pátek, 20. prosinec 2002

Harmonie 1/2003

Napsal(a) 

1/2003 1/2003

Vážení čtenáři,

dřív než se budu věnovat tomu, co pro Vás HARMONIE připravuje v Novém roce, vrátím se do zamračeného, mlhavého listopadu. Kulturu tehdy téměř zastínil summit NATO ve vojskem a policií

paralyzované a nepřirozeně vylidněné Praze. Jeho společenským vrcholem byl galavečer pro hlavy států a premiéry na Pražském hradě. Může-li být Česká republika dlouhodobě hrdá na nějaký export, pak je to především klasická hudba. Čtenář HARMONIE by

automaticky předpokládal, že se budeme chtít pochlubit hlavám téměř padesáti států tím nejlepším, co doma máme... Kulturním aperitivem byla mozartovská koláž v podání několika tanečníků Nederlands Dans Theater 3 Jiřího Kyliána. Supervečeře pro několik set

VIP se konala ve Vladislavském sále. S moučníkem přišel na řadu hlavní kulturní chod, ve kterém prezidentům, premiérům, jejich manželkám a mnoha dalším politikům a delegátům nehrála Česká filharmonie nebo orchestr FOK, nezpívala Kožená, Pecková nebo

Urbanová, nehrál Matoušek, Moravec nebo Šporcl a nezněla hudba autorů toho nejlepšího kulturního kalibru - Dvořáka, Janáčka, Martinů nebo Smetany, ale zazněla premiéra a možná zároveň i derniéra spektakulární hudby rockového kytaristy Michala

Pavlíčka, mimo jiné autora příjemné hudby k úspěšnému televiznímu seriálu Červený bedrník. Moje glosa se netýká umělecké kvality hudební koláže s patetickým titulem Oslava svobody, protože jsem ji neslyšel, ale spíše obecné atmosféry, která provedení

provázela. Zadavatelem, a to včetně hudebních témat, gestorem a schvalovatelem byl prezident Václav Havel. Summit NATO byl poslední šancí, jak se blýsknout před světem. Na tomto hudebním dárku mu velmi záleželo a při zkoušce prý měl slzy v očích. Jak řekl

Michal Pavlíček: "Byla to jeho finální tuš. Myslím, že jsem mu splnil představu o rozlučce." Obsazení bylo působivé - Pražská komorní filharmonie, Kühnův dětský sbor, Hudba Hradní stráže a policie a lokální hvězdy showbussinesu - Michael Kocáb,

prý iniciátor projektu, Kamil Střihavka a Daniel Hůlka. Tuto sestavu doplnila operní pěvkyně Klaudie Dernerová; dirigentem byl Adam Klemens. Podle zadání Václava Havla autor citoval nebo "pavlíčkovsky" aranžoval známá témata - Ódu na radost,

Marseillaisu, která byla revolučním songem kompozice, Vltavu z Mé vlasti, Power to the People od Lennona, spirituál Oh Freedom. (Na přibližně patnáctiminutovou kompozici, jež osiluje mezi minulostí a současností a v níž Pavlíčkova původní hudba zabírá prý

jen pět minut, úctyhodný výčet.) Smetanu anglicky otextoval exsenátor Michael Žantovský. Je skutečně škoda, že dle sdělení producenta Václava Marhoula není pravděpodobné, že bude skladba nahrána, vydána a také provedena před obecným lidem.

O umělecké kvalitě se nedá bohužel seriózně psát, protože Oslavu svobody asi žádný nestranný odborník neslyšel a ono dílko s humanistickým apelem zná pouze několik desítek Čechů, interpreti a pár stovek cizinců. Proto chválu nebo naopak odsudek

("vyprazdňování významů a pokrytecké zacházení s konvencemi") nelze brát vážně. Přestože normální lidé nebudou mít asi nikdy možnost zvážit a ocenit kvality partitury, jejíž výroba a prezentace byla hrazena z jejich daní, jedno pozitivum Oslava svobody

přinesla zcela určitě. Všichni interpreti a obslužný tým museli projít bezpečnostní prověrkou, tudíž nikdo z nich nás nemůže ohrozit. Když ano, tak "pouze hudbou nebo svými hlasivkami". Jaké je resumé? Nabízím jedno z možných: Po řadě let tu máme zase

státotvorného skladatele, tentokrát ovšem nejen národního, ale hned přímo euroatlantického dosahu. Že by právě Michal Pavlíček byl Dvořákem 21. století?

