pondělí, 23. říjen 2006

Harmonie 11/2006

Napsal(a) 

Harmonie 11/2006 Harmonie 11/2006

Vážení přátelé HARMONIE,

před časem vysílal Český rozhlas 3 – Vltava unikátní cyklus dokumentů ISMY. Globalismus, Pacifismus, Urbanismus, Klientelismus, Sadismus, Hovadismus, Judaismus, Komunismus. Ismů by mohlo být mnohem více – katolicismus, islamismus, reformismus, antireformismus, nacismus, fanatismus, terorismus... Zvláště poslední z nich je v médiích po roce 2000 velmi frekventovaný. Vltava zásadně zaštítila audio vizuální večer Do výšky volím pád, kdy na pódiu Kongresového sálu České národní banky defilovala plejáda inteligence našeho národa a skrze citace velkých postav kultury, vědy i politiky vyjádřila svůj odsudek násilí a fanatismu. Pár myšlenek za všechny:

Když někdo zachrání jediný život, je to, jako by zachránil celý svět; když někdo zničí jediný život, je to, jako by zničil celý svět. (Talmud) Nemohu souhlasit s válkou jako jediným řešením, nemohu se přinutit, abych nenáviděla, nemohu věřit, že zbraně, zabíjení, msta, nenávist, hromadění zla mohou cokoli vyřešit. Neznamená každý jednotlivý souhlas s válkou vlastně spoluvinu na těch zločinech, přijetí aspoň té nejmenší části provinění za válku přijetí zodpovědnosti? (Slavenka Drakulicová, Jak jsme přežili komunismus) Proč se nenávidět? Jsme závislí jedni na druhých, jsme unášeni touž planetou, jsme posádka téže lodi. A je-li plodné, když civilizace měří své síly a podněcují tak vznik nových syntéz, je obludné, když se navzájem ničí. Jelikož nám k osvobození stačí, abychom si pomáhali ujasnit cíl, který nás navzájem spojuje, je třeba hledat jej v tom, co je nám všem společné. (Antoine de Saint-Exupéry: Země lidí) Humanita spočívá v tom, aby člověk nebyl nikdy obětován cíli. (Albert Schweitzer).

Symbolicky se večer uskutečnil 10. září, dvanáct hodin před pátým výročím událostí, které doslova otřásly světem. Bylo by dobře, kdybychom za dnešní stav Země přiznali vinu i my, Evropané, stejně jako Američané či Židé. Zatím to totiž vypadá, že jako viníci jsou označováni jen vyznavači islámu. Kdo je bez viny, ať hodí kamenem, pravil jeden Žid, který otevřel bránu mocnému duchovnímu proudu. Ano, ani křesťanství není bez viny. Podobná šílenostem, která páchala před několika sty lety církev ve jménu Beránka Božího, dnes po svém, ve jménu svého Boha, páchají jiná duchovní společenství věci, z kterých by byl Albert Schweitzer, autor Nauky úcty k životu, blízko exitu. Realitou dneška je fanatismus, za který by se nemusel stydět ani Hitler a který opentlený terorismem se stává civilizačním existenciálním problémem.

Kdysi pod bičem inkvizice vládla silná autocenzura, dnes jsme dospěli do tak absurdní situace, kdy ustupujeme z nejvyšších hodnot západní civilizace a raději stornujeme uvedení Mozartovy opery Idomeneo, protože rád provokující režisér Hans Neuenfels se chtěl v berlínské Deutscher Oper vyrovnat se světovými náboženstvími poněkud bizarním způsobem – uťatými hlavami Krista či Mohameda. I když by to nejspíš bylo nechutné, tak přesto by šlo o určitou uměleckou výpověď. Autocenzura však zafungovala spolehlivě a projekt byl odpískán. Islám tedy nebude uražen, demokracie však dostala pořádný políček. Mám pocit, že výše zmíněné pořady třetího programu našeho veřejnoprávního rozhlasu napomáhají konstruktivnější formě dialogu mezi lidmi nežli cenzura uměleckých děl.

Vraťme se však na počátek této úvahy. Neumím si představit, že by komerční stanice vysílala takovéto pořady, že by iniciovala vznik nových dramatických či hudebních děl, že by vydala unikátní nahrávku zvonů a zvonoher atd. Český rozhlas je pro mě stejně nepostradatelnou součástí života jako moje zahrada. Stejně pečlivě je však třeba o ni pečovat.

vyšlo: 25. 10. 2006

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 11/2006

obsah

2 Ouvertura. Glosa (Jana Hošková)
3 Zprávy
4 Seriál: Hudba v Čechách a na Moravě v době německého protektorátu 11 (Vlasta Reittererová)
8 Rozhovor s dirigentem Romanem Kofmanem (Marie Kulijevyčová)
10 Britští ctitelé české hudby (Markéta Vejvodová)
13 Seriál: Wolfgang Amadeus Mozart (Tomáš Slavický)
16 Tanec: Balanchine v Edinburghu (Jana Hošková)
16 Debut: Libor Nováček (Dita Hradecká)
18 Osobnost: Julia Fischer (Petr Veber)
21 Sedm odpovědí Zdeňka Mácala (Luboš Stehlík)
22 Supraphon – z historie lvíčka s lyrou (Bohuslav Vítek)
27 Soudobá česká hudba v Tyrolsku (Mojmír Sobotka, Wanda Dobrovská)
29 Kritika
35 Svět opery (Praha, Brno, Mnichov)
39 Nevyšlapané stezky Ľubora Priehradníka (Marian Jaslovský)
42 Metamorfózy Tomasze Stanka (Peter Motyčka)
43 Kniha o Head Hunters (Petr Vidomus)
44 Mariem Hassan je „těhotná“ hudbou (Jiří Moravčík)
45 Ježek na Hradě (Ferdinand Valent)
46 Rozhovor s Christianem McBridem (Peter Motyčka)
47 Recenze
61 Novinky
62 Infoservis

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.