čtvrtek, 27. září 2018

Harmonie 10/2018

Napsal(a) 

Harmonie 10/2018 Harmonie 10/2018

Vážení čtenáři,

při sledování našeho hudebního dění se často zabývám myšlenkou, jak umí být život krutý. Jistě to bývá problém řady zemí, ale u nás mi připadá vyostřenější. Hudební historie českých zemí je skutečně neobyčejně bohatá, přesto se vůči ní chováme, uhranuti současností, s nemalým nezájmem. Naše historická paměť se stává hodně selektivní. Jsme pyšní na velkou čtyřku (Smetana, Dvořák, Janáček, Martinů), s ostychem věnujeme pozornost Sukovi, Novákovi či Foersterovi. Díky některým interpretům, občasnému zájmu médií a vzmachu institucí po zásluze uvádíme terezínské skladatele a vybrané osobnosti (například Miloslav Kabeláč, Petr Eben). Štěstí pak mají někteří velikáni minulosti se záštitou mocných institucí, jejichž odkaz má punc nadčasovosti - Rafael Kubelík, Rudolf Firkušný; zvláštní kapitolou je reflexe Jiřího Bělohlávka, jenž měl navíc to mimořádné štěstí, že hodně nahrával. Občas si vzpomeneme na lidi typu skladatele Jaroslava Ježka, houslisty Josefa Suka, klavíristy Ivana Moravce... V šedé nebo černé zóně jsou však desítky hudebníků, kteří udělali pro naši zemi práci, kterou by jim ti žijící často mohli závidět nebo kteří jsou coby lidé nedigitální doby ve stínu mladších, mediálně schopnějších, ošlehaných světovými větry. Tak se stali pouhými slovníkovými pojmy například Václav Neumann, Váša Příhoda, Josef Páleníček, Zdeněk Košler, Jaroslav Krombholc, Pavel Bořkovec... Kolik toho víte díky médiím a hudebním institucím o Albertu Rosenovi, Karlu Šejnovi, Františku Stupkovi, Janu Panenkovi, Věře Řepkové, Štěpánu Luckém, Radimu Drejslovi, Jaroslavu Doubravovi, Jiřím Jarochovi, Václavu Štěpánovi...? Média nezajímají a instituce si hýčkají jiné priority. Jistě, máme tady ministerstvo kultury, ale nejsem si jistý, jestli by chtělo s tím něco dělat. Snad by v tom mohl pomoci kritizovaný grantový systém. Oživování historické paměti by však mělo být stavovsky povinné pro festivaly, orchestry, divadla, komorní formace i konkrétní umělce.

Z hlediska médií i dramaturgů je skladatel Luboš Sluka druhoplánový. Pro některé je krutě neaktuální, nemoderní, jeho hudba nesouzní s digitální dobou, jiní jej považují za doyena české kompozice, skvělého skladatele, jenž píše „poslouchatelnou hudbu v neposlouchatelné době“. Pro jeho upřímnou, rozsahem velkorysou profesní zpověď bylo na počátku impulsem jubileum.

Říjnová edice představuje veřejnosti dva dirigenty, kteří zahájili svá angažmá u českých orchestrů: Dennise Russella Daviese ve Filharmonii Brno a Alexandra Liebreicha u rozhlasových symfoniků. Před hostováním na festivalu Jazz Groove Brno představujeme americkou kapelu Yellowjackets; profil pianisty Michela Camila předjímá završení festivalu Struny podzimu v pražském Rudolfinu.

 

Příjemné čtení a spoustu dobré hudby přeje

Luboš Stehlík

vychází 27. 9. 2018

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 10/2018

obsah

3 Hledání zpomaleného času (Michal Nejtek)
I ti, kteří soudobou hudbu příliš nesledují, pravděpodobně slyšeli o opeře Martina Smolky Nagano, která měla v roce 2004 premiéru ve Stavovském divadle.

6 Dennis Russell Davies (Vítězslav Mikeš)
Přicházím, abych se podělil o svou zkušenost a taky abych se učil ze zkušenosti, která mi bude v Brně dána.

12 Svatopluk Sem: Přemysl je prototyp správného chlapa (Vojtěch Babka)
Dnes je čtyřiačtyřicetiletý nositel ceny Thálie, vyučený kuchař a konzervatorista na vrcholu sil.

16 Luboš Sluka: Nechte každého, ať si žije, jak chce (Pravoslav Kohout)
S jedním z nejvýznamnějších tvůrců a nejúspěšnějších představitelů české vážné tonální hudby 2. poloviny dvacátého a začátku jednadvacátého století.

24 Rozhovor s novým šéfem rozhlasových symfoniků Alexandrem Liebreichem (Ivan Žáček)
Rozhlasoví symfonikové spojují s jeho jménem značné naděje.

28 Pražská konzervatoř s barokní mentalitou (Čeněk Svoboda)
S Jakubem Kydlíčkem, jedním z našich nejlepší hráčů na staré zobcové flétny.

32 Kouzlo nechtěného (Eva Drlíková)
Janáček společenský či družný?

34 V archivu Tomislava Volka jsou i dopisy od… 2 (Milada Jonášová)
Druhý díl korespondenční série českého mozartologa.

40 Václav Hudeček: Nápady mě zásobuje moje žena (Alena Sojková)
V letošní sezoně se uskuteční již po sedmadvacáté Svátky hudby.

46 Stopy a otisky 10 (Vlasta Reittererová)
Na vlně svobody.

54 „Osvícený“ Východ (Daniel Mrázek)
Aneb Osvícenství a osvícení v hudbě východního křesťanství.

56 Lizz Wright: Příběhy amerického Jihu (Marian Pavlík)
V jejích písních se mísí gospel s bluesovou tradicí a jazzovým feelingem, loni jí vyšlo šesté album s názvem Grace.

59 Yellowjackets: Jsme kapela bez kapelníka (Marian Pavlík)
Od jazz-funkového debutu s názvem Yellowjackets z roku 1981 vydali pětadvacet alb, přičemž dvě z nich dostala nejvyšší hudební ocenění Grammy Awards.

62 Velebného Nonet po padesáti letech (Jaroslav Riedel)
Jednu ze svých nejlepších desek SHQ natočil v únoru 1968 v Západním Německu pro firmu SABA. Jmenovala se Nonet a u nás zůstala skoro neznámá.

64 Michel Camilo: Jazz z Karibiku (Milan Tesař)
S dominikánským pianistou, jehož koncert zakončí letošní Struny podzimu.

68 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.