Vychází kritická edice Jistebnického kancionálu

Jistebnický kancionál, jednu z nejvýznamnějších památek českého i evropského středověku a unikátní sbírku českých a latinských písní včetně původní verze písně Ktož jsú boží bojovníci, od 90. let zkoumal tým předních odborníků z celkem šesti domácích akademických institucí. Nyní vychází jeho vůbec první kritická edice, která zahrnuje první souhrnný přepis všech nápěvů i písňových textů, jejich překlad do angličtiny a také soubor kulturněhistorických studií.

Turandot plná stínů v Národním divadle

Pucciniho Turandot je opera, kterou autor bohužel nedokončil a zanechal pouhé útržky happyendového rozuzlení příběhu o ledově chladné princezně, již svou chytrostí a především vášnivou láskou získá princ Kalaf. Je obtížná pro svou bohatou inspiraci východní hudbou – jejími melodiemi a instrumentací. Dirigent Jaroslav Kyzlink ve svém hudebním pojetí, poprvé uvedeném 23. ledna v Národním divadle, kladl důraz právě na tyto specifické hudební kvality díla a posiloval právě tyto vlastnosti opery, aby podpořil jinakost Pucciniho Turandot v rámci jeho operní tvorby (a to včetně příbuzně koncipované Madam Butterfly).

Duchovní paralely minulosti a dneška v Brně

V rámci abonentního koncertu nabídla Filharmonie Brno 23. ledna 2020 konfrontaci protestantské duchovní tvorby Johanna Sebastiana Bacha a Requiem arménského soudobého autora Tigrana Mansurjana, které zde bylo uvedeno v české premiéře za přítomnosti autora.

Letošní Grammy s českou účastí

24. leden 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Letošní Grammy s českou účastí

Album Something’s Happening! A Christmas Album nejprodávanější gospelové zpěvačky všech dob CeCe Winans bylo nominováno na letošní cenu Grammy za nejlepší gospelové album. Nahrávka dvanáctinásobné držitelky Grammy obsahuje mimo jiné i orchestrální aranžmá v podání chorvatské Záhřebské filharmonie. Právě orchestrální složku alba natočil český mistr zvuku Jan Košulič.

Stipendijní akademie MenART pro nadané žáky ZUŠ se otevírá potřetí

Stipendijní akademie MenART pro nadané žáky základních uměleckých škol a jejich pedagogy, klíčová aktivita Nadačního fondu Magdaleny Kožené, otevírá možnost přihlášek do třetího ročníku. Unikátní projekt mentoringu uměleckého vzdělávání tak opět nabízí možnost intenzivního pracovního setkání s předními osobnostmi české umělecké scény. Ve školním roce 2020/2021 přijalo role mentorů 11 špičkových umělců různých oborů. Pro oblast klasické hudby v mentoringu pokračují pěvkyně Kateřina Kněžíková, klavírista Ivo Kahánek, houslista Jan Fišer a nově také flétnista Jan Ostrý. Muzikálovému zpěvu se bude věnovat zpěvačka Radka Fišarová, saxofon a skladbu bude mít na starosti v premiéře Marcel Bárta. Novým oborem je také souborová hra, které se bude věnovat Radek Baborák. S výtvarníky bude pracovat Tomáš Císařovský a Richard Loskot a mentorem pro tanec bude již podruhé choreograf a tanečník Jan Kodet. Soubor v literárně dramatickém oboru letos povede dramaturgyně a režisérka Dominika Špalková ve spolupráci s Divadlem Drak, která stipendistům umožní vhled do divadelní praxe a vzniku představení.

