Per Boye Hansen: Začlenit operu Národního divadla do evropské ligy mistrů

Historická ředitelna v budově Zlaté kapličky s výhledem na Žofín, elegantní pohovka pod rozměrným Hynaisovým plátnem z roku 1883 a na ní dva charismatičtí gentlemani. Voňavá káva a delikátní občerstvení. Tak začalo 5. února novinářské setkání s novým vedením opery pražského Národního divadla. Nastupující ředitel opery ND a Státní opery, norský režisér a manažer Per Boye Hansen tu prezentoval své plány a představil svého dlouholetého spolupracovníka Karl-Heinze Steffena, který bude od srpna 2019 novým hudebním ředitelem Státní opery.

Bohuslav Matoušek a Bohuslav Martinů na čtyřech CD

6. únor 2019 Napsal(a) Redakce
Zveřejněno v Aktuality
Bohuslav Matoušek a Bohuslav Martinů na čtyřech CD

Bohuslav Matoušek, jenž je několik desítek let součástí české houslové elity, si k letošním 70. narozeninám připravil originální dárek. U londýnského vydavatelství Hyperion Records mu vyšel komplet čtyř CD se souborným dílem pro koncertantní housle a orchestr Bohuslava Martinů. Nahrávky vznikly za doprovodu České filharmonie a za řízení dirigenta Christophera Hogwooda. Tento mimořádný komplet pokřtil 6. února v koncertní galerii pražské HAMU. Role kmotrů CD se ujali herec Josef Somr, houslista, skladatel a kapelník Hradišťanu Jiří Pavlica, violoncellista Jiří Bárta a klarinetista, saxofonista, skladatel, básník, pedagog a publicista Jiří Hlaváč.

Záskok u pražských symfoniků

5. únor 2019 Napsal(a) Luboš Stehlík
Zveřejněno v Kritiky
Záskok u pražských symfoniků

Vždy je napínavé, pro pořadatele, posluchače a koneckonců i orchestr, dojde-li k neplánované výměně dirigenta. Na abonentních koncertech Symfonického orchestru hl. m. FOK 20. a 21. února nahradil zdravotně indisponovaného Pietariho Inkinena  šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně Tomáš Brauner. Ačkoliv teprve čtyřicátník, patří už nesporně mezi zkušené české dirigenty, o nichž se píše, že jsou „renomovaní“. Kromě vysoké míry muzikality a citu pro formu a tektoniku, je spolehlivý a neobyčejně flexibilní. Proto je často povoláván k záskokům, včetně cizinců. V minulosti to bylo například v případě Američana Slatkina, nyní Fina Inkinena.

Soutěž o lístky na FOK s Radkem Baborákem

5. únor 2019 Napsal(a) Redakce
Zveřejněno v Soutěže
Soutěž o lístky na FOK s Radkem Baborákem

Dvojice únorových koncertů řady FOK nabídne vedle Šostakovičovy symfonie č. 13 „Babij Jar“ i oslavu díla méně exponovaných českých skladatelů 20. století, jmenovitě Pavla Haase a Jiřího Pauera. Hornista Radek Baborák a basista Petr Migunov vystoupí společně se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod vedením Andreje Borejka a Pražským filharmonickým sborem. Tři z vás mohou získat po dvou vstupenkách na koncert 28. února. Své odpovědi zasílejte do 11. února na adresu jan@muzikus.cz.

Seriálové putování za varhanami litoměřické diecéze

4. únor 2019 Napsal(a) Redakce
Zveřejněno v Aktuality
Seriálové putování za varhanami litoměřické diecéze

Premiérový díl dokumentárního seriálu „Putování za varhanami litoměřické diecéze“ vyšel 23. ledna na síti YouTube. Jde o projekt, který má ve spolupráci s diecézním organologem Radkem Rejškem ukázat opomíjená místa a zajímavé historické varhany severních Čech, které budou navíc v příštích letech vyžadovat opravu. Tvůrčí tým ve složení Radek Rejšek (obsahová složka), Vít Janata (zvuk) a Jan Slavík (kamera, režie, střih) plánuje ještě v tomto roce připravit další tři díly.

