Editorial

Harmonie 10/2017

29. září 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 10/2017

Milí čtenáři, jsem rád, že Vás mohu opět pozdravit a popřát v sezoně 2017/2018 hodně hudební krásy a málo nudy… Přemýšleje, co bych zmínil z aktuálního dění, zvolil jsem tři témata. Téma první. Pozitivní zprávou bylo vyhlášení Akademie klasické hudby (pořadatel MHF Dvořákova Praha), že novým laureátem Ceny Antonína Dvořáka je pianista Ivan Klánský. Působivá cena z těžkého křišťálu je v dobrých a stále ještě hbitých rukou. Vzhledem k tomu, že Ceny Trebbia si na renomované ceny jen hrají, ceny České hudební rady zná jen úzký okruh hudebníků, ceny ministerstva kultury mají sice státní váhu, ale jsou statické, a Classic Prague Awards se teprve vynořují z mlžného oparu, jsem i nadále přesvědčen, že možnosti této ceny by mohly být značné, ovšem neměly by být jen oceněním celoživotních zásluh....

Harmonie 9/2017

29. srpen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 9/2017

Milí čtenáři, během prázdnin jsem objevila nový pojem. V obchodní komunikaci znamená slovo „disclaimer“ zřeknutí se odpovědnosti a jedná se o prohlášení, jehož cílem je vymezit rozsah práv a povinností vůči ostatním subjektům. Může se vám ale taky stát, že potkáte někoho, kdo tímhle pojmem označuje sám sebe, vyjadřuje jím svůj životní postoj a lehce alibisticky za něj schovává svou nechuť vnímat realitu otevřenýma očima a reago­vat na ni. Což teď s dovolením na chvíli udělám i já a navzdory tomu, že novou HARMONII otvíráte na začátku sezony a nového školního roku, zůstanu ještě myšlenkami někde v útrobách holešovského zámku, kde jsem trávila deset srpnových dní na Letní škole barokní hudby.

Harmonie 8/2017

31. červenec 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 8/2017

Milí čtenáři, tyto řádky píšu krátce poté, co v jazzovém světě zarezonovala nepříjemná zpráva: ve věku 60 let zemřela pianistka Geri Allen, kdysi výrazná postava hudebního hnutí M-Base, která hrála s Ornettem Colemanem, Charlesem Lloydem, Jackem DeJohnettem a dalšími jazzovými legendami. V záplavě virtuálních kondolencí a poct známé hudebnici zapadl fakt, že k probojování na jazzový Olymp patrně musela udělat o něco více než její generační souputníci. Jakkoli sebevědomá, jako žena to ve stále maskulinním jazzovém prostředí neměla vždy jednoduché – prorazit znamenalo pracovat na sobě víc než jiní a dokázat, že hraje stejně dobře, ne-li lépe, než její mužští kolegové.

Harmonie 7/2017

27. červen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 7/2017

Milí přátelé HARMONIE,31. květen 2017 se stal hořkým dnem české kultury, zvláště pak hudby. Z tohoto světa odešel Jiří Bělohlávek, nejvýznamnější dirigent naší české současnosti. Člověk, který po skončení angažmá v BBC Symphony Orchestra započal svou misi v České filharmonii, zachránil ji z údolí smrti, nabil ji novou energií a cílevědomě ji vedl mezi elitní světové orchestry. Zásadní otázka České filharmonie zní – co bude po Jiřím Bělohlávkovi, a to nejen umělecky, ale možná, co se týká českého státu, i ekonomicky, neboť byl jediným hudebníkem, kterému naši politici s respektem naslouchali. Provizorium nesmí trvat dlouho! A ČF nesmí promrhat pětiletou práci svého šéfa. Nejistota však není jen v České filharmonii, ale i ve vedení Pražského jara. Nevidím v České republice žádného umělce, který by jej mohl plnohodnotně nahradit v roli prezidenta festivalu a být uznávanou tváří pro celý svět.

Harmonie 6/2017

30. květen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 6/2017

Laskavý čtenáři, hlavní hudební událostí května byl bezesporu triumf čtyřiadvacetileté Olgy Šroubkové v houslové soutěži Pražského jara, jež byla věnována památce Josefa Suka. Suverénně porazila několik desítek kolegů a kolegyň, hlavně pak asijské konkurentky. Úspěch v Hannoveru studující české houslistky roste při vědomí, že naposledy vyhrál pražskojarní houslovou soutěž před třiceti lety Ivan Ženatý, jenž byl předsedou letošní poroty (před ním zvítězili Čeněk Pavlík – 1976, Bohuslav Matoušek – 1972 a Ivan Štraus – 1964). Jsem rád, že se můj tip na vítěze naplnil.

Harmonie 5/2017

27. duben 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 5/2017

Milý čtenáři, s květnem se blíží konec koncertní sezony a zároveň začíná období velkých hudebních festivalů. Pro milovníka hudby, jenž touží slyšet netradiční dramaturgii, mimořádné projekty, objevovat neznámé, nebo aspoň setkat se přímo s mistrovstvím umělců, které zná jen z nahrávek nebo z internetových serverů, to bývá časově i finančně náročné, pro kritiky, kteří se snaží psát nebo hovořit o hudbě, je to doba hektická, pro některé drtivá. Festivalová šňůra začíná Pražským jarem, pokračuje Janáčkovým májem, Smetanovou Litomyšlí, Concentem Moraviae, Letními slavnostmi staré hudby, Českým Krumlovem, Dvořákovou Prahou, Lípou Musica, Operou 2017, Svatováclavským hudebním festivalem a končí Strunami podzimu. A to není zdaleka vše. Ledaskdo si rád odskočí k Prague Proms (letos Ute Lemper) nebo k menším festivalům, jako jsou třeba Pardubické hudební jaro, Znojmo, mahlerovská Jihlava, Theatrum Kuks, Špilberk, Třeboňská nokturna, Hudební fórum Hradec Králové… Není divu, že kritik je někdy notně unaven, ba dezorientován…

