úterý, 29. říjen 2002

Harmonie 11/2002

Napsal(a) 

11/2002 11/2002

Vážení čtenáři,

možná že i Vy občas přemýšlíte nad novými slovy, která nenápadně vklouzla do českého jazyka. Když hledáte zaměstnání, tak se už neucházíte o místo XY, nýbrž o pozici XY. Abyste tuto pozici obsadili, musíte absolvovat nikoliv pohovor, ale interview . Ten s vámi neprovede vedoucí personálního oddělení, ale manager odboru (oddělení, sekce) lidských zdrojů , i když je to často stejný člověk, který dělal personalistu už před převratem roku 1989. (Mimochodem označení lidské bytosti jako pouhého lidského zdroje je samo o sobě deprimující, natožpak rozhovor s oním úředníkem, jenž se před 12 lety často takřka přes noc stal ze svazáka či člena komunistické strany obětavým zastáncem kapitalismu.) Jestliže pojem mandatorní výdaje jsem ještě schopen rozluštit, pak řadě termínů jako prostý člověk nerozumím, a tak pojmy jako například index Down Jones nebo index PX 50 jsou pro mě jen tajemnými ekonomickými výkřiky. U jednoho slůvka bych se však rád zastavil, a to u pojmu euro .

Celý tento rok si zvykáme, že při cestě do zahraničí nemáme v peněžence marky, liry, franky, peseta, šilinky ale eura. Někdy mám však neodbytný pocit, že chapadélka eura se množí rychlostí klonů. Po absolvování naší klopotné cesty do eurozóny , vroubené eurozákony a euronovelami , a vlastně už během ní, nás čekají euro hot dogy , euroutopenci, eurorum, eurosyrečky, eurovíno , eurozemědělství ; jen namátkou jsem vybral termíny z našeho tisku. A to nezmiňuji pro normální lidi nedostupnou rovinu politiky, kde se zástupci lidu častují slovíčky eurooptimisté , euroskeptici či eurorealisté . Vrcholem posedlosti slovem euro je však bezpochyby pojem europovodeň.

Coby zaklínadlo se začíná používat v byznysu. Například jeden významný zahraniční vlastník řetězce velkoprodejen s oděvním zbožím z eurozóny označil podzimní snížení cen za eurosklizeň . Domyslíme-li to do absurdna, mohly by za čas v Bruselu vzniknout při Evropské komisi (jednou třeba i při regulérní Evropské vládě) kulturní oddělení pro eurojazyk a eurohudbu. Bylo by přece tak pohodlné, kdyby někdo geniální vydával směrnice o tom, jakou hudbu hrát (či nehrát) na koncertech a v divadlech, co učit na hudebních školách, jaká soudobá eurohudba bude podporována. Mimochodem jak to vlastně bude v eurostátu či eurofederaci s uznáváním diplomů a odborné způsobilosti? Budou naši muzikanti a pedagogové dostatečně (euro)vzdělaní a (euro)erudovaní ? Nebude jednou v Česku tak zvaná euroangličtina , nebo-li international language , v pozici němčiny 18. a 19. století?

Do eurofazóny naší eurometropole na Vltavě patří již dvanáct let koncerty pro euroturisty agentur nejrůznější úrovně. V popovodňovém období, kdy Karlín, Holešovice, Zbraslav a také třeba Rudolfinum, Muzeum české hudby a Umělecká beseda bojovaly se zkázou, kterou způsobila povodeň, jel na plné obrátky opět boj o turisty. Přestože Rada hlavního města před časem prý odsouhlasila novelu tržního řádu, která mimo jiné údajně zakazuje pouliční pochůzkovou reklamu a prodej vstupenek na kulturní akce, tak například před Obecním domem dál tipovali (euro)Rusové a jiní cizozemci v quasi rokokových livrejích kolemjdoucí a často agresivně je přesvědčovali o jedinečnosti toho nejlepšího z hudby, Vivaldiho "Čtveráků" a Bachova Airu v eurointerpretaci sólistů a souborů KMČ - kdo má čas. Bohužel tak zůstává ona vyhláška zatím spíše na papíru. Zajímalo by mě, jak důsledně plnění verdiktu kontroluje metropolitní byrokracie, jež za několik let povýší na euro official .

Koho můj poněkud orwellovský europokus o nadsázku urazil, nechť přijme můj euro letter of apology .

(Euro)pozdrav Vám posílá, doufám, že vždy český žurnalista,

Douška editora k listopadovému vydání

Děkuji Vám za příznivé ohlasy na fejetony Lukáše Hurníka. Na Vaši výzvu, aby v tom ještě dlouho pokračoval pouze dodávám, že HARMONIE by si to přála také. Stejné přání má doufám i Lukáš Hurník, nicméně vzhledem k tomu, že je novým šéfredaktorem rozhlasové stanice Vltava, nevím jak dlouho "vydrží s dechem". Zištně však doufám, že dechové schopnosti má co nejlepší a že se s jeho jménem budete setkávat v HARMONII i v příštím roce... Abych trochu odlehčil toto vydání v čase podzimních spleenů, stal se "skladatelem měsíce" nejúspěšnější český tvůrce operet - Rudolf Friml. Titulním materiálem je rozhovor s členy Talichova kvarteta, které bohužel hraje mnohem více v euro a jiné cizině nežli doma. Profil dirigenta Antonia Pappana od našeho belgického dopisovatele je vůbec první prezentací slavného umělce v českém tisku. Jeho generačně starší a ještě slavnější kolega Lorin Maazel se stal šéfem New York Philharmonic a jeho inaugurační koncert rozebírá americký dopisovatel HARMONIE. Na závěr upozorňuji na články o dvou jubilujících sbormistrech - Blance Kulínské (Bambini di Praga) a Ivanu Sedláčkovi (Kantiléna).

vyšlo: 29. 10. 2002

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 11/2002

obsah

3 Fejeton Lukáše Hurníka
4 Ashkenazyho série. Audite organum II
6 Pražský podzim 2002. Debut Filharmonického kvarteta Praha. První koncert v Rudolfinu po záplavách patřil Českému komornímu orchestru
8 Talichovo kvarteto
11 Operní mág Antonio Pappano se přestěhoval z Bruselu do Londýna
14 Duo Dumay - Pires vydalo svůj největší projekt
16 Rozhovor s Trevorem Pinnockem
18 Seriál: Novodobý chorál
20 Anatolij Grinděnko o ruské pravoslavné hudbě
21 Profil dirigenta Franze Welsera-Mösta
22 Skladatel měsíce: Rudolf Friml
24 Echo - zprávy z domova a ze světa
26 Rozhovor se sbormistrem brněnské Kantilény Ivanem Sedláčkem
27 Legendární Anja Silja ještě nekončí
28 Jubileum Blanky Kulínské
29 Inaugurace nového šéfa New York Philharmonic Lorina Maazela
30 Svět opery
32 Kdy už to konečně napíšete?, Živě
36 Trygve Seim - Severská meditace v pražském kostele. Záchrana swingového stříbra rodiny Habartů
37 Ze světa současných vydavatelství: ESP a BYG
38 Producent bůh, či ďábel XI.: Joe Zawinul, Marcus Miller
39 Marek Štryncl ... je pod rohožkou
40 Recenze
53 Novinky, servis

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.