
Milé čtenářky a milí čtenáři, přátelé HARMONIE, časopis, který držíte v rukou a kterému věnujete svou přízeň, vznikl v roce 1993. Já jej formuji od roku 1994. Za tu dobu prošel mnoha peripetiemi. Redaktoři, desítky jejich spolupracovníků a doufám že i Vy jste z něj měli často radost a snad Vás obohacoval podobně jako nás. Prošel i řadou úskalí a zlomových okamžiků. Jeden z nich se bohužel opět blíží. Několikrát jsem se ve svých editorialech zmiňoval o tom, že ekonomická situace časopisu není zrovna ideální. Díky úsporným opatřením uvnitř nakladatelství, mimořádné empatii a loyalitě našich dopisovatelů se dařilo držet se v "ufinancovatelných" mantinelech. Bohužel kvůli snižujícím se privátním příjmům, dotacím z veřejnoprávní sféry a zvyšujícím se nákladům, které neovlivníme, už dále pravděpodobně nebude možné zachovat cenu na současné hladině. Jestliže chceme (a to chceme) zachovat evropskou úroveň časopisu, na kterou se během posledních osmi let dostal, nevidíme jiné cesty, než přikročit ke změně. Zatím k poslednímu zvýšení ceny došlo v miléniovém roce 2000. Vážení a milí čtenáři, velmi Vás prosím, abyste přijali případnou změnu v příštím roce s pochopením... Budeme dělat vše pro to, aby HARMONIE byla i nadále nejen nejlepším a nejčtenějším hudebním časopisem v České republice, ale aby se zlepšoval její kredit v zahraničí. Rádi bychom k tomu přispěli jak změnou grafické, případně i výtvarné podoby, tak i změnami v obsahu časopisu. V našem uvažování by nám pomohlo, kdybyste si našli čas na anketu, kterou najdete na konci tohoto vydání. Vážení přátelé hudby, děkuji Vám předem za podněty a pochopení. Věřím, že také díky Vám bude HARMONIE i nadále motorem hudební žurnalistiky v České republice. Listopadové vydání opět nabízí voňavou kytici článků, reflexí a téměř čtyřicet recenzí nových gramofonových titulů. Mě zaujaly rozhovory s mladistvým osmdesátníkem Sirem Charlesem Mackerrasem, hlasově zářivou Natalií Dessay a se slovenskou jazzovou formací Bukake. Zvlášť bych chtěl doporučit Vaší pozornosti portrét litevského skladatele a malíře Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise, o němž česká veřejnost neví vůbec nic, a povídání o hledání dosud neznámé barokní hudby provozované na dvoře kardinála Františka Dietrichsteina v Mikulově, která spatřila světlo nahrávacího světa díky Eduardu Tomaštíkovi, jenž vede brněnský soubor Societas Incognitorum. Loutnová "světská" odlehčení zařídil Stephen Stubbs, jenž je ve světě známý též jako vedoucí souboru Tragicomedia. Na závěr ještě jeden tip. Kdo miluje skutečné bel canto a nemá hluboko do portmonky, nechť si nenechá ujít 11. listopadu operní recitál Mexičana Rollanda Villazóna v pražském Obecním domě. Podle mě je to jeden z nejzajímavějších tenoristů současnosti; nejlepší, jaký dosud v Praze hostoval. Jeho poslední nahrávka pro Virgin Classics je skvělá, ještě lepší je coby mladý Germont v nahrávce Traviaty u Deutsche Grammophon.
vyšlo: 28. 10. 2005
zveřejněné články Harmonie 11/2005
obsah
3 Vzpomínka na Václava Neumanna
4 Milan Svoboda a Jiří Bárta ve Znamení střelce
6 Kinsky Trio - profilový rozhovor
8 Wihanovo kvarteto si nadělilo k dvacetinám kompletního Beethovena
11 Luba Orgonasova exkluzivně pro HARMONII
12 Echo, Architekti iluzí
14 Libreto v proměnách staletí
16 Natalie Dessay poprvé v Praze
19 Eduard Tomaštík a Stephen Stubbs nahráli barokní perly z Mikulova
22 Osm křížků Sira Charlese Mackerrase
23 Echo
25 Výročí: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis
27 Soudobá hudba: Hudbaby, Na jevišti, Zprávy
29 Pierre Boulez ve Vídni
30 Pražský podzim a Moravský podzim
32 Kritiky - Praha, Hradec Králové, Brno, Plzeňsko
34 Svět opery (Praha, Berlín, Curych, Paříž, Göteborg
37 Pár davisovských revivalů
40 Rozhovor s Bukake
42 Ikona britského jazzu John Surman
43 Graeme Bell, česko-australské jubileum
45 Index recenzí, Tipy šéfredaktora
46 Recenze
61 Výběrový seznam nových nahrávek
62 Infoservis
64 Anketa, soutěž