Pětiaktový Don Carlos v Janáčkově divadle

4. únor 2019 Napsal(a) Olga Janáčková
Zveřejněno v Kritiky
Pětiaktový Don Carlos v Janáčkově divadle

Verdiho opera Don Carlos je jednou ze skladatelových nejzralejších oper. Vznikla jako dvacátá pátá z jeho osmadvaceti oper na francouzské libreto Josepha Méryho a Camilla du Loclea na objednávku pařížské Velké opery. Je Verdiho čtvrtou operou inspirovanou dramaty Friedricha Schillera, předcházely jí Giovanna di Arco, Luisa Miller a I masnadieri (Loupežníci). Její téma je věčné – svoboda jedince i celých skupin lidí v soukolí společenského vývoje, zde v neustálém střetávání moci světské a církevní.

Jozef Lupták: Síla hudby a mezilidských vztahů překonává nejasnost doby

Jozef Lupták je, slovy violoncellisty a profesora londýnské Královské hudební akademie Roberta Cohena, skutečným umělcem 21. století; výjimečným cellistou a inovativním organizátorem, obdařeným schopností přirozeně vyjádřit své slovní i hudební myšlenky. Všechny tyto vlastnosti jsou třeba i při organizaci bratislavského festivalu komorní hudby Konvergencie, jehož je již od roku 2000 uměleckým vedoucím a zakladatelem. Aktuální ročník festivalu, věnovaný památce hudebního rebela Igora Stravinského, začíná již 7. února.

Smetanova Litomyšl pojednašedesáté s mimořádným zastoupením opery

U příležitosti konání společného novoročního koncertu České spořitelny, České filharmonie a Smetanovy Litomyšle byl 30. ledna v pražském Rudolfinu představen program letošního Národního festivalu Smetanova Litomyšl 2019. 61. ročník festivalu se bude konat od čtvrtka 13. června do neděle 7. července 2019. Stejně jako loňský jubilejní ročník přinese celkem 41 pořadů v 25 programových dnech.

Brno Contemporary Orchestra v cirkusové manéži

30. leden 2019 Napsal(a) Lukáš Pavlica
Zveřejněno v Kritiky
Brno Contemporary Orchestra v cirkusové manéži

Zatímco v tanečních sálech brněnské metropole vrcholí nablýskané veselí plesové sezóny, ansámbl Brno Contemporary Orchestra se ve spolupráci s Cirkusem LeGrando rozhodl nabídnout vlastní – částečně polemizující a ironizující – pohled na stylizovanou společenskou zábavu hudby-a-divadla-milovných měšťanů. V úterý 29. ledna tak zazněl v pracovišti Střediska volného času Lužánky Legato (domovském prostoru Cirkusu LeGrando) dadaistický cyklus Die Wolkenpumpe pražského židovského skladatele Ervína Schulhoffa, ve kterém zpíval barytonista Tomáš Krejčí, a avantgardní dílo Varieté argentinsko-německého autora Mauricia Kagela. Představení režíroval Matěj Sýkora, orchestr vedl dirigent a umělecký vedoucí tělesa Pavel Šnajdr, principálem cirkusu je Jovan Jovanovski.

Vítané české vydání Mahlerova životopisu

30. leden 2019 Napsal(a) Vlasta Reittererová
Zveřejněno v Recenze
Vítané české vydání Mahlerova životopisu

Francouzský muzikolog Henry-Louis de La Grange (1924–2017) věnoval svůj celoživotní zájem především Gustavu Mahlerovi. Po prvních mahlerovských pracích vydaných v angličtině následovala třísvazková monografie ve francouzštině, která vyšla v letech 1979–1984. Bádání H.-L. de La Grange o Mahlerovi neskončilo zmíněnou francouzskou monografií; mezi roky 1995–2008 vyšla jeho přepracovaná třísvazková monografie v angličtině a následovaly další autorovy práce, které leccos revidují a doplňují. Roku 2007 také vyšla ve francouzštině jeho zkrácená, jednosvazková verze Mahlerova životopisu, kterou ve spolupráci s autorem vytvořil Joël Richard.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.