Pro rok 2003 připravila redakce několik novinek. Seriál o gregoriánském chorálu vystřídá další

premiérový počin - seriál o vývoji evropské polyfonie. Seriál s profily všech operních scén v České republice, který jsme museli z technických důvodů přesunout z loňského roku do letošního, bude volně korespondovat s dokumentárním seriálem Cesty opery,

který vysílala Česká televize v minulém roce. Opery se bude týkat i série profilů nejvýznamnějších světových operních režisérů. Jména českých a zahraničních umělců, kteří se objeví na stránkách HARMONIE vám prozrazovat zatím nebudu. Jednak nevíme, zda

se nám podaří vše, co jsme si naplánovali, jednak kvůli kouzlu překvapení.

Zařazení naší nejlepší hobojistky Jany Brožkové na obálku lednového vydání bylo iniciováno jednak tím, že jí snad brzy vyjde první profilové album, jednak je to usměvavá,

vynikající hudebnice, která si to plně zaslouží. V tomto čísle však najdete ještě jednu krásnou ženu a navíc jednoho přitažlivého muže. Onou ženou je Dagmar Pecková, která si našla čas ve svém nabitém itineráři a ze swarzwaldských hvozdů odpověděla na

otázky čtenářů. Doufám, že Vás neobvyklá forma rozhovoru, jež má zde premiéru, zaujme a potěší. Mužem s uhrančivým pohledem je argentinský tenorista, dirigent a také skladatel José Cura, který by měl na konci ledna zavítat do Prahy na svůj první veřejný

recitál v České republice. Zvlášť upozorňuji na materiál o návštěvě vynikajícího jazzmana Dave Hollanda v Čechách.

Všechno nejlepší do Nového roku přeje všem čtenářům a partnerům HARMONIE

P. S. Obsah ročníku 2002 bude uveřejněn z technických důvodů až v únorovém vydání.

vyšlo: 3. 1. 2003

elektronické vydání

zveřejněné články Harmonie 1/2003

obsah

3 Fejeton Lukáše Hurníka: Na cestě
4 Hradní Struny podzimu - první část
4 Projekt sdružení SHOCK
6 Stavitelé hudebních katedrál
6 Mladé a dobré kvarteto
6 Duha času
7 Orchestr Berg v Cáchách
7 Dvojjediná Gabriela Demeterová
8 Osobnost: Jana Brožková
11 Česká klavírní tria: Art Trio Bohemia
12 Maraton soudobé hudby
13 Echo - aktuality z domova a ze světa
14 Seriál - Dvanáct tváří plyfonie
14 Tvář I.: Organum
16 Rozhovor s dirigentem Yakovem Kreizbergem
18 Úvaha o historické tradici
20 Profil dirigenta Jiřího Stárka
22 Skladatel měsíce: Erik Satie
24 Opera Gala José Cury v Praze
26 Svět opery - Paříž, Praha, Ostrava, Berlín, Würzburg
28 Rozhovor na přání: Dagmar Pecková
30 Ředitelé na výprodej
31 Opět hrátky s Milesem - Erik Truffaz
31 Jestli tohle není jazz - Patricia Barber
32 Dave Holland Big Band
34 Chris Potter: Holland není Glenn Miller
36 Dorůžkova kronika
36 All that...
37 Ze světa současných vydavatelství: Tzadik
38 Pod rohožkou: Jaroslav Kyzlink
39 Recenze
52 Servis






Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.