čtvrtek, 26. listopad 2015

Harmonie 12/2015

Napsal(a) 

Harmonie 12/2015 Harmonie 12/2015

Vážení a milí,

ve středu 28. října jsem si po návratu domů zvědavě pustil televizi a sledoval, jak prezident České republiky dekoruje osobnosti, kteří se zasloužili o stát. Stihnul jsem sice jen konec státního večera, ale jedno jméno mě zaujalo – Pavel Šporcl. Není pochyb, že je to jeden z nejlepších současných českých houslistů, medaili si určitě zasloužil a upřímně mu vzdáleně blahopřeji, zároveň mě ale napadlo, co udělal pro českou hudbu a stát víc nežli například Magdalena Kožená, jež už dvacet let zpívá českou hudbu v Evropě a v Americe a nejvlivnější světové nahrávací firmě „vnutila“ Dvořáka, Martinů nebo Myslivečka? Nechce se mi věřit, že podmínkou pro vyjádření vděku hlavy republiky jsou i jiné aspekty, než odborné… Ceny Ministerstva kultury ve mně přes některé pochyby z minulosti vzbudily větší respekt, neboť cenu obdržela skladatelka a učitelka Ivana Loudová. Jsem rád, že ministr Daniel Herman ocenil její „kompoziční mistrovství, reprezentaci české hudby v zahraničí a výchovu mladé skladatelské generace“. Toto ocenění však měla dostat už před dvaceti lety.

Konec roku je vždy výzvou pro ohlédnutí, rekapitulaci, případně vyhlášení vítězů a poražených. Zklamán je asi Peter Duhan, když byl pro mimorozhlasovou veřejnost nečekaně přinucen rezignovat na pozici generálního ředitele Českého rozhlasu. Sledujme, jaký bude „poduhanovský Český rozhlas“, kam se bude ubírat. Obávám se, že avizované další krácení rozpočtu stanice Vltava je velmi špatným signálem. Rozhodně větší váhu nežli státní medaili bych přiřkl sólovému bachovskému kompletu Pavla Šporcla. Jestli tento mimořádný nahrávací počin nezaujme zahraniční novináře a soutěže, tak jsou hloupější, než se mi někdy zdají. Když jsem se dotknul nahrávek, rok 2015 byl vítězný i pro Martinu Jankovou, Josefa Špačka nebo Pavel Haas Quartet. Dobrý pocit mohou mít i některé naše symfonické a barokní orchestry. Jestli byla volba nových uměleckých šéfů u FOK a PKF šťastná, zjistíme asi už během této sezony. Vítězným byl tento rok pro dirigenta Jakuba Hrůšu, jenž sklízí vavříny v prestižních sálech a divadlech, posunul se z Prahy do Bamberku a v dalších letech jej čekají debuty v institucích, o jakých se může českým dirigentům jen zdát… Zmínění Jakub Hrůša a Pavel Šporcl mají důležité místo v posledním vydání HARMONIE roku 2015. I když jsme se hodně snažili vyzpovídat kontratenoristu Philippa Jarousského s předstihem, stihli jsme to až pro vánoční číslo. Přijměte to jako codu k jeho listopadovému koncertu na Pražském hradě. Na obálce je však jiný zpěvák, respektive zpěvačka – švédská mezzosopranistka Ann Hallenberg, která by měla 15. prosince v Rudolfinu přesvědčit, že barokní divou není jen Cecilia Bartoli. Své místo mají v prosinci jubilanti Jean Sibelius, Boris Krajný a Štěpán Rak. Z jazzové rubriky doporučuji Vaší pozornosti hlavně profil americké zpěvačky, banjistky a houslistky Rhiannon Giddens.

Tipy si necháváme hlavně do recenzní rubriky a na náš portál. Tentokrát doporučuji i výjimečnou akci živé hudby. Dny Bohuslava Martinů v pražských sálech velkoryse uctí od 22. listopadu do 20. prosince 125. výročí narození skladatele. Je to tak pestrý vějíř hudebního hodokvasu, že se nechce věřit, že personálně skromná nadace dokázala dát dohromady tolik institucí a umělců a vygenerovala zajímavé dramaturgické linie. Nejvíce jsem potěšen z důrazu na nejrůznější hlasové projevy, od sboru (oba české filharmonické sbory, Martinů Voices) až po operu a melodram (více informací na webové adrese martinu.cz).

Na závěr důležitá informace. Redakce HARMONIE, stejně jako nakladatelství Muzikus, se posunula o patnáct metrů blíže stanici metra Palmovka – Novákových 6 v osmém pražském obvodu.

Milí přátelé hudby, přeji Vám klidný advent v harmonii a požehnané Vánoce.

 

Luboš Stehlík

vychází 26. 11. 2015

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 12/2015

obsah

3 Jan Kubelík (Miroslav Vilímec)
Portrét houslisty s královským umem.

6 Ann Hallenberg: Večer po koncertě potřebuji pochvalu, druhý den nemilosrdnou pravdu
(Čeněk Svoboda)
S hlavní hvězdou prosincového koncertu Collegia 1704.

8 Exkluzivní rozhovor s Jakubem Hrůšou (Luboš Stehlík)
O cestě mezi dirigentskou elitu.

14 Tak nějak s ním prostě žiju… (Lenka Nota)
S Jiřím Zahrádkou o Janáčkovi a ediční práci.

18 Ve jménu Bohuslava Martinů (Luboš Stehlík)
Ředitel NBM Václav Riedlbauch o tom, co přinesou Dny Bohuslava Martinů.

22 Pavel Šporcl (Pravoslav Kohout)
Bachovská autentická interpretace neexistuje.

28 Philippe Jaroussky – Paul Verlaine (Jindřich Bálek)
Rozhovor se slavným francouzským kontratenoristou.

30 Život se zrychlil, říká Boris Krajný (Věroslav Němec)
V listopadu letošního roku oslavil své sedmdesáté narozeniny, v prosinci bilancuje.

34 Budit lásku k hudbě v (mladých) duších… (Petr Kadlec)
Londýn, Berlín, Česká filharmonie a děti.

37 Desetiletí v hudbě a okolo ní (Vlasta Reittererová)
Od tání k normalizaci.

40 Struny Štěpána Raka (Petr Veber)
„Ověřil jsem si definitivně, jak obrovskou sílu hudba má…“

44 Šedesát let brněnské filharmonie (Jiří Beneš)
Nováčci z provincie mezi internacionálními matadory.

47 BenQ TreVolo (Martin Taraba)
Za novým zvukem aneb kvalitní poslech díky třem E.

48 Lost Objects (David Matěna)
Ztracené předměty v lidských životech – staronové oratorium v ND.

50 Prolínání umění a techniky (David Nývlt)
Je přítomné od prvního záznamu T. A. Edisona.

52 Kritiky

54 Svět opery

56 Daniel Mille: Elektrický zvuk už nepotřebuji (Milan Tesař)
S jedním z prvních průkopníků jazzového akordeonu.

58 Pavel Wlosok: Analog se nedá nahradit (Milan Tesař)
Rozhovor přes oceán s pianistou, skladatelem, mistrem zvuku, fotografem a pedagogem na Western Carolina University.

60 Rhiannon Giddens: Oživený příběh banja (Jiří Moravčík, překlad Michal Černý)
Drobná míšenka s neuvěřitelně řezavým hlasem, schopná jedinou písní nabořit sebegradující koncert.

63 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.