti. Konkurenci z Vídně, Berlína, Londýna, se kterou se filharmonie srovnává, dirigují buďto šéfové nebo hvězdní hosté, koncerty jsou společenskou událostí a účastní se jich tamější rozhlasové a televizní stanice. Škoda, že u nás tomu tak není. Ctiteli klasiky tak nezbývá, zapne-li televizi, smířit se s pravidelným opulentním straussovským přísunem z Vídně, který je sice podáván ve špičkovém balení, ale je po deseti číslech poněkud jednotvárný, a s interpretačně tristním koncertem ze Státní opery. Škoda, že náš první orchestr v tomto případě zcela rezignoval na pozici být na mediálním výsluní.

Jestliže Státní opera udělala v posledních letech obrovský kus práce ve zviditelnění svojí činnosti, představte si, že jsou v této zemi firmy, které o publicitu nestojí. Neděli 16. prosince jsem chtěl původně strávit utěšeným poslechem tří koncertů Petra Iljiče Čajkovského, které pánové Simon, Ženatý a Bárta věnovali dětem z dětských domovů. Koncert pro projekt "Uměním ke svobodě" nadace Audabiac pořádala firma WaldPress. Objednal jsem si vstupenku, avšak po několika minutách mi asistentka ředitele této firmy sdělila, že vstupenka najednou není. Mezi řádky jsem z jejích slov pochopil, že její šéf nemá zájem o publicitu v odborném periodiku. Nehodlá náhodou tento úžasný muž aspirovat na roli světce?

Krátce před Vánocemi jsem měl jeden den hodně pochůzek po Praze a během několika hodin jsem nabyl neochvějného přesvědčení, že svět mobilních operátorů je jedinou oblastí, v které klasická hudba v masovém měřítku drtivě poráží všechny ostatní žánry. Vyslechl jsem více než deset bachovských hitů, nejčastěji Air a Toccatu d moll, přibližně stejné množství Mozartových superhitů (Turecký pochod, Malá noční hudba, dvakrát téma ze Symfonie g moll, jednou i Confutatis z Requiem), pětkrát Svatební pochod. Samozřejmě nechyběl hitmaker Beethoven s Osudovou a Ódou na radost. Verdi byl zastoupen tématem Židů z Nabucca a árií La donna e mobile, Puccini jenom Vincerem z Turandot. Z telefonu jednoho pravděpodobně švýcarského turisty jsem zaznamenal Wagnerova Lohengrina. Navíc si představte ty úžasné možnosti u mobilů, na kterých si můžete melodii sami naprogramovat... Neslyšel jsem však ani jednu rockovou nebo popovou melodii. Po tomto dni jsem konečně pochopil, že výrobci mobilních telefonů mají v propagaci klasické hudby stejně nehynoucí zásluhy jako třeba již za živa zbožtělý Karel Gott či Giovannim nás smrtelníky oblažující Daniel Hůlka.

Omluva.

V HARMONII 1/2002 došlo k politováníhodné chybě, když u článku Historie gregoriánského chorálu - Počátky křesťanského jednohlasu nebylo uvedeno jméno autorky Diny Šnejdarové. Autorce se omlouváme.

HARMONIE 12/2001, str. 4, foto - první zprava je dirigent Jaromír Krygel, nikoliv barytonista Martin Babjak.

vyšlo: 6. 2. 2002

zveřejněné články Harmonie 2/2002

obsah

4
Londýnský triumf Magdaleny Kožené (Vanda Prochazka). Šťastná třináctka (Luboš Stehlík). Brněnské Dětství Ježíšovo (Markéta Jůzová). Michaela Fukačová v Praze (Luboš Stehlík)
6
Festival Bohuslava Martinů (Miroslav Srnka, Luboš Stehlík). Komorní proměny (Eva Vítová). Poslední a první (Luboš Stehlík)
8
Exkluzivní rozhovor s Richardem Hickoxem, nedávným držitelem dvou cen Gramophone (Vanda Prochazka)
12
Tíha jména slavného rodu (Marie Kulijevyčová)
14
O strunách smyčcových nástrojů – 1. část (Vít Popp)
16
Seriál: Chorál a francká říše (Dina Šnejdarová)
18
Orchestr v kvartetní roli – rozhovor s houslistou Pavlem Hůlou (Marie Kulijevyčová)
19
Česká smyčcová kvarteta: Kubínovo kvarteto (Eva Vítová)
20
Hudba je sdílení – rozhovor s klavíristou Nikolajem Děmiděnkem (Dina Šnejdarová)
21
Čtyřicet let Plzeňské konzervatoře (Marta Ulrychová)
22
Skladatel měsíce: Gioacchino Rossini (Vlasta Reittererová)
26
Rozhovor s režisérem Davidem Pountneym (Olga Janáčková)
29
Profil: Matti Salminen (Věra Drápelová)
30
Svět opery (Praha, Londýn, Vídeň, Curych)
32
Jan Konopásek ... až k Woody Hermanovi (Stanislav Novotný)
35
Producent - Bůh či ďábel: John Hammond (Jan Hála)
36
Nové zprávy z planety Uri Caine (Petra Konrádová)
38
Robin Williamson – folkový bard na jazzové značce (Jiří Smrž)
39
Zahraniční ankety world music 2001 (Jiří Moravčík)
40
Giedré Lukšaité­Mrázková ... je pod rohožkou (Miroslav Srnka)
42
Recenze
50
Reflexe: CD: Bohuslav Martinů Selected Masterpieces (Luboš Stehlík). Kniha – „... je hodně Hitlera ve Wagnerovi“ (Vlasta Reittererová)
54
Servis. Vaše uši

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.