Dvacet nových premiér a znovuotevření Státní opery: ND představuje program sezony 2019/20

Celkem 20 premiér a 71 titulů na repertoáru napříč scénami, znovuotevření Státní opery po generální rekonstrukci, živé přenosy, nové doprovodné a zážitkové programy. Národní divadlo dnes zveřejnilo program nadcházející sezony 2018/2019.

Tradici a zvyku navzdory: debut Simona Rattla s Českou filharmonií

Filharmonická sezona 2018/2019 je doslova nabita událostmi a vzácnými hosty. Za nepsaný vrchol sezony byl ovšem považován dlouho dopředu vyprodaný debut britského světoběžníka Simona Rattle, který po dlouhých šestnácti letech v čele Berlínských filharmoniků vyměnil v roce 2017 Berlín za Londýn a první německý orchestr za nejstarší těleso metropole nad Temží, Londýnský symfonický orchestr. Zatímco pražské publikum slyšelo S. Rattle naposledy o tradičním narozeninovém koncertě Berlínských filharmoniků, který se odehrál na Prvního máje 2013 ve Španělském sále Pražského hradu, abonenti České filharmonie si na dirigentův notně opožděný debut ve Dvořákově síni Rudolfina museli počkat až do 27. 2. 2019. Tak jako před šesti lety nechyběl na programu dirigentova prvního filharmonického hostování Antonín Dvořák, tak jako v roce 2013 byla na podiu přítomna dirigentova manželka, mezzosopranistka Magdalena Kožená. Promotérsky neodolatelné vystoupení manželské dvojice Kožená-Rattle zaplnilo Rudolfinum do posledního místa, tentokrát ovšem naprosto ukázněným a koncentrovaným posluchačstvem, které dirigentovi představilo domácí publikum z jeho nejlepší stránky, totiž jako poučené, zvídavé a soustředěné auditorium, připravené účtovat s interpretačními a posluchačskými stereotypy.

Nápoj lásky v milánské Scale – tentokrát pro nejmenší

Gaetano Donizetti je po právu považován za jednoho z předních tvůrců italské belcantové opery pro nevyčerpatelnou invenci v oblasti melodiky s hitovým potenciálem. L’elisir d’amore je navíc jedním ze základních stavebních kamenů repertoáru všech světových divadel. Jde o operu komickou, ale zároveň svým vyústěním fabule v obecnou platnost dodnes aktuální. Milánské představení navazuje na stále častější trend zpřístupňování opery nejmladším divákům, což jako rodiče kvitujeme s velkým nadšením. Ihned nám na mysl vytane asociace s naposledy viděným Prstenem ve Vídni, kde se produkce nebála u představení pro nejmenší sáhnout rovnou po Wagnerovi. Operu Nápoj lásky jsme navštívili s naším rok a půl starým synem Richardem, který nevycházel z údivu a bez mrknutí oka celou hodinu se zaujetím seděl jako přikovaný k sedačce. Nejen on, ale tisíce dalších přítomných dětí byly schopny s rodiči sledovat napínavé operní představení, což považujeme za jednoznačné splnění nadefinovaného cíle divadla – totiž úspěšně šířit operu mezi mladým publikem.

Aleko a Komedianti v Opavě

27. únor 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Aleko a Komedianti v Opavě

Leoncavallova opera Komedianti bývá často uváděna ve dvojici s Mascagniho Sedlákem kavalírem, tentokrát k ní však v opavském Slezském divadle přiřadili u nás poprvé uvedenou jednoaktovou operu Sergeje Rachmaninova Aleko. Obě opery měly svou světovou premiéru v roce 1892, Rachmaninova hudba však směřuje ještě k romantismu, zatímco Leoncavallova k veristické dramatičnosti. Předlohou libreta k Alekovi, které vytvořil Vladimír Ivanovič Němirovič Dančenko, byla Puškinova povídka Cikáni (1824).

