Editorial
Vážené čtenářky, vážení čtenáři, v mezidobí, kdy skončila bývalá česká vláda a čekáme na novou, by bylo slušné, aby se hudební časopis letmo ohlédl za prací exministra kultury Daniela Hermana. Ačkoliv jsem s některými jeho činy nesouhlasil, jevil se mi jako typický produkt lidoveckého hesla „Klidná síla“. Dokonce v morálním rozměru se nepatrně blížil Pavlu Tigridovi. Kulturní rozpočet, jenž se blíží metě jednoho procenta státního rozpočtu, navýšil z necelých devíti na třináct miliard, výrazně pomohl České filharmonii, Národnímu divadlu, tlačil na zvýšení platů ve státní sféře, spustil mimo jiné rekonstrukci Státní opery a Klementina. V jeho stopě v dějinách budou převažovat kladné elementy. Úkoly pro jeho následníka či následnici v oblasti hudby by se daly shrnout do hesel: dovést skutečně kulturní rozpočet, očištěný od nákladu na církve a další provozní věci, k jednomu procentu, ještě masivněji podpořit zvýšení platů v regionálních orchestrech, přičemž se musí stát rozhodnout, jestli se fundamentálně přizná ke své povinnosti k péči o kultivaci a rozvoj hudebního života v celém státě, neboť na to města a kraje zjevně nestačí. S tím souvisí koncepční změna grantového systému. Určitě by měla dále růst podpora živého umění. Speciálně musím uvést nastavení koncepční materiální podpory (granty, nástroje, zahraniční stáže) špičkovým mladým hudebníkům a vydávání nahrávek české, především soudobé hudby. Jsou zde však další výzvy: jak si poradit s ekonomickou gravitací festivalů, jak moc si vzít za své vznik špičkové koncertní haly v Praze, jak skloubit vizi Andreje Babiše o sloučení kultury a cestovního ruchu… Je však otázka, jestli nebude nový ministr na zoufalé úrovni některých svých předchůdců, jestli nějaká stálá vláda bez demise vůbec bude moci pracovat a jestli nakonec kultura nespadne na ekonomické dno. Doufám, že nejhranější skladbou Bedřicha Smetany nebude Blaník.
Vážení přátelé harmonie, v rozmezí několika týdnů oznámily dva tuzemské orchestry nové umělecké vůdce… Po dvouletém prázdnu se stal designovaným šéfdirigentem Filharmonie Brno třiasedmdesátiletý Američan Dennis Russell Davies, umělec se zajímavým životopisem a úctyhodným renomé, pro něhož bude Brno asi vrchol kariéry. Rozhodně má erudici a zkušenosti, aby navázal na nejslavnější okamžiky historie orchestru, prací mu vtisknul evropský rozměr, posunul jej kvalitativně výš a pomohl filharmonii na lepší zahraniční pódia. Odpovědi na zásadní otázky (například nové myšlenky a projekty, jaká bude koexistence s managementem filharmonie) se jistě časem dozvíme. Překvapivé je jméno nového stálého hostujícího dirigenta – Robert Kružík. Pro sedmadvacetiletého mladíka je to životní šance rozvinout svůj talent a být DRD oporou.
Milí čtenáři, jsem rád, že Vás mohu opět pozdravit a popřát v sezoně 2017/2018 hodně hudební krásy a málo nudy… Přemýšleje, co bych zmínil z aktuálního dění, zvolil jsem tři témata. Téma první. Pozitivní zprávou bylo vyhlášení Akademie klasické hudby (pořadatel MHF Dvořákova Praha), že novým laureátem Ceny Antonína Dvořáka je pianista Ivan Klánský. Působivá cena z těžkého křišťálu je v dobrých a stále ještě hbitých rukou. Vzhledem k tomu, že Ceny Trebbia si na renomované ceny jen hrají, ceny České hudební rady zná jen úzký okruh hudebníků, ceny ministerstva kultury mají sice státní váhu, ale jsou statické, a Classic Prague Awards se teprve vynořují z mlžného oparu, jsem i nadále přesvědčen, že možnosti této ceny by mohly být značné, ovšem neměly by být jen oceněním celoživotních zásluh....
Milí čtenáři, během prázdnin jsem objevila nový pojem. V obchodní komunikaci znamená slovo „disclaimer“ zřeknutí se odpovědnosti a jedná se o prohlášení, jehož cílem je vymezit rozsah práv a povinností vůči ostatním subjektům. Může se vám ale taky stát, že potkáte někoho, kdo tímhle pojmem označuje sám sebe, vyjadřuje jím svůj životní postoj a lehce alibisticky za něj schovává svou nechuť vnímat realitu otevřenýma očima a reagovat na ni. Což teď s dovolením na chvíli udělám i já a navzdory tomu, že novou HARMONII otvíráte na začátku sezony a nového školního roku, zůstanu ještě myšlenkami někde v útrobách holešovského zámku, kde jsem trávila deset srpnových dní na Letní škole barokní hudby.
Milí čtenáři, tyto řádky píšu krátce poté, co v jazzovém světě zarezonovala nepříjemná zpráva: ve věku 60 let zemřela pianistka Geri Allen, kdysi výrazná postava hudebního hnutí M-Base, která hrála s Ornettem Colemanem, Charlesem Lloydem, Jackem DeJohnettem a dalšími jazzovými legendami. V záplavě virtuálních kondolencí a poct známé hudebnici zapadl fakt, že k probojování na jazzový Olymp patrně musela udělat o něco více než její generační souputníci. Jakkoli sebevědomá, jako žena to ve stále maskulinním jazzovém prostředí neměla vždy jednoduché – prorazit znamenalo pracovat na sobě víc než jiní a dokázat, že hraje stejně dobře, ne-li lépe, než její mužští kolegové.
