čtvrtek, 18. prosinec 2003

Harmonie 1/2004

Napsal(a) 

2004/01 2004/01

Vážené čtenářky a vážení čtenáři,

myslel jsem, že Vás budu na prahu nového roku oslovovat s radostí v srdci a s vědomím, že rok 2004 bude opět ve znamení stability. Bohužel dva významní partneři časopisu byli nuceni přehodnotit svoje plány a dramaticky snížily finanční objemy, které v minulých letech významně přispívaly ke stabilizaci HARMONIE. Nelze vyloučit ještě další šoky. Nicméně doufám, že se nám podaří nalézt jiné řešení pro rovnováhu ekonomické hladiny. Kdyby se totiž výhled do budoucna z konce roku 2003 nezměnil, byla by existence jediného odborně populárního hudebního časopisu s tématy klasické hudby, jazzu a world music v České republice vážně ohrožena.

Zatím však vesele plánujeme, i když ledovec se možná začíná blížit, abych použil titanikový příměr. Rok 2004 je především ve znamení Českého roku hudby; čtyřkové datum bylo v letech 1974 a 1984 známé pod názvem Rok české hudby a mělo tehdy i funkci výkladní skříně socialismu a její úderné pěsti - dělnické třídy. To je však naštěstí už jenom téma pro historiky.

Doufám, že omámenost nejrůznějšími výročími bude mít svoje rozumné mantinely a že nesklouzne k patetismu a povrchnímu vlastenčení. Jubilea jsou sice dobrým nástrojem pro P.R. vůči majoritě notující si se Zagorovou, Bartošovou nebo Vondráčkovou, nicméně čest a úctu bychom měli našim klasikům vzdávat neméně upřímně a možná dokonce ještě více i v nejubilejní roky. (Ostatně oslavovat úmrtí mi připadá, dovedeno do absurdna, poněkud zvláštní.)

Žádné hudební médium však nemůže být jubilejním rokem nedotčeno. Váš časopis tedy není výjimkou. Dva počiny jsou dle mého mínění mimořádné a stojí za anonci. Seriály o vývoji chorálu a poté polyfonie v letech 2002 a 2003 se setkaly s natolik příznivým ohlasem, že jsem inicioval další dvanáctidílný seriál, tentokrát s holzknechtovským pracovním názvem "Obrazy z dějin české hudby", jenž se nakonec proměnil v logo "V hudbě život Čechů". Na rozdíl od předchozích seriálů, jež byly propojeny tématem a autoři byli různí, český seriál má jednu autorku a více navzájem často propletených témat, jež spojuje široce pojatý termín "česká hudba". Něco podobného dosud v české časopisecké žurnalistice nevyšlo. Myslím, že odborné a literární renomé Vlasty Reittererové je zárukou kvalitního počtení. Ostatně posuďte sami, první díl seriálu vychází právě v lednovém vydání. Druhý mimořádný projekt plánujeme na jeden z letních měsíců a zatím Vám jej nebudu prozrazovat. Ne že bych měl strach z konkurence, kterou ostatně vnímám pouze tehdy, když nás naprosto zbytečně lživě napadá, ale jeho reliazace závisí kvůli jeho náročnosti na stavu pokladny.

Již řadu let vycházející seriál "Skladatel měsíce" bude pokračovat i v nadcházejícím roce a věnujeme jej, jak jinak, osobnostem, které jsou svázány s českou hudbou. Budou zde jak jména velmi známá, i když ne vždy dostatečně zakotvená v interpretačním světě, jako třeba právě v lednu Josef Suk, tak i jména silných osobností neprávem běžně málo připomínaných.

Milé čtenářky a milí čtenáři, chtěl bych Vám poděkovat za Váš zájem, za slova díků i často oprávněná slova kritiky a za to, že mnozí s Vás ještě neztratili chuť a vytrvalost hledat HARMONII v trafikách a hudebních obchodech, což je často ne naší vinou určitě dost únavné.

Důležitá výzva!

Konec roku přináší s sebou opět anketu "Nejlepší nahrávka klasické nebo jazzové hudby" čtenářů HARMONIE. Svoje tipy můžete posílat až do 10. března 2004 na adresu redakce s označením "Nahrávka roku 2003" nebo e-mailem na adresu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Nezapomeňte, že můžete nominovat pouze titul s vročením 2003!

Omluva

V reflexi "Luks a jeho přátelé" (HARMONIE 12/03) došlo k velmi politováníhodným chybám: Vaňhalův koncert byl napsán pro dva fagoty, nikoliv pro dva hoboje, jak je uvedeno; v Mozartově Klavírním koncertu A dur KV488 V. Luks pouze dirigoval, sólistou byl Eduardo Torbianelli. Václavu Luksovi a jeho hudebníkům se omlouváme a ke čtenářům směřuje naše omluva za mystifikaci. K chybám došlo pravděpodobně v důsledku přechodné pomatenosti autora.

vyšlo: 5. 1. 2004

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 1/2004

obsah


3 Fejeton Lukáše Hurníka: Pouto, Glosa: Dobročinnost
4 Devátý Festival Bohuslva Martinů
5 Francie v Rudolfinu
6 Houslisté, Dvakrát Struny podzimu, Sedares a FOK, Komorní koncert
8 V hudbě život Čechů
12 Výročí roku 2004
13 Franco Corelli - profil
16 Renée Fleming exkluzivně pro HARMONII
18 Rozhovor s výjimečnou ženou z Karviné o výjimečném sboru
20 Skladatel měsíce: Josef Suk
22 Echo
23 Debut: Jakub Tylman
24 Janáčkův festival v Brně se blíží
26 Profil skladatele Matthiase Pintschera
28 Svět opery (Ženeva, Vídeň, Bregenz, Mnichov, Berlín, Drážďany)
30 O domácích varhanách s Františkem Blahákem
31 Jak je mladý ten starý jazz
32 Most Richarda Bony
34 Javier Girotto, Luciano Biondini na Strunách podzimu
35 Blues očima sedmi a pro uši miliónů
36 Martyn Bennett: Technofolkař z Kledonie


Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.