Objev a zjevení v jednom večeru: Hindemith a Brahms v programu SOČR

V pondělí 6. 5. 2019 nabídl Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) svým abonentům a rozhlasovým posluchačům v České republice i na evropském kontinentu poslední abonentní koncert končící rozhlasové sezony 2018/2019. K velkolepému finále přivzal svého německého šéfdirigenta Alexandera Liebreicha a klavíristu Lukáše Vondráčka, letos rezidenčního sólistu SOČR. Koncertní večer, který se proměnil v triumfální závěr sezony, započal programovou lstí – místo původně ohlášeného Brahmsova klavírního koncertu zazněla úvodem večera Symfonie Malíř Mathis Paula Hindemitha a teprve po pauze Brahmsův První klavírní koncert d-moll op. 15. Publiku ve Dvořákově síni a u rozhlasových přijímačů se za dramaturgickou lest omluvil ředitel orchestru Jakub Čížek, byla to však omluva „zbytečná“ – Hindemithova třívětá symfonie by mohla být snadno označena za programní svitu, Brahmsovy symfonické ambice klavírní koncert d-moll nezapře a doby, kdy program symfonického koncertu nutně musel začínat koncertantním dílem a vrcholit symfonií, jsou naštěstí tytam.

Flétnisté a hobojisté budou od zítřka soutěžit pod hlavičkou Pražského jara

Milí čtenáři, jsem moc rád, že Vás budu moci během příštích dnů prostřednictvím těchto stránek podrobně a aktuálně informovat o průběhu 71. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara. Na přípravě jednotlivých ročníků se podílím již pátým rokem. Společně s tajemníkem soutěže Michalem Venclem, hlavní koordinátorkou soutěže Veronikou Dernerovou a dalšími členy Stálé soutěžní komise se snažíme v co nejvyšší rovině udržovat nejen naši dlouholetou tradici, ale i celkovou úroveň a mezinárodní prestiž soutěže.

Ostravské dny na konci léta: Zazní jediná opera Mortona Feldmana, zahraje ONO i SOČR

V druhé půli srpna bude v Ostravě opět znít nová hudba. Desetidenní Ostravské dny 2019 zahájí v neděli 25. srpna v Trojhalí Karolina hudbou Michala Rataje, Bernharda Langa nebo Chayi Czernowin, na tom závěrečném potom Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahraje skladby Petra Bakly a Mortona Feldmana.

Příští MET v kinech: Dialogy karmelitek s Karitou Mattilou o síle bojovat

Obnovenou premiérou opery Dialogy karmelitek se uzavírá jarní sezona přímých přenosů z Metropolitní opery. V sobotu 11. května bude Poulenkovu operu dirigovat hudební ředitel MET Yannick Nézet-Séguin, hlavní role zpívají Isabel Leonard a Karita Mattila.

Taťána Vejvodová: Paní učitelka, která umí otevřít dětem uši

Nestává se často, aby malá klavíristka Klára Gibišová (*2010) byla pozvána jako sólistka na slavnostní udílení Cen klasické hudby za rok 2018 do Obecního domu v Praze, kde přednesla v přímém přenosu 3. větu klavírního koncertu D dur Josefa Haydna. Na základě tohoto obdivuhodného výkonu byla pozvána do televizního pořadu Show Jana Krause, kam si s sebou přinesla hračku bengálského tygra, hbitě konverzovala, a zahrála skladby Johanna Sebastiana Bacha, Ference Liszta a písničku Honky-tonky blues, kde se zpívá „Každý ráno na piáno hraje Jack...“ (Jiří Suchý). Tím Jana Krause přiměla, aby o ní řekl, „že je opravdu bengálské zvíře...“, jak tvrdí její pedagožka Taťána Vejvodová. Klárka je žákyní Základní umělecké školy Ilji Hurníka na Praze 2, kde studuje klavír právě pod vedením Vejvodové. S ní byla navíc zařazena do stipendijního programu MenART, kde s nimi pracuje klavírní virtuos a hudební pedagog Ivo Kahánek. Jméno Klárky Gibišové je však již delší dobu spojováno s úspěchy.

Prvomájová Kytice ve Stavovském

6. květen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Prvomájová Kytice ve Stavovském

Prvomájová večerní premiéra ve Stavovském divadle patřila tanečnímu divadlu Petra Zusky Kytice. Zmíněný choreograf se publiku naposledy představil v celovečerním baletu Klíče odnikud poprvé uvedeném na jaře minulého roku v Českých Budějovicích místním souborem. Dílo sklidilo mimořádný ohlas také při následujících zastávkách včetně té pražské v březnu 2019 ve Foru Karlín. Vzhledem k této skutečnosti se nabízela otázka, zda se nový opus (tentokrát nastudovaný Pražským komorním baletem) sugestivnímu obrazu choreografovy schizofrenické tety za doprovodu Janáčka a Dvořáka může vyrovnat. Položil si ji nakonec i sám Zuska. Novou inscenaci věnoval zakladatelům Pražského komorního baletu Pavlu Šmokovi a Luboši Ogounovi a k dedikaci připsal odlehčující dovětek: „doufám, že se z toho neobrátíte v hrobě.“ K ničemu takovému určitě nedošlo (přistoupíme-li na „erbenovský“ záhrobní příměr). Tvůrčí duo, známé baletními experimenty už v šedesátých letech minulého století, by mělo z uměleckého vývoje českého baletu v podání Petra Zusky radost.

Stýskání zažehnáno: Soňa Červená nahrála audioknihu svých vzpomínek

V rozhlasové úpravě a režii Jana Sklenáře vychází nyní u Radioservisu audiokniha s názvem Stýskání zažehnáno. Volná adaptace autobiografického diptychu Soni Červené - Stýskání zakázáno a Stýskání zažehnáno - tak dostává novou podobu, kterou kromě Soni Červené namluvili Pavlína Štorková a Miroslav Zavičár.

Poklady Broumovska na střeše Lucerny

Nově zpřístupněná střecha pražského secesního paláce Lucerna je přímo stvořená pro exkluzívní společenské akce. V komorním prostředí útulného koncertního sálku, z něhož je přímý přístup na rozlehlou střešní terasu, se v podvečer 23. dubna 2019 sešli pořadatelé letního hudebního festivalu Za poklady Broumovska na neformálním setkání se svými příznivci a přáteli, aby je seznámili s programem letošního festivalového ročníku a zároveň je informovali o dalších zajímavých broumovských aktivitách.

Hudba asijských skladatelek poprvé v Česku a BERG na cestě k prapůvodu všeho

Na pondělním koncertě v Českém muzeu hudby představí Orchestr BERG v českých premiérách hudbu čtyř skladatelek z Japonska, Jižní Koreje a Číny. Všechny dnes žijí na Západě – v Evropě nebo v USA. Jakou hudbu tvoří? Jak se potkává jejich domovská tradice s tou naší?  

Philippe Jaroussky: Mysliveček byl modernista

O tom, že se během právě probíhajícího týdne v Praze nahrává hudba k historickému filmu o Josefu Myslivečkovi, jsme už informovali. Po delší době je díky tomu v hlavním městě Philippe Jaroussky. Aktuálně si můžete přečíst část našeho povídání o Myslivečkovi a v jednom z příštích vydání tištěné Harmonie najdete kompletní rozhovor, ve kterém jsme se dostali i k tomu, proč měl Jaroussky potřebu založit vlastní akademii a komu tím chce pomoct, proč je podle něj Francie pesimistická země a co ho vede k názoru, že kdyby začínal svou kariéru dnes, vypadala by úplně jinak.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.