pondělí, 29. prosinec 2014

Harmonie 1/2015

Napsal(a) 

Harmonie 1/2015 Harmonie 1/2015

Vážení čtenáři,

v prosincovém editorialu jsem se ohlédl za Rokem české hudby 2014 a vyzval Vás k vyjádření Vašeho názoru (Anketa k roku české hudby 2014). Vznikne nejspíš ještě řada hodnocení (zvláště na Ministerstvu kultury České republiky), kde se bude prolínat objektivnost se subjektivností. V této chvíli se můžeme společně s Ivo Kahánkem z fotografie ze Smetanovy síně Obecního domu v Praze jen vlídně pousmát a přát si, aby byla oslava české hudby v roce 2024 skutečně celonárodní hrdostí a aby politici konečně pochopili, že export hudby je stálejší „komodita“ nežli zbraně nebo pivo. Jsem rád, že mimořádné nové „české projekty“ vznikají samovolně i bez státní podpory. Dokonce vzbuzují více naděje a jsou trvalejší hodnotou nežli mnohé projekty uplynulého období. Uvedu čtyři příklady s letopočtem 2015. V lednu zaštítí PKF – Prague Philharmonia a Jakub Hrůša českou premiéru skladby No Night No Land No Sky Miroslava Srnky. Orchestr Berg dá v květnu důvěru Petru Wajsarovi, jenž na popud Pražského jara napsal Vápennou symfonii.

Nových českých oper vzniklo po roce 2000 jako šafránu. Najednou, mimo Roky české hudby, jsou tu dvě mimořádně zajímavé novinky. Autorem první z nich je Jan Klusák. Napsal operu podle Sofoklovy tragédie Filoktétés. Český realizační tým uvede světovou premiéru v květnu v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. (Projekt vzniká v koprodukci Národního divadla moravskoslezského a pražského Národního divadla.) Druhá operní novinka má podstatně větší rozpočet, mezinárodní tvůrčí tým i obsazení. Podle stejnojmenného románu Karla Čapka RUR (Rossumovi Universální Roboti) napsal skladatel Jan Jirásek operu R.U.R. aneb Roboti podle Čapka. Světová premiéra se uskuteční v rámci festivalu Prague Proms 23. července asi v multifunkční hale Forum Karlín. Světové premiéry dvou českých oper v jednom roce – to tu už dlouho nebylo! Doufám, že výsledek českou veřejnost nezklame…

Z prvního vydání HARMONIE roku 2015 si dovolím upozornit na šest článků. Svou premiéru mají u nás dirigent Antoni Wit, režisér David Radok a pěvec Štefan Kocán. Je mi ctí, že můžeme vyjádřit úctu a obdiv dvěma jubilujícím ženám 20. století – Vítězslavě Kaprálové a Claře Haskil. Z jazzové rubriky doporučuji Vaší pozornosti rozhovor s kontrabasistou Tomášem Liškou.

Milí čtenáři, rozdávejte v roce 2015 kolem sebe lásku, radost, dobrou náladu a kvalitní hudbu (včetně do­poručení HARMONIE Vašim blízkým, přátelům a obchodním partnerům), neboť toho všeho není v naší podivné době nikdy dost, a také špetku humoru, o který jsme se v novoroční parodii komunistického úderníka pokusili i my.

 

PhDr. Luboš Stehlík, šéfredaktor

vychází 29. 12. 2014

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 1/2015

obsah

3 Tanec v době rudolfínské (Hana Tillmanová)
Jak vypadal tanec v době nabíraných okruží a sešněrované etikety španělských rób?

6 Antony Wit: Dovedu si představit i rozhovory se skladateli, kteří už dávno nežijí (Boris Klepal)
Dirigent Antoni Wit se s Janáčkovou filharmonií projde střední Evropou posledního století.

10 Sólo pro Jiřího Vodičku (Luboš Stehlík)
Profilový rozhovor s houslovým virtuosem.

14 Centenium Vítězslavy Kaprálové (Karla Hartl)
O jedné z nejslibnějších osobností skladatelské generace vyrůstající v období první republiky.

18 Radokova nesmrtelná Elina (Michaela Vostřelová)
S režisérem Davidem Radokem o tom, jak by vypadala Elina Makropulos v ideálním světě a o dávné touze stát se slavným rokenrolovým kytaristou.

22 Vnitřní hlas Clary Haskil (Ivan Žáček)
„Až uslyšíte, jak hraje Mozarta Clara Haskil, pak teprve pochopíte, jak jsme všichni v porovnání s ní daleko od pravdy.“

26 Skrytá síla české hudby (David Mareček)
Myšlenky, které si ředitel České filharmonie přivezl z amerického turné.

28 Rudolf Firkušný: pianista mezi domovem a emigrací (Ondřej Pivoda)
Třicátá léta znamenala pro Firkušného obrovský rozmach koncertní činnosti.

29 Historie a současnost FOK (Martin Radovský)
FOK a „jiná“ hudba.

30 Osm důvodů, proč zajít na festival Opera (Lenka Šaldová)
Nalaďme se na dvanáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2015.

32 Štefan Kocán: Žijeme v období moderní operní režie (Markéta Jůzová)
Interview s jedním z nejvýznamnějších slovenských basistů mladší generace.

36 Balet o Rusalce k Roku české hudby (Jana Hošková)
Prolomení konvencí na olomoucké baletní scéně.

40 Kritiky

42 Svět opery

46 Tomáš Liška: Hudba musí mít hlavně duši, náboj a sdělení (Daniel Vojtíšek)
O přístupu ke skládání, o studiu na Jazz Institute v Berlíně i o nahrávání se zlomeným malíčkem.

48 Znamení Michała Tokaje (Peter Motyčka)
S polským jazzovým pianistou a skladatelem o tom, že všechno potřebuje svůj čas.

50 Michal Wróblewski: Jazzmeni by mezi sebou neměli válčit (Tomáš S. Polívka)
Saxofonista, klarinetista a skladatel Michal Wróblewski, jedna z nejinvenčnějších osobností současného mladého českého jazzu. A nejen jazzu.

52 Hancockova nepřekvapivá „best of“ (Petr Vidomus)
Ani Herbie Hancock neposouvá hranice žánru každý den.

54 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.