Kde v Brně potkat Janáčka a dát si jeho oblíbené šípkové cukroví

V pondělí 28. září začíná festival Janáček Brno. Brněnské Turistické informační centrum (TIC Brno) při této příležitosti se dvěma novinkami. V ulicích Brna  můžete potkat figuríny Leoše Janáčka, které slouží také k poslechu Janáčkovy hudby, koupit si můžete také novou Mářinu kuchařku, ve které zjistíte, co měl Janáček rád.

Kreativní dílny Piccoli letos patří improvizaci

Collegium Marianum připravilo ve spolupráci s Národní galerií Praha sedm hravých umělecky zaměřených dílen. Děti ve věku od 3 do 16 let i jejich rodiče v nich budou moci v neděli 25. října objevovat umělecké tradice Evropy z dob středověku, renesance i baroka. Všechny dílny bude letos spojovat téma hudební improvizace a radost ze společného muzicírování v zákoutích Anežského kláštera. Zdrojem inspirace se stane lidová i jazzová hudba, podmanivý zvuk cimbálu, léčivé bylinky a bájné příšery. Nově bude součástí programu také dvoudenní dílna (24. a 25. 10.) instrumentální improvizace pod vedením cimbalisty Jana Rokyty. 

Soutěž o vstupenky na Janáčkův Osud

23. září 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Soutěže
Soutěž o vstupenky na Janáčkův Osud

Letošní ročník festivalu Janáček Brno zahájí inscenace opery Osud Leoše Janáčka. Režie se ujal mezinárodně uznávaný Kanaďan Robert Carsen, který před čtyřmi lety uvedl v Brně svoji inscenaci Káti Kabanové. Tři z vás mohou získat po dvou vstupenkách na druhou premiéru, která se koná v úterý 29. září v Janáčkově divadle. Odpovědi na soutěžní otázku zasílejte do neděle 27. září na adresu michaela@muzikus.cz.

Dirigentka Gabriela Tardonová: Patnáct let se současnou hudbou a s hlavou vztyčenou

V poslední prázdninový den, příhodně slunečný, předtím než nedočkavé a deštivé 1. září zaklepalo na dveře, jsem se v prostorách Základní umělecké školy Zbyňka Mrkose setkal s Gabrielou Tardonovou, místní pedagožkou a dirigentkou orchestru Ensemble Opera Diversa. Povídali jsme si nejen o fungování ansámblu a tvorbě dramaturgie, ale také o úskalích současných oper a čtení skoupých partitur.

Zázrak v době covidové: Dvořákovský maraton

Festival Dvořákova Praha nabídl letos posluchačům něco naprosto mimořádného: kompletní provedení všech Dvořákových kompozic pro sólový klavír a pro klavír na čtyři ruce. Jedná se o počin značně odvážný, protože Dvořákovy klavírní skladby se – na rozdíl od jeho symfonií a komorních děl – prakticky nehrají, takže nebylo možné odhadnout, nakolik budou pro publikum atraktivní, nemluvě o tom, že bylo nutné sehnat interprety, kteří by se Dvořákových skladeb ujali (jedná se o cca 650 stran notového textu!).

Olomoucká filharmonie zahájí sezonu Martinů klavírním koncertem a premiérou Marka Keprta

Do nové koncertní sezony vstoupí Moravská filharmonie Olomouc s hudbou Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů, Iši Krejčího a také Marka Keprta, který pro filharmonii napsal kompozici Opeření, opelnění, okluznění, zmotýlnění – akustický chVějíř k 75. výročí založení Moravské filharmonie Olomouc. Orchestr zahájí sezonu ve čtvrtek 24. září v olomoucké Redutě pod taktovkou svého šéfdirigenta Jakuba Kleckera, za klavír usedne Ivo Kahánek.

Jak Simon Rattle tančil s Českou studentskou filharmonií: Don´t play like knedliky!

Když se letos v červnu k České filharmonii nečekaně vrátil sir Simon Rattle, bylo to hezké „covidové“ překvapení. Pak se ukázalo, že jeden z nejslavnějších dirigentů současnosti chce během svojí návštěvy dirigovat také „nějaký orchestr mladých lidí“, a když padla volba na Českou studentskou filharmonii, bylo to pro její hudebníky nejen překvapení, ale doslova zjevení. Výzvu jménem Rattle vnímali po několika měsících nečinnosti jako „dar seslaný přímo z nebe“ a „světlo ve tmě“.  Pro vystoupení České studentské filharmonie vybral Simon Rattle tři Slovanské tance – osmý, třináctý a šestnáctý. S Českou filharmonií pak vystoupení mladých hudebníků „doobložil“ Mahlerovými Rückert-Lieder a Beriovými úpravami evropských lidových písní (s Magdalenou Koženou) a několika dalšími Slovanskými tanci.

Životní otisky Evy Dřízgové

22. září 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Životní otisky Evy Dřízgové

Lyrická sopranistka, sólistka opery divadla Antonína Dvořáka v Ostravě, koncertní pěvkyně, dvojnásobná držitelka ceny Thálie, pedagožka, vedoucí katedry zpěvu na Ostravské univerzitě. Probraly jsme toho mnoho, ale od všech životních témat jsme se vždy obloukem vrátily k jedinému… ke zpěvu.

Neplánovaná poetika na závěr Dvořákovy Prahy

Že mají koncerty v tomto čase výjimečnou atmosféru, potvrdil i závěrečný koncert festivalu Dvořákova Praha. Všechno působí jaksi méně samozřejmým dojmem, publikum v rouškách sedí pozorně a nikdo ani nezakašle. A všichni hudebníci jsou evidentně rádi, že mohou vystoupit. Ředitel Jan Simon v krátké úvodní promluvě poděkoval nejen sponzorům, ale právě také publiku, protože i přes změny programu a nekomfortní roušky byl o koncerty živý a srdečný zájem.

Vynořit slovo ze zvukové hmoty: Orchestr Berg zahraje hudbu inspirovanou lidskou řečí

Řeč jako hudba, hudba inspirovaná lidskou řečí a texty – v případě skladatele Michala Nejtka poezií Raymonda Carvera, románem Žárlivost v hudbě skladatele a divadelníka Heinera Goebbelse, francouzského skladatele Francka Bedrossiana inspirovaly Baudelairovy Iluminace. Brigitta Muntendorf si hraje s texty Jamese Joyce, výsledkem je koláž hlasů a zvuků. V pražském Divadle Archa zahraje Orchestr Berg čtveřici skladeb, jejichž společným jmenovatelem je inspirace poezií, literaturou a lidskou řečí.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.