Erik Truffaz, Jason Moran a Nubya Garcia doplňují program JazzFestBrno

Již od listopadu jsou v prodeji vstupenky na koncerty dvacetinásobného držitele Grammy Pata Methenyho, zpěvačky Lizz Wright, basisty Avishaie Cohena a nejvýraznějších osobností současného saxofonu Joshuy Redmana a Chrise Pottera, který si do kapely přizval kytaristu Billa Frisella. K těmto dříve oznámeným jménům 19. ročníku mezinárodního jazzového festivalu JazzFestBrno nyní přibyli hudební experimentátor Erik Truffaz, přední světový pianista Jason Moran v sólovém recitálu nebo zástupci nové jazzové generace Delvon Lamarr, Nubya Garcia a Camille Bertault. Kompletní program hlavní části festivalu od 15. března do 9. června tedy přinese během 16 večerů celkem 23 koncertů. Festival již tradičně poskytne výrazný prostor i českým hudebníkům, představí se například kontrabasista František Uhlíř, kytarista Libor Šmoldas nebo saxofonisté Karel Růžička a Luboš Soukup.

Kahánek, Bennewitzovo kvarteto a Haasovci si odnášejí nominace na letošní Anděly

První kolo Cen České hudební akademie, v němž v patnácti kategoriích hlasovalo 351 akademiků, skončilo v pondělí 20. ledna. Slavnostní ceremoniál předávání Andělů se bude konat 31. března 2020 v pražské hale O2 universum a v přímém přenosu jej nabídne ČT1. Jejich favoritem je Vladimír Mišík, který s albem Jednou tě potkám získal šest nominací. V kategorii Klasika jsou nominováni Bennewitzovo kvarteto, Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou.

Hudba v životě dětí

22. leden 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Hudba v životě dětí

Když se řekne slovo „hudba“, zdá se na první pohled, že se každému vybaví zcela konkrétní představa nebo význam. Při bližším zamyšlení je ale jasné, že se představy každého člověka velmi liší. Položme si tedy otázku: Co to vlastně hudba je? Je to soubor tónů, které mají nějakou estetickou hodnotu? Je to umělecká disciplína spojená s poslechem? Je to společenské setkání, při kterém můžeme objevovat jinou stránku kulturních zvyklostí? Je to disciplína, která je určena jen pro někoho? Může sehrát i v životě rodiny nebo tzv. nenadaných dětí nějakou roli?

Přátelská sešlost nad Beethovenovými klavírními koncerty

Japonská pianistka Mari Kodama se Beethovenově klavírní tvorbě věnuje už dlouhou řadu let, přičemž za pozornost určitě stojí přinejmenším to, že má na repertoáru všechny skladatelovy klavírní sonáty (v roce 2014 je kompletně vydala u labelu PentaTonic Classics). Neméně intenzívně se Beethovenovi věnuje i klavíristčin manžel, světově proslulý americký dirigent Kent Nagano, jenž mimo jiné pořídil nahrávky všech devíti skladatelových symfonií. Beethovenovy klavírní koncerty natáčeli oba umělci s Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, u něhož byl Kent Nagano v letech 2000-2006 hlavním dirigentem a uměleckým ředitelem. Celý projekt trval poměrně dlouho: nahrávky prvních dvou koncertů pořídili umělci v roce 2006, poslední nahrávací frekvence proběhly až v květnu 2019. V bookletu se dočteme, že Mari Kodama studovala všechny Beethovenovy klavírní koncerty u Alfreda Brendla, jednoho z nejvýznamnějších světových beethovenovských interpretů, a že ji na jejích lekcích doprovázel i její manžel.

Hudební Olomouc I: nebo musikalische Olmütz?

Nový seriál o hudební Olomouci, s nímž se čtenáři budou setkávat v dalších číslech  časopisu Harmonie,  přibližuje hudební minulost i přítomnost v mnoha detailech. V následujících jedenácti dílech nás seriál zavede do olomoucké katedrály v době baroka i posledních let. Přiblíží divadelní provoz dvou století a seznámí nás s nejnovější tvorbou skladatelů spjatých s moravskou metropolí. Ale objasní také specifika hanáckého hudebního folklóru nebo olomoucké rockové a jazzové produkce.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.