Avishai Cohen Trio: Hudební spiklenectví na Střeše Lucerny

„Jsme šťastní, že vůbec můžeme hrát a že jsme se tu mohli sejít. To, co tu společně sdílíme, je v dnešní době vzácné... Vlastně děláme něco téměř ilegálního.“ Těmito slovy uvedl basista Avishai Cohen jeden ze dvou pražských koncertů svého tria, které zahájily letošní ročník festivalu Struny podzimu. Vystihl tak atmosféru celého večera, která připomínala setkání hudebních spiklenců. Tmavnoucí obloha nad tlumeně osvětlenou Střechou Lucerny vytvořila atmosféru komorního sálu, kde si soustředěné a už před koncertem nebývale tiché publikum mohlo vychutnat vzácný hudební zážitek, než bude zase načase sejít dolů do nejisté doby, která kultuře příliš nepřeje.

Jakub Hrůša získá Cenu Antonína Dvořáka

14. září 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Jakub Hrůša získá Cenu Antonína Dvořáka

Letošním laureátem ocenění, které uděluje Akademie klasické hudby, se stane dirigent Jakub Hrůša. „Jedním z důvodů rozhodnutí akademiků byl i fenomenální úspěch nahrávky Dvořák & Martinů: Klavírní koncerty, která letos získala v kategorii koncertní nahrávka prestižní cenu britského časopisu BBC Music Magazine,“ řekl intendant Akademie klasické hudby a předseda Rady akademiků Jan Simon.

Musica Figuralis v Olomouci oživila dílo Antona Neumanna

Program Olomouckých barokních slavností se přehoupl do nového měsíce nesoucího se ve znamení závěrečných operních představení La Psiche skladatele Carla Agostina Badii a Lancelota a Alexandriny Tomáše Hanzlíka. Obě inscenace jsou plánovány až na konec září a ve vzrůstající nejistotě mohou mnohým návštěvníkům festivalu připadat až na hranici dosažitelnosti. Středeční koncert ansámblu Musica Figuralis pod vedením Marka Čermáka v kostele sv. Mořice dal nicméně alespoň na chvíli zapomenout na obavy a strasti posledních dní a současně představil výběr z díla skladatele a houslisty Antona Neumanna, významné postavy hudebního života 18. století města Olomouc a kapelníka na dvoře biskupa Leopolda Egka v Kroměříži.

Odvaha k muzicírování, jedině o tu ve skutečnosti jde

Mimořádně inteligentní a temperamentní mezzosopranistka s ostře řezaným humorem, to je Markéta Cukrová. Vedle sopranistky Hany Blažíkové by se již dala nazvat rezidenční umělkyní SHF. Na letošním ročníku se představuje hned ve třech projektech společně se Zemlinského kvartetem, Collegiem 1704 či Collegiem Marianum. Miluje umění počínající hudbou a končící designovým odíváním – a také svého kocoura pro jeho okouzlující samolibost.

Na AMU proběhne pocta Miroslavu Langerovi

11. září 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Na AMU proběhne pocta Miroslavu Langerovi

V sobotu 19. září proběhne na pražské Akademii múzických umění vzpomínkový koncert na klavíristu a pedagoga Miroslava Langera (1945–2010). Významný český klavírista a pedagog během své kariéry vystoupil na domácích i zahraničních pódiích, natáčel pro Český rozhlas, Českou televizi nebo Radio France-Musique.  Na koncertě vystoupí Jan Bartoš a Miroslav Sekera, bývalí Langerovi studenti. Zazní výběr ze skladeb Claude Debussyho, Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka a čtyřruční Fantasie f moll Franze Schuberta.

Tosca ve Státní opeře – návrat nebo vykročení?

Státní opera, součást Národního divadla Praha, programově navazuje na své kořeny, ať už na někdejší Nové německé divadlo nebo na Divadlo 5. května, tedy na vývoj po skončení druhé světové války. Právě tyto poválečné první kroky českého operního divadla v budově u nádraží jsou propojeny s obnovenou premiérou rekonstruované historické inscenace Pucciniho opery Tosca uvedenou 9. září 2020. V Divadle 5. května, přesněji řečeno již ve Velké opeře 5. května vedené režisérem, skladatelem a dirigentem Václavem Kašlíkem měla premiéru před třiasedmdesáti lety 4. května 1947. Režíroval ji Karel Jernek ve scénografii Josefa Svobody a v kostýmech Jana Kropáčka. O repliku inscenace se pokusili Martin Otava a Svobodův žák Daniel Dvořák (tehdejší ředitel samostatné Státní opery Praha) ve spolupráci s Josefem Svobodou v červnu 1999 (kostýmy Adolf Wenig ml., Josef Jelínek). V současné chvíli tedy vstupuje Národní divadlo do téže řeky už podruhé, opět s Martinem Otavou a s kostýmy Josefa Jelínka.

Rozpoložení 33. ročníku Wien Modern

10. září 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Rozpoložení 33. ročníku Wien Modern

Od roku 2016, kdy umělecké vedení přehlídky soudobé hudby ve Vídni převzal muzikolog Bernhard Günther, je jeho dramaturgická náplň nesena podtituly souvisejícími s určitými společenskými tématy a událostmi. V letošním roce jde o „Stimmung“ tedy náladu či rozpoložení, což je podtitul v době COVID pandemie víc než výstižný. Jde o 33. ročník, festival slaví tzv. „Kristovy roky“, o důvod víc k bilanci a pohledu do budoucna. Letošní Wien Modern proběhne 29. 10.–29. 11. 2020.

Jubilejní Concentus Moraviae nabídne českou hudební reprezentaci

Pětadvacet koncertů v podání předních českých interpretů nabízí letos pětadvacetiletý festival Concentus Moraviae. Zámecké sály, baziliky, kostely i moderní kulturní sály budou od 11. září do 29. října hostit umělce, kteří vinou pandemických opatření nevycestovali do zahraničí. Slovy organizátorů by takovýto program v běžném koncertním provozu nebylo možné v ČR uskutečnit – významné tuzemské komorní ansámbly, orchestry a sólisté by vystupovali na světových scénách. Nyní je svým posluchačům nabídne jubilující festival v jednom ročníku jako dárek k 25 letům své existence.

Vltava na Vltavě: Struny podzimu nabídnou úpravu Smetany, Vivaldiho a dvakrát Avishaie Cohena

Struny podzimu poprvé ve své historii zahájí koncertem pod širým nebem. Izraelský kontrabasista Avishai Cohen zahraje se svým novým triem na střeše Paláce Lucerna. „Vzhledem k aktuální situaci ve světě se nám podařilo celý koncert domluvit doslova na poslední chvíli. Příznivci Avishaie Cohena nám ovšem vyslali velmi rychlý vzkaz, že naše úsilí mělo smysl. Vstupenky vyprodali za necelý týden. Po dalších jednáních s managementem umělce máme dobrou zprávu pro všechny, kdo zaváhali. Avishai Cohen přidá 11. září na střeše Lucerny ještě jedno vystoupení se začátkem od 18:00,“ říká prezident festivalu Struny podzimu Marek Vrabec.

Opera v kavárně a knihkupectví: Spolek Hausopera pokračuje v brněnské trilogii

Před dvěma lety se v Brně hrála vodní opera Poslední pólo - dílo skladatele Marka Ivanoviće a libretisty Josefa Škarky, které vzbudilo zájem atraktivním prostředím i využitím specifické akustiky plaveckého bazénu. Spolek Hausopera nyní připravuje k uvedení další dvě krátké opery spjaté s funkcionalistickými památkami Brna.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.