úterý, 3. prosinec 2002

Harmonie 12/2002

Napsal(a) 

12/2002 12/2002

Vážení a milí čtenáři,

každý rok se pokouším, aby prosincové číslo bylo něčím mimořádné. Vloni to byl první český rozhovor s Plácidem Domingem, letos bude mít svou českou mediální premiéru fenomenální romský houslový

virtuos Roby Lakatos. Když křtil v Brémách před čtyřmi lety svou první desku, tak jsem ho slyšel hrát živě poprvé a bylo to něco fascinujícího. Nevím, jestli podobného účinku budou diváci svědky v prosinci na Pražském hradě při prvním Lakatosově hostování

v České republice, ale moc bych jim to přál. Posmrtnou poctou jednomu z nejzajímavějších zahraničních hudebních Čechů Petru Rybářovi je vzpomínka z pera muzikologa Aleše Březiny a houslisty Bohuslava Matouška. Bonbonkem na účet hudební kritiky bude,

doufám, historická sonda Vlasty Reittererové.

Skoro pravidelně píšu v prosincovém editorialu o Adventu a Vánocích. Pro mnoho lidí jsou Vánoce hlavním svátkem v roce a asi všichni obdarováváme svoje nejbližší a přátele. Hudba je důležitou součástí této

doby nejen živým kontaktem s ní, ať už pasivním nebo aktivním, ale i jako součást štědrovečerního rituálu. Kompaktní disky nebo DVD pak mohou být krásným vyjádřením vztahu k blízkým lidem. I letos budou prodejny přeplněny hudební nabídkou všeho druhu

a různé úrovně. Někomu bude stačit Mozart z hypermarketu s podezřelým původem, někomu budgetový Mozart z velkého obchodu. Ti náročnější zvolí asi obchod s dobrými referencemi a budou moci vybírat, třeba právě Mozarta, ze široké nabídky obsahové

i finanční. Vynikající nahrávky totiž najdete v bohaté škále malých labelů až po ty největší. Někdo půjde za dramaturgií, jiného přitáhne slavné jméno interpreta. Velmi zajímavou "odrůdou" diskofilů jsou milovníci historických nahrávek velkých mistrů 20.

století, jejichž počet pomalu roste konečně i u nás. Hlavním problémem náročných ctitelů klasické hudby je už řadu let cena desek. Nadnárodní korporace, jichž se to hlavně týká, konečně dostávají rozum a vzhledem ke snižujícímu se prodeji se odhodlaly k

úpravě cen.

EMI trvale přehodnotila ceny klasické hudby už v létě. Firma Warner Music sice nevyhlásila fixní snížení cenových hladin, nicméně připravila pro předvánoční období slevové kampaně v řádu desítek procent, takže odběratelé mohou nakoupit

zboží za citelně nižší ceny. Pak je jen na prodejcích, zda se to promítne do cen pro zákazníky. V ideálním případě by mohly být ceny novinek v backkatalogu až o 20% nižší. Firma Sony Music Bonton zlevnila od 1. 12. novinky v klasice z 535 Kč na 484 Kč a v

kategorii budget, kam patří také některé ediční řady, z 214 Kč na 199 Kč. BMG sice plošně nezlevňuje, nicméně zákazníka jistě potěšilo, že část katalogu byla přesunuta do mid a z kategorie mid do budgetu. Týká se to například série Esprit na labelu

Deutsche Harmonia Mundi. Bohužel novinky ve full price BMG nezlevní, ovšem ani nezdraží, což při doporučené ceně 559 Kč Čecha stejně moc nepotěší. Kampaň "Ladíme ceny dolů" největšího světového vydavatelství Universal Music se týká i klasické hudby. U top

novinek od Deutsche Grammophon, Deccy a Philipsu se doporučená cena snížila na 499 Kč, dále například u kategorie low medium, v níž jsou ceněné série Originals, Masters a Legends, figuruje cena 269 Kč. Na opačném konci cenového spektra - kategorie

superbudget (třeba Eloquence) - byste měli zaplatit za jedno CD jen 139 Kč. Podmiňovací tvar u všech firem je zde ovšem na místě, neboť se jedná o doporučené ceny, které nemusí prodejce respektovat. Proto

radím, abyste při předvánočním rozhodování o tom, čím potěšíte svoje blízké, zvažovali nejen co koupit, ale také kde koupit. Ještě více nežli v minulosti

by se mělo vyplatit porovnat ceny v několika obchodech s dostatečně širokou nabídkou a profesionálním servisem.

Vedle této dobré zprávy mám pro vás i špatnou. Jestliže si na internetových stranách renomované firmy vyberete nahrávku, kterou byste

chtěli mít nebo ji někomu darovat, zdaleka ještě nemáte jistotu, že se vám ji podaří v České republice koupit. Bohužel změny strategie managementů českých poboček světových firem, razantní oklešťování výdajů, propouštění a další faktory vedly některé

firmy k tomu, že na český trh dovážejí pouze část klasické produkce. I když je to jen těžko pochopitelné, je to smutná realita. Když něco neseženete, nezoufejte. Můžete zkusit buďto objednávku přes několik specializovaných obchodů, nebo zkuste přemluvit

českého distributora, aby to kvůli vám objednal. (Má-li dotyčný zástupce mezinárodní firmy obchodního ducha a má zájem o produkt, který prodává, tak vám vyhoví.) Třetí alternativou, pro zoufalce a velké

hudební nadšence, je dojet si do Vídně, Norimberku, Lince a podobně a desku si tam koupit. Nebo tím někoho pověřit.

vyšlo: 29. 11. 2002

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 12/2002

obsah

3 Fejeton Lukáše Hurníka: Publikum
4 Sázka na jistotu, Dámy a orchestr, Dvojitý debut
6 Gilgameš, Komorní koncerty: Panochovci, Stamicovci, Duchovní folklór
7 Moravský podzim
8 Roby Lakatos a jeho boys přijedou poprvé do České republiky
11 Česká klavírní tria: Smetanovo trio
12 Vzpomínka na Petra Rybáře
15 Olomoucký duchovní festival, Koncerty elektroakustické hudby
16 Hedvábná stezka Yo-Yo My
17 Berliner Festwochen
20 Střípky z kritiky a o kritice
23 Echo - aktuality z domova a ze světa
2 Seriál: Liturgický rok
26 Skladatel měsíce: Jean-Baptiste Lully
28 Profil: Galina Ustvolskaja
30 Debut: Kateřina Váchová
31 Svět opery (Wexford,Vídeň, Curych)
32 Robben Ford - Neviděli jsme se už někde?
34 Producenti XII: Walter Becker, Donald Fagen, Bob Belden a další
35 Ze světa současných vydavatelství: Greentrax
36 Mory Kante - Maličký velikán z Lafiabougou
39 Pod rohožkou: Peter Lipa
40 Recenze
53 Servis

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.