pátek, 29. září 2017

Harmonie 10/2017

Napsal(a) 

Harmonie 10/2017 Harmonie 10/2017

Milí čtenáři,

jsem rád, že Vás mohu opět pozdravit a popřát v sezoně 2017/2018 hodně hudební krásy a málo nudy… Přemýšleje, co bych zmínil z aktuálního dění, zvolil jsem tři témata.

Téma první. Pozitivní zprávou bylo vyhlášení Akademie klasické hudby (pořadatel MHF Dvořákova Praha), že novým laureátem Ceny Antonína Dvořáka je pianista Ivan Klánský. Působivá cena z těžkého křišťálu je v dobrých a stále ještě hbitých rukou. Vzhledem k tomu, že Ceny Trebbia si na renomované ceny jen hrají, ceny České hudební rady zná jen úzký okruh hudebníků, ceny ministerstva kultury mají sice státní váhu, ale jsou statické, a Classic Prague Awards se teprve vynořují z mlžného oparu, jsem i nadále přesvědčen, že možnosti této ceny by mohly být značné, ovšem neměly by být jen oceněním celoživotních zásluh.

Téma druhé. Vedení Prahy rozhodlo o lokaci nového sálu pro klasickou hudbu. Prý k tomu bude ideální prostor u zastávky metra Vltavská v Holešovicích. Nejdříve urbanistická studie a boj architektů o prestižní výzvu a nakonec zápas o to, kdo to (v termínu?) postaví, kdo miliardy zaplatí a co za to bude chtít... Proklamovaná doba dokončení 2025 je ambiciózní. Spíše je otázka, jestli vzepětí paní primátorky a jejích radních (třeba po dalších volbách) nesplaskne. Jestli by to ale měla být místo světové architektury a akustiky nová krabice, jaké vidím v centru Prahy, a koncertní sál by se přizpůsoboval prostoru na vltavském nábřeží a ne naopak, bylo by lepší se sálem počkat. Kdyby byl sál dominantou a příležitostí pro rozvoj celého území kolem Vltavské, pak by to smysl mělo. Kéž by ale exteriér mířil k úrovni hamburské Elbphilharmonie a ne budapešťského Paláce umění. (Mimochodem bylo by rizikové, kdyby o formě a obsahu sálu rozhodovali systémem líbí-nelíbí politici.)

Téma třetí. Nová koncertní sezona. Orchestry se nadále pohybují v mantinelech: náročně konzervativní (Česká filharmonie) – odvážné (Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie, PKF, dílem i FOK, SOČR a Jihočeská filharmonie) – tradiční. Jednověté tipy: Česká filharmonie – Schönbergův Klavírní koncert v interpretaci Mitsuko Uchidy (3/2018). PKF – Haydnovo Stvoření (1/2018). FOK – Sibeliova chorální symfonie Kullervo (10/2017). SOČR – Steven Isserlis jako sólista cellového koncertu Henriho Dutilleuxe (11/2017). Filharmonie Brno – hostování dvou (nad)jazzových legend: Uri Caine, Dave Douglas (2/2018). Janáčkova filharmonie – 7. symfonie Mahlera (5/2018). Filharmonie Hradec Králové – Rossini: Stabat Mater (3/2018). Filharmonie Bohuslava Martinů – recitál Martiny Jankové (4/2018). Moravská filharmonie – Mozart: Symfonie č. 6 „Olomoucká“ (11/2017). Komorní filharmonie Pardubice – premiéra Little Words Marka Ivanoviće (2/2018). Jihočeská filharmonie – premiéra Hobojového koncertu Lukáše Sommera (3/2018). Plzeňská filharmonie – Bernstein: Symfonie „Jeremiáš“ (5/2018). Severočeská filharmonie – česká premiéra Koncertu pro violu d’amore Aharona Harlapa (3/2018). Karlovarský symfonický orchestr – Brucknerova Sedmá symfonie (3/2018). Západočeský symfonický orchestr – Leonard Bernstein: klavírní Symfonie „The Age of Anxiety” (6/2018). Coda: Pražský filharmonický sbor – Poulenc a Sandström na acappellovém koncertu 6. 12. 2017.

