Lemminkäinenovo vítězství nad Teutonem Beethovenem

V hudební kultuře, která zrodila Foerstera, Nováka a Suka, aby na ně po sto letech v podstatě zapomněla a uváděla jejich symfonické a orchestrální dílo méně než zřídkakdy, musí být a také je postavení Sibeliovy symfonické a orchestrální tvorby z přelomu 19. a 20. století nutně nesnadné. Nedávné provedení Sibeliovy 5. symfonie orchestrem České filharmonie v lednu 2017 provázely úšklebky tisku i filharmoniků. O to větší událostí byla česká premiéra Sibeliova vokálně orchestrálního eposu Kullervo Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy – FOK s jeho finským šéfdirigentem Pietari Inkinenem v říjnu 2017. Naštěstí se Sibelius na česká podia začíná pravidelně vracet, a to nejen v nastudováních houslového koncertu d-moll. Janáčkova filharmonie Ostrava, jejíž dramaturgie byla odvážná již v dobách, kdy ještě Sibelius žil, uvedla na čtvrtečním abonentním koncertu 25. 4. 2019 ostravskou premiéru skladatelovy čtyřdílné programní svity Lemminkäinen op. 22. V Ostravě již dříve zazněla Labuť z Tuonely, druhá část Sibeliovy svity a společně se symfonickou básní Finlandia autorovo nejspíše nejznámější dílo vůbec, slyšet ovšem souborné provedení Sibeliovy hodinové kompozice Lemminkäinen bylo dramaturgickou lahůdkou, kterou jsem si nemohl nechat ujít. A se mnou i řada abonentů, která v podstatě vyprodala sál a o ostravské premiéře Lemminkäinena živě diskutovala ještě v MHD.

Pelikán podpoří Rybu na druhém ročníku Festivalu Jakuba Jana Ryby

V neděli 28. dubna začíná druhý ročník Festivalu Jakuba Jana Ryby, jehož cílem je prezentace Ryby jako renesanční osobnosti a talentovaného umělce,  tedy nejen jako autora České mše vánoční. Festival během tří měsíců nabídne pět koncertů, mši, odbornou konferenci a interpretační kurzy s workshopy. To vše na místech Rybova kraje – v Rožmitále pod Třemšínem, v barokním areálu Skalka v Mníšku pod Brdy, ve Starém Rožmitále a na zámku v Březnici. Závěrečný koncert se uskuteční ve čtvrtek 20. června v pražském chrámu Sv. Mikuláše na Malé Straně a na programu bude světová premiéra Nešporních zpěvů J. J. Ryby.

Vídeňský Musikverein poprvé uslyší Dvořákovu Symfonii č. 1, zahraje ji brněnská filharmonie

Filharmonie Brno se v sobotu 27. dubna představí ve vídeňském Musikvereinu. Pod vedením Dennise Russella Daviese Lebensstürme Heinze Winbecka a také Dvořákovu Symfonii č. 1 „Zlonické zvony“, která zazní v rakouské premiéře.

Michael Bártek: Hraní varhanních koncertů je poslání, ne výdělečná mise

Varhaník, cembalista a sbormistr Michael Bártek je veskrze mezinárodní osobností. Již během svých studií na JAMU načerpal první zahraniční zkušenosti ve Štrasburku jako žák Christopha Mantouxe. V programu Master Professionel studoval pod tímto pařížským varhaníkem i jeho ženou Aude Heurtematteovou a v Mnichově se zdokonaloval v historické provozovací praxi u Bernharda Haase. V tu dobu již však dávno držel mnohá ocenění na prestižních mezinárodních soutěžích, především vítězství Mezinárodní soutěže Césara Francka v Haarlemu 2010 či třetí místo na moskevské soutěži Alexandera Goedickeho 2011. Jako koncertní varhaník procestoval takřka celý kontinent s repertoáry sahajícími od staré hudby až po současný jazz a dlouhodobě působí také jako pedagog. V tuto chvíli je varhaníkem reformované církve kantonu Curych a na zdejší škole se aktuálně zdokonaluje v duchovní hudbě, dirigování sboru a varhanní pedagogice. Ve čtvrtek 25. dubna pak vystoupí ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie s velikonočně laděným recitálem, během něhož představí díla posledních čtyř set let na obou zdejších nástrojích.

Když soutěží čtyři ruce: Per quattro mani letos potřinácté

První ročník soutěže ve čtyřruční hře s názvem Per quattro mani proběhl v ZUŠ na Praze 8 v Taussigově ulici na jaře roku 2000. Od počátku se tato soutěž koná v neobvyklých jedenapůlletých intervalech, přičemž se v pořádání střídá pražská ZUŠ v Taussigově ulici (liché ročníky) s brněnskou ZUŠ J. Kvapila (sudé ročníky). Soutěž je určená především žákům základních uměleckých škol. Jedná se o ojedinělou akci, která u nás nemá obdoby, a která se proto už od prvního ročníku těší velkému zájmu jak mladých pianistů, tak i jejich pedagogů.

Dílo čistě surrealistické: Národní divadlo uvede Lásku ke třem pomerančům v režii Radima Vizváryho

Sto let od vzniku Lásky ke třem pomerančům, satirické opery Sergeje Prokofjeva, chystá Národní divadlo její teprve druhé pražské uvedení. 16. května bude mít premiéru inscenace mima Radima Vizváryho, dirigovat bude Christopher Ward, kterého zná pražské publikum z úspěšného Brittenova Billyho Budda.

Renesance u svatého Jakuba v Brně

24. duben 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Renesance u svatého Jakuba v Brně

Velikonoční festival duchovní hudby dává ve své dramaturgii prostor nejen velkým dílům klasicismu a romantismu, ale také soudobé duchovní tvorbě a dávné renesanční hudební tradici. Tak jako každý rok si i tentokrát mohli návštěvníci festivalu poslechnout stále ještě nepříliš často uváděnou renesanční tvorbu. V úterý 23. dubna vystoupil v kostele sv. Jakuba španělský ansámbl La Grande Chapelle pod vedením Alberta Recasense s programem sestávajícím z děl Tomáse Luise de Victoria, Francisca Guerrera, Giovanni Pierluigiho da Palestrina a dalších významných dobových skladatelů. Výběr skladeb pod souhrnným názvem Velikonoční procesí na Piazza Navona zazněl v České republice vůbec poprvé.

V Ostravě budou vzývat Svatého Václava, ke třiceti letům svobody zazní Suk, Kabeláč a Dvořák

Většina koncertů šestnáctého ročníku Svatováclavského hudební festivalu se sice odehraje mezi 3. a 28. zářím, ale kompletní program organizátoři zveřejňují už teď. Festival letos nabídne například novodobé premiéry, koncerty interpretů BBC New Generation Artists, Poznaňské filharmonie nebo svých rezidenčních souborů Collegium 1704, Collegium Marianum a Českého filharmonického sboru Brno.

Filharmonie Brno v příští sezoně: intenzivní oslavy Beethovena, návrat cenzurované Rejchovy Lenory a premiéry Nejtka nebo Tüüra

Brněnská filharmonie oznámila program příští sezony. Své posluchače chce potěšit dvěma světovými a třemi českými premiérami nebo oslavami 250 od narození Ludwiga van Beethovena.

Čtyřsborový Schnittke na Velikonočním festivalu

V rámci velkopátečních Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby spojily své síly brněnské sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity a Láska opravdivá a představily v kostele Nanebevzetí Panny Marie Koncert pro sbor skladatele Alfréda Schnittkeho, provedení řídil sbormistr Jan Ocetek. Texty recitoval Lukáš Rieger.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.