pondělí, 29. listopad 2004

Harmonie 12/2004

Napsal(a) 

12/2004 12/2004

Dámy a pánové, milí čtenáři HARMONIE,

již opět znějí zvonečky, vánoční písně různé úrovně Vás lákají k nahlédnoutí a poté i nákupu v obchodních domech, super, hyper a jiných marketech. Vánoční hudební tituly se

v podstatě až na výjimky opakují, spíše doporučuji neobyčejné nahrávky, z nichž některé jsou zmíněny i v tomto čísle v recenzní rubrice.

Když se vrátím k listopadu, pak mediálně nejsledovanější akcí byly dny Českých snů v Praze. Odlesk propagace české

hudby formou festivalových spanilých jízd do desítek měst Evropské unie osvítil i Prahu, konkrétně Divadlo Na zábradlí a v říjnu otevřený odsvěcený kostel sv. Anny na Starém Městě, jenž byl investorem renovace, Nadací Vize 97, nazván Pražskou křižovatkou.

Multikulturní centrum s majestátním dřevěným krovem a podivným železným schodištěm jakoby z nějaké továrny neposkytuje sice moc tepla, ale zato má velmi dobrou akustiku a oba koncerty Českých snů se s nehotovým interiérem dokonale sžily. Nejdříve to byl

večer Ivy Bittové a Škampova kvarteta, kteří se po svém vypořádali s Janáčkovou Moravskou lidovou poezií v písních. Bylo to sugestivní, plné napětí a také otázek o filozofii takovéto prezentace. Pozoruhodný koncert však zastínil den poté 2. listopadu

recitál Magdaleny Kožené. Ta v očekávání a za doprovodu Karla Košárka až na pár míst nezklamala. Vsadila opět stejně jako na posledním Pražském jaru místo bel canta na obsahově náročný repertoár. Stačí zmínit autory - Schulhoff, Ravel, Musorgskij,

Debussy, Novák, Janáček, Martinů. (Zvláště Francouzi byli úchvatní.) Bohužel na delší čas to bude poslední požitek z jejího osobitého projevu, s kterým si čím dál tím více podmaňuje svět.

Mimochodem, když už jsem u zpěváků, tak zpráva, že

Plácido Domingo nebude šéfem Metropolitní opery, by měla být pro New York dobrým signálem. Správní rada této ctihodné scény nedala na nimbus oslnivé osobnosti a lákavou vidinu nových sponzorů, nýbrž dala přednost vyhlášené pracovitosti a v kuloárech

zmiňované diplomatické virtuozitě a kontaktům stávajícího ředitele Sony Classical Petera Gelba. Myslím, že to je lepší i pro Dominga. Přece jenom může ještě leccos udělat jako interpret. Operní kauzou podobnou někdejší premiéře Dalibora byla 12. listopadu

premiéra Prodané nevěsty v pražském Národním divadle. Toho večera se tleskalo i bučelo, volalo bravo i pískalo a kdyby byla po ruce rajčata, tak by jistě leckterá přistála na hlavách pánů Dvořáka a Nekvasila. Část publika totiž rozhořčila scéna a režie,

zvláště pak asi šantánový výstup komediantů, kankánový taneček a vlající americká zástava. Dabljů by asi zaplesal, český patriot protestoval, cizinec, neznajíc naši prvorepublikovou historii, při sokolských výstupech zrozpačitěl. Já jsem znejistěl hlavně

při poslechu některých sólistů a sboru. Nicméně "Prodanku" doporučuji Vaší pozornosti. Při sokolsko-pivní quasi minimalistické, postmoderní persifláži se nejspíš nebudete nudit. (Recenzi najdete v lednovém vydání.)

Poslední číslo HARMONIE v tomto roce

přináší první český portrét ruské sopranistky Anny Netrebko, která je typickou představitelkou nové podoby operní hvězdy: pěvecky skvěle disponované, vizuálně atraktivní, mediálně velmi žádané, na nejvyšší úrovni totálně propojující svérázné světy

klasické hudby, modelingu, haute couture, kosmetiky a drahých šperků. I když jsme to plánovali už dlouho, z technických důvodů uveřejňujeme až nyní profil letošní jubilantky - legendární sopranistky Libuše Domanínské, což byl ve své době zářivý klenot

české opery.

Vážení a milí, celá redakce Vám přeje krásný, pokojný a láskyplný Advent a vánoční svátky.

vyšlo: 29. 11. 2004

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 12/2004

obsah

3 Fejeton Lukáše Hurníka: Útok
3 Glosa: Rating
4 Letem českým koncertním světem
5 Echo - zprávy z domova a ze světa
6 Moravský podzim
7 Mladí na Bertramce
7 Litomyšl ve jménu Smetany
8 Osobnost: sopranistka Anna Netrebko
12 Komorní koncerty v Praze
12 Barevné cembalo Edity Keglarové
14 Profil: Libuše Domanínská
16 Chorální povídání s Davidem Ebenem
17 Debut: Jan Svejkovský
17 Dva klavírní večery
18 Rozhovor s historikem Jiřím Sehnalem
19 Echo - zprávy z domova a ze světa
20 Skladatel měsíce: Josef Bohuslav Foerster
22 Klasická hudba v arabských emirátech
23 Soudobá hudba: rozhovor se skladatelem Erkki Svenem Tuurem
24 Nová etapa existence Českého muzea hudby - 1. část
26 V hudbě život Čechů 12 - závěr seriálu
30 Svět opery
34 Rozhovor s Františkem Kopem
36 Objev: Francesco Cafiso
37 Písně z opačného konce mocnářství

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.