středa, 27. listopad 2019

Harmonie 12/2019

Napsal(a) 

Harmonie 12/2019 Harmonie 12/2019

Čas nenávratně letí

Blíží se konec roku a v jedinečném období adventu, Vánoc a konce roku bývá dobré ohlédnut se. Jaký byl 19. rok třetího tisíciletí? Pro Harmonii vzrušující, neboť jsme uskutečnili největší vizuální změnu v dějinách české hudební žurnalistiky. Reakce jsou zatím většinou pozitivní, takže se mohu těšit nadějí, že jsme „otočili kormidlo správným směrem“. Mám radost z vývoje našeho portálu, který patří mezi nejkvalitnější české internetové hudební platformy, a ze životem kypícího facebooku.

Co mě zaujalo? K mimořádně inspirativním projektům tohoto roku řadím například kompletní provedení Bachových houslových sonát a partit Isabellou Faust na Pražském jaru, klavírní kvintety (Brahms, Dvořák) v podání Gila Shahama a jeho přátel na Dvořákově Praze, sebevědomý dramaturgický chodníček Moravského podzimu, červnový open air koncert České filharmonie, premiéru inscenace Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů a Lidský hlas Francise Poulenca v Národním divadle Brno. Dále pokračovala proměna hudební scény. Uměleckými šéfy českých orchestrů se stávají více než v minulosti cizinci, což je vzhledem k vakuu po generaci Jiřího Bělohlávka a Libora Peška, nedozrálosti mladých českých dirigentů a angažmá těch nejlepších ve světě přirozené. V kontextu nevyhnutelného trendu je zajímavé, že Pražští symfonikové se rozhodli jít proti proudu a vsadili na designovaného Tomáše Braunera, českého umělce středního věku. Svoje umělecké paradigma opouštějí známé osobnosti 90. a dalších let.

Příklad za všechny: Dagmar Pecková dala opeře upřímně sbohem a věnuje se s větším či menším úspěchem mezižánrovým synergiím. Jiní takovou grácii nemají, myslí si, že je možné pozastavit čas a obšťastňují lidi vyšeptalými výkony. Místo na slunci zaplňuje mladá a střední generace – Josef Špaček, Kateřina Javůrková, Vilém Veverka, Petr Nekoranec, Kateřina Kněžíková, Jan Martiník, Jana Šrejma Kačírková, Štěpánka Pučálková… Dále se zvětšuje kvalitativní rozdíl mezi finančně vypolštářovanou, odborářsky asertivní operou v Praze a operní scénou v Brně. Ve světě vyšly metráky nových nahrávek, jako vždy různé úrovně, od podprůměru k olympu. Podobné je to s domácí produkcí. Z těch hodně nadprůměrných uvedu jako příklad Händlova Mesiáše (Collegium 1704), klavírní koncerty Dvořáka a Martinů tria Hrůša – Kahánek – Bamberger Symphoniker, Jan Bartoš a Janáček, Tomáš Hobzek Quartet. (Pro tip dárku k Vánocům se s vámi podělím o radost, jejíž počátek je spojen s koncem tisíciletí – písňové album Anne Sofie von Otter Home for Christmas.)

Bohužel svět i tento rok opustily osobnosti, kterých jsem si hluboce vážil – nedávno houslista Břetislav Novotný. Když jsem byl houslové embryo, byli sice mým vzorem Josef Suk, Ladislav Jásek, Jaroslav Kocian, Váša Příhoda, Václav Hudeček…, ale ještě více primáriové mnou obdivovaných kvartet, zejména pak Jiří Novák (Smetanovo kvarteto) a právě Břetislav Novotný (Kvarteto města Prahy).

Poslední číslo roku 2019 bude hodně klavírní – na obálce je profil Elisabeth Leonské, jež v prosinci oslaví v Brně s ročním předstihem 250. Beethovenovy narozeniny provedením všech klavírních koncertů. Uvnitř se určitě zastavte u rozhovoru se slavným stavitelem klavírů Paolem Faziolim a profilu Slávky Vernerové Pěchočové. Je-li aktuální violoncello, opakují se většinou tatáž jména – Capuçon, Gabetta, Weilerstein, Bárta, Jamník, Kaňka, Nouzovský, občas Mørk. V prosinci však zavítá do Prahy (ve světě) věhlasný, u nás však málo známý Jean-Guihen Queyras. Je to zajímavá osobnost, jež snad svoje renomé potvrdí. Jestli jste ještě neslyšeli o strhující verzi okcitánské polyfonie francouzské skupiny San Salvador, musíte si nalistovat rozhovor s leaderem skupiny Gabrielem Durifem.

 

Čas nenávratně letí. Děkuji Vám za přízeň a zájem o Harmonii. Všem přeji largo advent, krásné Vánoce a radostný konec roku.

Luboš Stehlík
šéfredaktor

vychází 28. 11. 2019

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 12/2019

obsah

3 Paralelní světy: Šíma, Martinů a ti druzí (Jaroslav Mihule)

6 Elisabeth Leonskaja: Každou frázi, kterou hraji, si nejdřív zazpívám (Vítězslav a Jekatěrina Mikešovi)
Proslulá klavíristka o zrání k Beethovenovi, otevírání srdce Bartókovi a hledání hudby uvnitř sebe sama.

12 Pavel Vančura: Pro sólový zpěv se musíte narodit (Vojtěch Babka)

16 Fazioli: Záměr byl prostý – postavit nejlepší nástroj (Dita Hradecká)

19 Gideon Klein Nezapomeňte na mne (Vlasta Reittererová)

22 Jean-Guihen Queyras Hudbou proti agresivitě dnešního světa (Martin Rudovský)

26 Hudba v životě dětí (Ondřej Tichý)

30 S operou do nového roku (Lenka Šaldová)

33 Popularizace Leoše Janáčka ve Španělsku (Robert Ferrer)

36 Slávka Vernerová Pěchočová Mojí prioritou vždy bude krása tónu a hloubka výrazu (Marta Tužilová)

40 Antonín Kohout Víc než kvartetní violoncellista (Jiří Beneš)

42 Zdeněk Pololáník: Vyhovovala mi určitá osamělost (Martin Flašar)

46 Vánoční hudba pro pozdně barokní Prahu (Lukáš M. Vytlačil)

48 Moderní hudební architektura (Josef Vomáčka)

52 Muzikolog v různých tóninách (Jiří Štilec)

56 Konstanty a varianty 12 (Vlasta Reittererová)

64 San Salvador Vokální trans v jazyce trubadúrů (Jiří Moravčík)

67 Adam Baruch Hudební kritik má ukazovat cestu (Milan Tesař)

70 Charles Lloyd v Rudolfinu (Vladimír Kouřil)

72 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.