Osobností měsíce října je akordeonista Richard Galliano. Unikátní rozhovor je sice výborný, ale ještě zajímavější bude, jestli přijede, Galliano live na festivalu Struny podzimu! Těší mě, že přinášíme rozhovory s Pierrem-Laurentem Aimardem a Veronikou Firkušnou. Přeji všem, ať nám politici nepokazí říjnová setkání s hudbou.

Luboš Stehlík

vychází 27. 9. 2017

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 10/2017

obsah

3 Hudební život v Budapešti (Mirka Zemanová)
V Budapešti má monumentální rozměry snad všechno. I budovy, které ve městě slouží hudbě.

6 Richard Galliano mezi Piazzollou a Bachem (Milan Tesař)
Na konci října bude znít na Strunách podzimu akordeon a nouvelle musette.

10 Pierre-Laurent Aimard: Jsem si jistý, že zlatá doba opět přijde (Lenka Nota)
Přijíždí do Brna a do Prahy, hraje Bacha a přemítá o universu.

14 Díky nádherným vzpomínkám mám pocit, že je pořád někde blízko (Magdalena Nováčková)
S Veronikou Firkušnou o jejím otci.

18 Klavírní recitály-dialogy na Moravském podzimu (Vítězslav Mikeš)
Jedna z nejvýraznějších dramaturgických linií letošního Moravského podzimu bude poctou klavíru.

22 Diskografie Jiřího Bělohlávka (Bohuslav Vítek)
Jeho životní dráha se uzavřela, ale nahrávky jsou „věčné“.

28 Pohádka léta Josefa Suka (Martin Jemenka)
Šedesát let v nahrávacích studiích.

32 Hudba pro století luterské reformace (Lukáš M. Vytlačil)
Německá reformace v Čechách.

34 Evropské varhany očima Američana (Petr Veber)
James Kibbie v roce 1979 zvítězil v soutěži Pražského jara, letos v srpnu zahajoval Mezinárodní varhanní festival v kostele sv. Jakuba.

37 Ad fontes musices/K pramenům hudby (Jana Vojtěšková)
Fotoalbum Ludevíta Procházky.

42 JAMU očima učitelů (Jana Slimáčková)
Barbara Maria Willi, Martin Opršál nebo Vilém Spilka. Jak se jim na JAMU učí a žije?

46 Cesta za původní krásou (Daniel Mrázek)
O spojení starobylé krásy se současností na festivalu pravoslavné duchovní hudby Archaion Kallos.

48 Nové poznatky ke vzniku Dona Giovanniho (Milada Jonášová)
Je ještě možné zjišťovat v 21. století něco nového, dosud neznámého?

50 Ohlasy, ozvěny, konfrontace (Vlasta Reittererová)
Hudba a výstřel v Sankt Petěrburgu.

56 Joe Renton: Čechoameričan a trumpeťák (Tomislav Volek)
Zanechal nezaměnitelnou stopu v amerických hudebních dějinách, ještě osobitější však v dějinách české hudební emigrace.

58 Guillaume Perret: O zvuku mám jasnou představu (Marián Pavlík)
Neustále zkoumá nové zvuky a efekty, aby svou hudbu posunul do jiného vesmíru. Francouzský skladatel a saxofonista Guillaume Perret.

60 Štěpánka Balcarová: Inspirací mi byly básně (Tomáš S. Polívka)
S kapelnicí, dirigentkou, skladatelkou a trumpetistkou o životě a štěstí jednoho polského básníka.

62 Mahagon: Čtyřicet let od vlivného alba Petra Klapky (Jaroslav Riedel)
První album skupiny Mahagon vzniklo před čtyřiceti lety a podíleli se na něm mnozí z nejlepších českých jazzových a rockových muzikantů své doby.

64 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.