Komentář Luboše Stehlíka: Kdo další po Petrofu?

Největší český výrobce klavírů nejprve přišel o peníze  z prodeje klavírů do komunistické Číny, ale vzápětí je získal. V médiích jsme všichni mohli dočíst mimo jiné toto: „Rodinná nadace miliardáře Karla Komárka koupila od Petrofu Hradec Králové piana a klavíry, které si zřejmě kvůli návštěvě předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) nepřevzal čínský odběratel. Nadace rozdá 11 nástrojů z čínské zakázky českým školám. Zásilka nástrojů Petrof pro Čínu měla hodnotu 200 000 eur (5,3 milionu korun).  Podle prezidentky a majitelky Petrofu Zuzany Ceralové Petrofové odběratel pro Peking a okolí do Hradce Králové napsal, že se v Číně mluví o tom, že čínská vláda chce dát sankce na ČR a její zboží a že on nemá na to, aby platil pokuty.“ Pan Komárek uvedl: „Že klavíry koupíme, jsme se rozhodli hned, jak jsme se o problému dozvěděli. S manželkou jsme se domluvili, že je naše nadace obratem věnuje českým školám. Přáli bychom si, aby se těch 11 nástrojů stalo symbolem české hrdosti a soudržnosti.“  Paní Ceralová Petrofová Komárkův krok ocenila a označila ho za velkorysý:  „Jsme rádi, že se naše klavíry dostanou do českých škol. Mne osobně nejvíc překvapila rychlost a rozhodnost Karla Komárka, s jakou k tomuto neplánovanému obchodu přistoupil.“ Nadace KKFF údajně už brzy vypíše grantovou  výzvu, na jejímž základě budou moci školy o klavíry a pianina žádat. Jaké parametry bude třeba splnit, podle jakých kritérií bude nadace rozhodovat a kdo určí „vítěze“ v tuto chvíli nevím.

Jan Bartoš, SOČR a Jakub Hrůša oslaví 150. výročí narození Vítězslava Nováka první nahrávkou klavírního koncertu

Vítězslav Novák, jeden z nejuznávanějších skladatelů i učitelů dalších velkých talentů, pozdní romantik i první v generaci modernistů, jehož významným zdrojem inspirace byla moravská lidová hudba, se narodil 5. prosince 1870 v Kamenici nad Lipou. 150. výročí narození Vítězslava Nováka, které si letos připomínáme, se stalo příležitostí objevovat dosud skryté. Nové album s hudbou Vítězslava Nováka vychází u Supraphonu v pátek 11. září 2020 na CD i v digitálních formátech.

Vstupenky na Lednicko-valtický hudební festival jsou téměř vyprodány

Necelé čtyři týdny zbývají do zahájení Lednicko-valtického hudebního festivalu 2020. V sobotu 3. října odstartuje jeho jubilejní 5. ročník slovenský Janoska Ensemble, držitel Platinové desky za své debutové album Janoska Style na labelu Deutsche Grammophon. Vedle evropských klasiků nabídne festival v osmi koncertech především originální fúze klasické a lidové hudby. Zájem o vstupenky zatím předčil všechna očekávání pořadatelů. „Chtěli jsme letos pro naše fanoušky objevit zcela nový, jedinečný hudební svět a jsem nesmírně rád, že lidé naši snahu zavnímali a o koncerty je opravdu obrovský zájem. Čtyři týdny před zahájením festivalu je prodáno devadesát procent celkové kapacity, většina koncertů je zcela vyprodána nebo zbývá posledních několik volných vstupenek,“ říká umělecký a výkonný ředitel festivalu Jiří Partyka.

Vilém Veverka s přáteli načrtl souvislosti mezi hudbou barokní a současnou

Hobojista Vilém Veverka a violoncellista Jiří Bárta připravili společný koncert již na březen, jeho termín byl však přeložen na 4. září. V den koncertu byl Jiří Bárta nucen odvolat svoji účast z důvodu karantény v rodině a Vilém Veverka okamžitě oslovil přátele, kteří by pomohli připravený koncert realizovat. Petr Nouzovský zastoupil Jiřího Bártu v sólových skladbách a spolu s cembalistou Filipem Hrubým a přizvaným cellistou Janem Zemenem umožnili Vilému Veverkovi zahájení Novoměstské sezóny 2020/21.

SOČR uctí jazzmana Karla Růžičku koncertem v DOX+

Publicista Lubomír Dorůžka ho označoval za „grandseigneura“ českého jazzového piana. Karel Růžička by se letos dožil osmdesáti let a SOČR při této příležitosti uvede symfonický koncert sestavený z komponované i improvizované hudby. V pátek 18. září se zároveň SOČR poprvé představí pod střechou multifunkčního sálu DOX+.