Krásná Magelona Richarda Nováka

26. únor 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Krásná Magelona Richarda Nováka

Konvent Milosrdných bratří je jedním z nepřehlédnutelných center brněnského hudebního života. Kromě pravidelných koncertních řad zaznívají v jeho sále také jednorázové akce pořádané rozličnými hudebními tělesy. Nejinak tomu bylo v pondělí 25. února, kdy pod hlavičkou Ensemble Opera Diversa vystoupili legendární basista Richard Novák, klavírista Kostiantyn Tyshko a člen činohry Národního divadla Brno Vladimír Krátký. Programem recitálu byl epicko-lyrický cyklus Johannese Brahmse Die schöne Magelone.

Konec Čajkovského projektu ČF ve dvou koncertech s Kirillem Gersteinem

Česká filharmonie během svých dvou posledních abonentních koncertů v pražském Rudolfinu uvedla méně známá díla P. I. Čajkovského – Symfonii č. 2 c moll „Maloruskou“ op. 17 a druhý i třetí klavírní koncert op. 44 a op. 75. Sólista obou večerů, klavírista Kirill Gerstein, pro první z obou koncertů nastudoval také Concertino pro klavír a komorní soubor Leoše Janáčka a dramaturgický kontrast pak přinesla Symfonie č. 9 C dur „Velká“, D. 944 Franze Schuberta. Pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie Semjona Byčkova tak Česká filharmonie dokončila nahrávání poslední koncertní části rozsáhlého „Čajkovského projektu“.

Z tragédie groteskou: Mozart podle současných skladatelů a Alice Nellis v ND

Národní divadlo uvede ve Stavovském divadle, 4. a 7. dubna v českých premiérách dvě opery současných tvůrců: Dopisy, hádanky a rozkazy anglického skladatele Michaela Nymana a Klasika Američana Stevena Stuckyho, držitele Pulitzerovy ceny. Režisérka Alice Nellis roli Mozarta svěřila sopranistce Alžbětě Poláčkové, kterou na jevišti doplňuje Tomáš Kořínek, Michaela Zajmi nebo Jiří Hájek.

Exitus?

26. únor 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Exitus?

Léta odcházení Velké Británie z Evropské unie se, zdá se, blíží rozuzlení (katarzi?). V médiích se jako kolovrátek omílá téma tzv. tvrdého, silného BRexitu, odchodu bez dohody. Nutně mě napadlo, jestli by se to mohlo promítnout do klasické hudby. A tak jsem oslovil vlivné manažery. Kupodivu jich odpovědělo méně, než jsem čekal. Otázka? „Projevil by se nějak ve vaší organizaci tvrdý brexit?“

Michal Marhold: Svět chce pravdivé herectví

Na brněnské konzervatoři vystudoval zpěv a dirigování. Absolvoval bakalářské studium na brněnské JAMU a už v té době jezdil hostovat do Berlína. Teď, ve svých čtyřiadvaceti letech, naplno působí ve Švýcarské Státní opeře v Bernu. Svoje vrstevníky ovšem na profesionálním kolbišti nepotkává. V Bernu je nejmladším sólistou v angažmá a všem okolo je minimálně o dvacet víc. Do Čech přijíždí málokdy, zpravidla na hlasovou „údržbu“ ke svým pedagogům. Jedné takové příležitosti jsem využil; nepřišel ovšem světoběžník, jenž všechno domácí erudovaně zkritizuje. Přišel mladý, střízlivý a skromný gentleman, který neopomíná zdůraznit obrovský potenciál české opery a obdiv k našim zpěvákům. Zároveň ale neskrývá nespokojenost s tím, jak málo jsou tyto naše kapacity využívány ve službě modernímu divadlu. Barytonista Michal Marhold (1995) dostává nabídky jak z Kolína nad Rýnem či z Innsbrucku, tak z brněnského Divadla na Orlí, kam by si měl napřesrok zajet zazpívat Figara. Už před časem si uvědomil, že ho více baví stát na jevišti než pod ním…

Orchestr BERG spouští mikro-koncerty k pravidelné zkoušce sirén

Ve Velké aule Filozofické fakulty UK proběhne ve středu 6. března první ze série koncertů k pravidelné zkoušce sirén. Patnáct minut před polednem se tak otevře nový projekt Orchestru BERG.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.