Editorial
Vážení čtenáři, vždycky jsem si vážil muzikantů, jejichž hra či zpěv jsou dobře identifikovatelné tónem (instrumentálním či zpěvním) nebo způsobem hry. Proto si občas raději pouštím nahrávky Davida Oistracha, Svjatoslava Richtera, Luciana Pavarottiho, Vladimira Horowitze, Plácida Dominga, Anne-Sophie Mutter, Cecilie Bartoli, Maurice André, Marii Callas, Bryna Terfela, Herberta von Karajana či Claudia Abbada a jejich Berlínské filharmonie, Karla Böhma a jeho Vídeňské filharmonie, Václava Talicha...
Velemilé čtenářky a velectění čtenáři, je požehnaný letní čas, čas dovolených a prázdnin. Pro někoho i teď čas práce, pro jiného čas „il dolce far niente“. Ovšem je také čas (snad) sluncem prozářených hudebních festivalů. A že jich je požehnaně; jen namátkou: Letní slavnosti staré hudby, Prague Proms, Mitte Europa, Dvořákova Praha, Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, Theatrum Kuks, Hudební festival Znojmo, Třeboňská nokturna... Toto vydání je však věnováno pohledu zpět: největší hudební...
Milí čtenáři, hlavní osobností červnového vydání je mezzosopranistka Dagmar Pecková. Rozhovor s ní byl natolik zajímavý, otevřený a provokativní, že jsem se rozhodl věnovat mu skutečně mnimořádný prostor. S něčím budete možná nesouhlasit, ale třeba Vás to přivede k přemýšlení o současném hudebním životě. Navíc není vyloučeno, že vzhledem k jejímu názoru na česká média to může být i rozhovor poslední. Určitě nepřehlédněte skvěle napsanou studii Martina Horyny o málo známé osobnosti české hudby...
Vážení čtenáři, v období Velikonoc, jež mají být i svátky smíření a lásky, jsem si uvědomil, že něco takového nenalézám nejen v české politice, ale i v hudbě. Někdy dochází ke skutečně absurdním událostem. Příkladem mohou být animozity a možná i zákulisní diplomacie v pražském hudebním životě. Česká republika má dva výborné koncertní sbory – Pražský filharmonický sbor (PFS) a Český filharmonický sbor (ČFS), který vzdor svému názvu sídlí na Moravě. První báječně zpívá velké vokálně symfonické...
Milé čtenářky a milí čtenáři, v roce 2003 napsal španělský islamista a diplomat Jose Maria Riado: „V posledních deseti patnácti letech se v Evropě prosadil nový pojem kultury. Až dosud byla kultura osvícenským pojmem, jeho protiklad se jmenoval nevědomost. Dnes naproti tomu používáme pojmu kultura v romantickém smyslu, dnes ztotožňujeme kulturu s tradicí, a protikladem kultury je jiná kultura, a protikladem této druhé kultury je opět jiná kultura a tak dále dokola.“ (Cultura y Nation,...
Vážení čtenáři a příznivci HARMONIE, konečně se blíží okamžik, kdy se za zimou zavřou vrata a s příchodem jara budeme už netrpělivě vyhlížet například první vrchol festivalové sezony České republiky – Pražské jaro. O problém peněz, či spíše jejich setrvalý nedostatek, zakopáváme v kultuře všude. Nevím, nakolik je pravdivá šuškanda, že sponzoři dávají do klasické hudby méně peněz nežli v minulosti, že festivaly jako Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, MHF Český Krumlov musejí šetřit, nicméně...
Vážení a milí čtenáři, když si 16. prosince zvolila nejvýznamnější výzkumná instituce v zemi, Akademie věd, nového předsedu, tak mě, člověka neracionálního a příliš emocionálního, zahřálo u srdce a mému vnímání nedostupný český vědecký olymp nabyl lidskosti. Před mnoha lety jsem totiž zpívával v amatérském sboru Canticorum iubilo s Jiřím Drahošem, sympatickým mužem zvučného basu, o němž jsem jen okrajově věděl, že „dělá vědu“. Odborník na chemické reaktory mě spíše zajímal jako dobře...
Vážené čtenářky a vážení čtenáři, mám pocit, že jedním z tabu současnosti je morální rozměr české hudby v letech 1948–1989. K hluboké reflexi vlastně dosud nedošlo. Je totiž velmi snadné se strefovat do lidí typu Zdeňka Nejedlého nebo Václava Dobiáše, choulostivé to začne být, když se má psát o životech a činech „řadových“ skladatelů, muzikantů, muzikologů, řídících pracovníků a novinářů. Pro mnoho lidí je to nepříjemné, nejradši by na všechno zapomněli, udělali listopadem 1989 tlustou čáru...
Vážení čtenáři, dovolím si podělit se s Vámi o několik radostných zážitků z poslední doby. Moji ochabující víru v kreativitu a budoucnost konzervatoří posílil 13. listopadu koncert Komorního orchestru Pražské konzervatoře, který pořádal FOK v pražském kostele sv. Šimona a Judy a který skvěle řídil František Pospíšil. I když někteří hudební kritikové byli otráveni délkou Mozartovy opery La finta giardiniera, absencí škrtů, monotónností scény a výkony českých zpěvaček, tak já jsem se téměř...
Milí čtenáři, na přelomu září a října vytryskly tři zajímavé události. Další historickou ostudu si připsal na své konto orchestr České filharmonie. Příští rok nebude zahajovat mezinárodní hudební festival Pražské jaro. Ve zprávě České tiskové kanceláře se praví, že kvůli nevyřešeným sporům o autorská práva k nahrávkám a neustálému odmítání záznamů koncertů se ČF zřejmě jeví pořadatelům tak nespolehlivá, že podle ředitele Pražského jara Romana Bělora dostane tento prestižní koncert Symfonický...