Milí přátelé HARMONIE,31. květen 2017 se stal hořkým dnem české kultury, zvláště pak hudby. Z tohoto světa odešel Jiří Bělohlávek, nejvýznamnější dirigent naší české současnosti. Člověk, který po skončení angažmá v BBC Symphony Orchestra započal svou misi v České filharmonii, zachránil ji z údolí smrti, nabil ji novou energií a cílevědomě ji vedl mezi elitní světové orchestry. Zásadní otázka České filharmonie zní – co bude po Jiřím Bělohlávkovi, a to nejen umělecky, ale možná, co se týká českého státu, i ekonomicky, neboť byl jediným hudebníkem, kterému naši politici s respektem naslouchali. Provizorium nesmí trvat dlouho! A ČF nesmí promrhat pětiletou práci svého šéfa. Nejistota však není jen v České filharmonii, ale i ve vedení Pražského jara. Nevidím v České republice žádného umělce, který by jej mohl plnohodnotně nahradit v roli prezidenta festivalu a být uznávanou tváří pro celý svět.
Laskavý čtenáři, hlavní hudební událostí května byl bezesporu triumf čtyřiadvacetileté Olgy Šroubkové v houslové soutěži Pražského jara, jež byla věnována památce Josefa Suka. Suverénně porazila několik desítek kolegů a kolegyň, hlavně pak asijské konkurentky. Úspěch v Hannoveru studující české houslistky roste při vědomí, že naposledy vyhrál pražskojarní houslovou soutěž před třiceti lety Ivan Ženatý, jenž byl předsedou letošní poroty (před ním zvítězili Čeněk Pavlík – 1976, Bohuslav Matoušek – 1972 a Ivan Štraus – 1964). Jsem rád, že se můj tip na vítěze naplnil.
Milý čtenáři, s květnem se blíží konec koncertní sezony a zároveň začíná období velkých hudebních festivalů. Pro milovníka hudby, jenž touží slyšet netradiční dramaturgii, mimořádné projekty, objevovat neznámé, nebo aspoň setkat se přímo s mistrovstvím umělců, které zná jen z nahrávek nebo z internetových serverů, to bývá časově i finančně náročné, pro kritiky, kteří se snaží psát nebo hovořit o hudbě, je to doba hektická, pro některé drtivá. Festivalová šňůra začíná Pražským jarem, pokračuje Janáčkovým májem, Smetanovou Litomyšlí, Concentem Moraviae, Letními slavnostmi staré hudby, Českým Krumlovem, Dvořákovou Prahou, Lípou Musica, Operou 2017, Svatováclavským hudebním festivalem a končí Strunami podzimu. A to není zdaleka vše. Ledaskdo si rád odskočí k Prague Proms (letos Ute Lemper) nebo k menším festivalům, jako jsou třeba Pardubické hudební jaro, Znojmo, mahlerovská Jihlava, Theatrum Kuks, Špilberk, Třeboňská nokturna, Hudební fórum Hradec Králové… Není divu, že kritik je někdy notně unaven, ba dezorientován…
Milí čtenáři, měsíc únor, zvláště pak jeho konec, býval před rokem 1989 označován kvůli bolševickému puči z roku 1948 jako Vítězný. Naštěstí to je minulost a dnes mohou být důvody k únorovému slavení radostnější. Gaudiem byl konec února pro desítky úspěšných žadatelů o podporu v grantovém a dotačním řízení ministerstva kultury. (Dlužno dodat, že kvalita HARMONIE byla také shledána hodnou významné podpory.) Jelikož ministerstvo financí bylo v rámci možností štědré, mohlo ministerstvo kultury otevřít v tomto roce speciální programy prioritních akcí a velkých festivalů. Nejmohutnější dotaci získalo Pražské jaro, o více než tři miliony více než vloni – přes 20 milionů. S dramatickým odstupem následují Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, Concentus Moraviae, Struny podzimu atd., celkem deset festivalů. Některé festivaly si polepšily, jiné zůstaly na svém nebo si pohoršily. Zajímavé je, že komise dle výše dotace vidí pořadí ostravských festivalů jinak, než by se mohlo podle zájmu masových médií zdát (Ostravské dny, Svatováclavský hudební festival, Janáčkův máj), a že podporu nedostaly České doteky hudby… Šuplík Prioritní akce rozdělil v klasické hudbě téměř osm milionů, přičemž drtivá část podpoří projekt Domingo – Mozart – Prague, jenž jsem zmínil v únorovém editorialu. Oceňuji, že stát podepře aktivity Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě a edukační nahrávky Radioservisu Nebojte se klasiky, i když tady stát supluje očekávatelnou plnou podporu Českého rozhlasu. (Všechny výsledky naleznete na webu MK ČR.)
Milí čtenáři, na konci ledna se zjevil v Praze jako deus ex machina legendární pěvec, bývalý člen slavné tenorové trojky, dirigent a podnikatel Plácido Domingo, aby oznámil, že letos v říjnu bude dirigovat Dona Giovanniho ve Stavovském divadle, v jehož zdech jsou „ozvuky Mozartova génia“. I přes poloscénické provedení budou náklady asi nemalé. Bonusem mediální atraktivnosti má být plánovaný mezinárodní přenos do kin, dokument o městě, což možná pomůže zvýraznit v cizině popularitu Prahy i divadla. Legendární pěvec si splní sen a Praha bude v očích hudebního světa snad více spjata s Mozartem.