Harmonie 4/2017

27. březen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 4/2017

Milí čtenáři, měsíc únor, zvláště pak jeho konec, býval před rokem 1989 označován kvůli bolševickému puči z roku 1948 jako Vítězný. Naštěstí to je minulost a dnes mohou být důvody k únorovému slavení radostnější. Gaudiem byl konec února pro desítky úspěšných žadatelů o podporu v grantovém a dotačním řízení ministerstva kultury. (Dlužno dodat, že kvalita HARMONIE byla také shledána hodnou významné podpory.) Jelikož ministerstvo financí bylo v rámci možností štědré, mohlo ministerstvo kultury otevřít v tomto roce speciální programy prioritních akcí a velkých festivalů. Nejmohutnější dotaci získalo Pražské jaro, o více než tři miliony více než vloni – přes 20 milionů. S dramatickým odstupem následují Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, Concentus Moraviae, Struny podzimu atd., celkem deset festivalů. Některé festivaly si polepšily, jiné zůstaly na svém nebo si pohoršily. Zajímavé je, že komise dle výše dotace vidí pořadí ostravských festivalů jinak, než by se mohlo podle zájmu masových médií zdát (Ostravské dny, Svatováclavský hudební festival, Janáčkův máj), a že podporu nedostaly České doteky hudby… Šuplík Prioritní akce rozdělil v klasické hudbě téměř osm milionů, přičemž drtivá část podpoří projekt Domingo – Mozart – Prague, jenž jsem zmínil v únorovém editorialu. Oceňuji, že stát podepře aktivity Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě a edukační nahrávky Radioservisu Nebojte se klasiky, i když tady stát supluje očekávatelnou plnou podporu Českého rozhlasu. (Všechny výsledky naleznete na webu MK ČR.)

Harmonie 3/2017

2. březen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 3/2017

Milí čtenáři, na konci ledna se zjevil v Praze jako deus ex machina legendární pěvec, bývalý člen slavné tenorové trojky, dirigent a podnikatel Plácido Domingo, aby oznámil, že letos v říjnu bude dirigovat Dona Giovanniho ve Stavovském divadle, v jehož zdech jsou „ozvuky Mozartova génia“. I přes poloscénické provedení budou náklady asi nemalé. Bonusem mediální atraktivnosti má být plánovaný mezinárodní přenos do kin, dokument o městě, což možná pomůže zvýraznit v cizině popularitu Prahy i divadla. Legendární pěvec si splní sen a Praha bude v očích hudebního světa snad více spjata s Mozartem.

Harmonie 2/2017

31. leden 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 2/2017

Milé čtenářky a milí čtenáři, orchestry, festivaly, divadla, ba i virtuosové, komorní soubory, nahrávací firmy, soutěže a kostely se snaží shromažďovat peníze ze soukromých zdrojů, které by posílily jejich rozpočet a možnosti rozvoje. A tak se o přízeň velkých a drobných mecenášů ucházejí například různě dynamické kluby přátel té či oné instituce. Ale nejen to. Například jen málokterá nahrávka dnes vyjde bez mecenáše a nový, gigantický nástroj v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě budete moci od podzimu podpořit zakoupe­ním varhanních píšťal. Kromě klubů přátel vznikají i nadace, nadační fondy nebo, což je obzvláště chytré, aktivity hudební instituce podporuje cizí nadace. Pří­kladem může být dohodnutý vstup Nadace Agrofert do edukačních aktivit České fil­harmonie, podpora Nadace Karla Janečka Národnímu divadlu Praha nebo pomoc Bohemi­an Heritage Fund Smetanově Litomyšli a jeho partnerství ve Smetanově výtvarné Litomyšli. Zaklínadlem hudební současnosti je slůvko fundraising, tedy „systematická činnost, jejímž výsledkem je získání finančních či jiných prostředků na obecně prospěšnou činnost organizací nebo jednotlivců“. Jejím projevem může být i benefiční koncert.

Harmonie 1/2017

29. prosinec 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Editorial
Harmonie 1/2017

Milí čtenáři, přátelé HARMONIE, rok 2016 byl prosycen smutky i radostmi. Odešlo několik úžasných hudebníků, vznikly nové orchestry, komorní formace, mimořádně talentovaní čeští hudebníci uspěli v mezinárodních soutěžích a konkursech; někteří muzikanti se stali otci a matkami. HARMONIE přinesla řadu výborných rozhovorů a článků. Uspokojivě se rozvíjí náš portál a prezentace na Facebooku. Když jsem v 90. letech prosadil uveřejňování tematických sérií článků, setkal jsem se zpočátku s nedůvěrou, protože to nikdo dosud nedělal. Ukázalo se, že seriály se staly jedním z nejčtenějších a nejpřínosnějších formátů časopisu. Za dvacet let jsme vložili do české hudebněliterární historie jedinečný poklad, nad kterým je jediný stín – absence knižního vydání. Nové tematické série přinese i rok 2017. Vlasta Reittererová navazuje na své historické Sondy neméně přínosným cyklem Ohlasy – Ozvěny – Konfrontace. Tým kolem předního muzikologa Petra Daňka se zaryl do historie ještě hlouběji a míří K pramenům hudby. Během roku vás však čekají další překvapení, která budou, doufám, příjemná.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.