I čestná prohra s Beethovenem může být zážitek

Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 nastudovali Missu solemnis Ludwiga van Beethovena. Pravděpodobně nejnáročnější Beethovenova skladba vůbec zazněla v roce bethovenovského jubilea v pondělí 7. 9. na festivalu Dvořákova Praha. Objevila se ve zvukové podobě, jaké asi jen tak neuslyšíme a v pokorném pečlivém nastudování. Patří ke skladbám, u kterých ne snad nikdy nestane, aby všechno vyznělo dokonale, i pro nejlepší světové interprety je na hranici sil a pro publikum zrovna tak. Nejenom zpěváci, kteří tradičně proklínají její nezpěvnost, ale i publikum může mít pocit, že přes vynaloženou námahu se nedostavil tak silný zážitek, na jaký býváme zvyklí. Ale je důležité si občas připustit, že prostě existují díla, která žádají výrazně větší koncentrovanost a v současném způsobu práce a stylu fungování na ně prostě nemáme. Nebo alespoň ne v jejich celistvosti.

Ivo Kahánek začal psát novou kapitolu dvořákovské interpretace

Dvořákovy klavírní skladby se objevují na koncertních pódiích jen velmi zřídka. Nikdo jim sice neupírá hudební hodnoty, ale klavíristé je všeobecně považují za „neklavírní“. Letošní ročník festivalu Dvořákova Praha nabízí ovšem ctitelům Dvořákovy hudby něco naprosto nevídaného a neslýchaného: kompletní provedení všech Mistrových skladeb pro sólový klavír a pro klavír na čtyři ruce.

Filharmonie Brno zahajuje 65. sezonu a prodlužuje spolupráci s Dennisem R. Daviesem

Arvo Pärtem a Antonem Brucknerem zahájí Filharmonie Brno za týden svoji 65. sezonu – a Dennis Russell Davies svoji třetí v pozici šéfdirigenta a uměleckého ředitele. „Pod jeho vedením zažívá Filharmonie Brno šťastnou éru soustředěné práce na nejvyšší úrovni. Proto mám radost, že bylo dojednáno prodloužení spolupráce s Maestrem Daviesem o další dva roky,“ oznámila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Festival Archaion Kallos připomene nejstarší křesťanské skladatelky

Na konci září začne jedenáctý ročník hudebního festivalu Archaion Kallos. Nabídne hudbu východního křesťanství, byzantskou duchovní a lidovou hudbu i díla současných autorů, jako například Philipa Glasse a Arvo Pärta. Jako každý rok jsou součástí festivalu také premiéry skladeb českých autorů.

Brazilská operní diva z Horních Beřkovic: Před 170 lety se narodila Klementina Kalašová

Jak to říká Čapkova (a Janáčkova) Emila Marty, když jí solicitátor Vítek chce zalichotit? „Hotová Strada!“ Vítek vysloví jméno legendy, jenže Marty s opovržením namítne: „Vy jste slyšel Stradu? Strada pískala. Corrona měla knedlík. Agujari byla husa.“ Anna Maria Strada (interpretka řady premiér G. F. Händela), Sophia Corri (manželka J. L. Dusíka), Lucrezia Agujari (první Cleonice v opeře Josefa Myslivečka Demetrio). Tato tři jména a opovržení „pamětnice“ Emilie Marty, doklad, jak málo můžeme znát o tak pomíjovém umění jako je zpěv, zejména z doby předtechnické. Opatrně je ale třeba zacházet i se soudy z dob, kdy už existovaly hudební publicistika a kritika; interpretační výkon je vždy ovlivněn mnoha okolnostmi a kritický úsudek zůstává pokaždé subjetivní. Nestálý a dobrodružný život Klementiny Kalašové a její smrt ve vzdálené Brazílii podněcovaly fantazii, ale také autoři věcných sdělení se zhusta opírali jen o zprávy předávané z druhé a třetí ruky. Tak i Ladislav Novák v publikaci Stará garda Národního divadla (1944); hned na první stránce textu o Klementině Kalašové má několik chybných údajů, včetně data zpěvaččina narození. Dá se předpokládat, že Novák zpěvačku do své knihy zařadil, neboť ho zaujal její komplikovaný život a opar tajemna, které se kolem Klementiny Kalašové během let utvořilo. Ačkoli, střízlivě řečeno, svým několikaměsíčním angažmá ve skutečnosti k proslulé „staré gardě“ ani nepatřila.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.