středa, 9. leden 2002

Harmonie 1/2002

Napsal(a) 

náhled náhled

Vážení čtenáři,

držíte v ruce jubilejní vydání s číslem 100. Je to pořádný kus života, který si zaslouží letmý pohled zpět. Pokusil jsem se o něj uvnitř časopisu na osmé straně. V editorialu Vás seznámím s plány pro rok 2002.

Hlavní novinkou bude dvanáctidílný seriál o historii gregoriánského chorálu, který zásadně ovlivnil vývoj evropské hudby. Měla by to být pro Vás sice ne zcela vyčerpávající, leč dostatečně široká báze informací, která nastíní různé fáze vývoje chorálu v rámci křesťanské církve. Bude to také první populárně odborný seriál tohoto druhu v české žurnalistice po roce 1989. Dalším významným seriálem bude cyklus profilů všech českých a moravských operních divadel, z nichž řada lidí zná jen pražské scény. V první polovině roku sice skončí cyklus profilů čelných členů České filharmonie, ale kontinuálně na něj naváže cyklus miniportrétů hlavních opor dalšího symfonického orchestru, jehož název zveřejním později. Řadu zajímavých materiálů bude nabízet rubrika soudobé hudby. Jednak v průběhu roku navážeme na úspěšný seriál "Jeden takt" profily tří českých a tří slovenských souborů, jejichž posláním je prezentace soudobé hudby, jednak přineseme obsáhlé portréty významných skladatelů, kteří dnes "hýbou hudebním světem". První z nich, který naleznete v tomto čísle, je věnován Fince Kaije Saariaho. V jazzové rubrice se můžete mimo jiné těšit na profily nejvýznamnějších světových producentů, to jest lidí, kteří sice stojí vždy ve stínu nahrávek, ale kteří je iniciují, tvarují a nezřídka také shánějí pro jejich realizaci peníze.

Podobně výjimečný jako "chorálový seriál" bude materiál, jenž bude vycházet na pokračování od února. Autor Vítek Popp v něm přístupnou formou do hloubky vysvětlí vše, co se týká strun pro smyčcové nástroje. Zdánlivě je tato tematika hodně odborná, týká se však spousty dětí, kteří jsou žáky tak zvaných zušek, studentů konzervatoří a akademií a jejich rodičů, kteří koneckonců ostrunění nástrojů svých potomků platí. Věřím, že článek bude přínosný i pro profesionály. Kupodivu materiál tohoto druhu a takové hloubky ještě v České republice nevyšel, takže určitě bude užitečnou příručkou. Jako anonci uvádím malý výsek z úvodu: "Jak mnoho typů, druhů, tvrdostí, tlouštěk, délek, zvukových a barevných charakterů. Jak mnoho materiálů - nylon, uhlík, střevo, ocel, hliník, chrom, nikl, stříbro, wolfram, titan, zlato... A co nejhůř, jak mnoho vzájemně si konkurujících a jen na oko se tolerujících a fandících si výrobců, jdoucích si fakticky - jak je v našich krajích oblíbené - po krku. A pak - kdo z výrobců je vlastně nejlepší? Kdo je nejlevnější? Na co se hraje nejvíc? Co nejdéle vydrží? Na co hrají filharmonici, na co třeba Pavel Šporcl nebo Jiří Bárta? Na co začít v zušce, aby to hrálo a nevrzalo? Proč mám černé prsty od strun? Jsem alergický na chrom? Co dělat, když je nástroj hluchý na struně D? Hodí se střeva na konzervatoř? Jedu hrát do Malajsie, nemám vyměnit potah? Budu tam hrát v klimatizovaných sálech, co s tím? Co natáhnout do komořiny a co před orchestr? Co do studia? Jak dlouho vydrží vršky při plném nasazení v nejvyšší kvalitě? Jak dlouho před koncertem natáhnout struny, aby se nerozlaďovaly? Ruplo mi nylonové ,áčko' po třech týdnech, je to normální? Stovky dotazů, které jsou samy o sobě na sáhodlouhá a objemná pojednání a se kterými se dnes a denně zaobíráme."

Vážení čtenáři, doufám, že i nový ročník HARMONIE bude pro Vás poutavý a podnětný. Občas se mi vybavuje novozákonní podobenství o chlebu a rybách. Český klasický hudební svět - orchestry, divadla, časopisy, neziskové festivaly a hudební školy by totiž také potřebovaly nějakého spasitele, jenž by například mohl z pěti korun udělat pět miliard. V době, kdy peněz na kulturu a hudební školství stále ubývá, kdy všechny soukromé firmy zabývající se tak či onak hudbou šetří, nám nezbývá než být historickými optimisty, i když to jde někdy ztuha.

vyšlo: 9. 1. 2002

zveřejněné články Harmonie 1/2002

obsah

4
Hradní Struny podzimu (Lenka Foltýnová, Luboš Stehlík)

6
Komorní proměny (Eva Vítová). Benefice pro Annu (Luboš Stehlík)

7
Kritiky: Pražská komorní filharmonie, Demeterová, Jablonski, Hugo (Luboš Stehlík, Eva Vítová, Petr Veber, Miroslav Srnka)

8
Rozjímání nad jubileem HARMONIE (Luboš Stehlík)

9
Fejeton: Únik mozků (Lukáš Hurník). Pozvánka na koncert Michaila Pletneva (Markéta Jůzová)

10
Zamyšlení nad jedním výročím (Ivan Kurz)

11
Rozhovor s Rolfem Beckem (Petr Veber)

12
Seriál: Počátky křesťanského jednohlasu (Dina Šnejdarová)

14
Rozhovor s Gerardem Mortierem (Mirek Černý)

16
Riccardo Chailly exkluzivně (Antonín Rous)

18
Operní říše Udo Zimmermanna (Jiří Vitula)

19
Česká smyčcová kvarteta: Wihanovo kvarteto (Eva Vítová)

20
Kauza: Skladatelky (Vlasta Reittererová)

24
Gramo anketa 2002 (Luboš Stehlík)

27
Soumrak pěvců se odkládá (Věra Drápelová)

30
Skladatel měsíce: Franz Schubert (Vlasta Reittererová)

33
Svět opery

35
Soudobá hudba: Radost (Miroslav Srnka)

36
Profil: Kaija Saariaho (Miroslav Srnka)

38
Český jazz mezi tanky a klíči (Lubomír Dorůžka)

40
Vlast Alana Vitouše je multikulturní
(Tereza Havelková)

41
Padesát let... (Vladimír Kouřil)

42
Alfred Lion - Otec Blue Note (Jan Hála)

44
Ze světa jazzových vydavatelství - ENJA
(Pavel Klusák)

45
Lubomír Dorůžka ... je pod rohožkou
(Ondřej Konrád)

47
Recenze

58
Servis

60
Obsah ročníku 2001: Recenze. Články

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.