I mezi postupujícími flétnisty na soutěži PJ máme české zastoupení

Máme za sebou první kolo v oboru flétna. Po dvou dnech zápolení známe konečně dvanáct postupujících flétnistů, kteří se probojovali do druhého kola. Seznam uvádím v abecedním pořadí:

Soutěž o vstupenky na brněnskou filharmonii a Zlé buňky

Na příštích abonentních koncertech Filharmonie Brno zazní v české premiéře klavírní koncert Thomase Larchera (1963) Böse Zellen neboli Zlé buňky, O koncertech informujeme zde, vy můžete soutěžit o 3x2 vstupenky na páteční (17. 5.) koncert. Své odpovědi zasílejte do středy 15. května na adresu michaela@muzikus.cz.

Brněnský cyklus Klasicky i moderně se rozloučí s cikánskou kapelou a hrou na barel

Böse Zellen neboli Zlé buňky – tak zní název klavírního koncertu Thomase Larchera (1963), který za týden zazní v Besedním domě v české premiéře. Autor se při jeho komponování inspiroval stejnojmenným filmem rakouské režisérky Barbary Albertové: „Film mi neposkytl žádnou dějovou představu jako program, ale s jeho pocitem jsem se dlouhé měsíce snažil zachytit horizontální strukturu lidského života, tedy určit a pojmenovat směr, jímž se má, nebo by se mohl, vyvíjet a naplnit,“ okomentoval svoje dílo z roku 2007 Larcher. Za klavír usedne čtyřiadvacetiletý talentovaný rakouský pianista Aaron Pilsan.

Roman Bělor: Pražské jaro nikdy nebude muzeem

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro čekají zajímavé změny. Za ročník 2021 bude už plně odpovědná nová umělecká rada, která se hemží silnými osobnostmi, přičemž konzultovat bude už rok příští. Festival oznámil jméno nového dramaturga. Vybrán byl Josef Třeštík, dosavadní dramaturg SOČRu a festivalu soudobé hudby Contempuls. Jaký to bude mít vliv, budeme postupně poznávat až od roku 2021. Názorové soulady i nesoulady mezi managementem, dramaturgem a uměleckou radou, diskuse a jejich výstupy budou určitě neobyčejně zajímavé a mohou festival posunout dále do světa. Salcburk, BBC Proms, Berlín mají často náskok ekonomický, nic nám ale nebrání v tom, abychom byli na světové úrovni kreativitou a programem. Před mikrofonem jsem měl tradičně ředitele Romana Bělora.

Mezi postupujícími hobojisty na soutěži PJ jsou dva zástupci z Česka

Máme za sebou první kolo v oboru hoboj. Jak je obvyklé u naší soutěže, do druhého kola postupuje nejčastěji dvanáct kandidátů. Stejně tak rozhodla porota i v letošním roce a nejvyšším počtem bodů obodovala následující soutěžící. Uvádím je v abecedním pořadí:

Skvělý záskok na poslední chvíli

9. květen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Skvělý záskok na poslední chvíli

Na závěrečném koncertu cyklu FOK Světová klavírní tvorba v sobotu 4. května 2019 měl vystoupit v Rudolfinu Vladimir Ashkenazy se svým synem Vovkou. Umělec však na poslední chvíli ze zdravotních důvodů vystoupení odřekl. FOKu se ovšem podařilo v rekordně krátkém čase sehnat adekvátní náhradu: výtečného ruského pianistu Nikolaje Luganského, jehož umění jsme měli možnost v Praze ocenit před necelými čtyřmi týdny, kdy přednesl v Rudolfinu s Českou filharmonií a Tomášem Netopilem Beethovenův 4. klavírní koncert.

Událost sezony? Harry Bicket

9. květen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Událost sezony? Harry Bicket

23. září roku 2007 jsem prožil v rámci festivalu Struny podzimu menší hudební šok. Ačkoliv akustika Stavovského divadla je problematická, zpěv tenoristy Iana Bostridge a hra Orchestra of the Age Enlightenment mě ohromily. Živě jsem do té doby nikdy neslyšel hrát barokní hudbu tak skvostně. Od cembala vše nenápadně, leč nekompromisně řídil Harry Bicket. Letos osmapadesátiletý anglický dirigent, cembalista a varhaník proslul nejen jako jeden z nejlepších interpretů Händela, ale i coby navýsost poučený vykladač hudby Bacha, Glucka, Mozarta, Beethovena ad. Kromě několika výborných nahrávek s výše zmíněným orchestrem, znám hlavně jeho práci s jeho The English Concert a zčásti i projekty s The Academy of Ancient Music. Diskofilové mohou znát jeho nahrávky u firem Decca, EMI, harmonia mundi, Chandos.

Na soutěži Pražského jara dnes poprvé změřili síly flétnisté

Dnes 9. května v 9:00 začali svůj boj o postup do druhého kola flétnisté. Startovní číslo jedna si vylosovala soutěžící Elizaveta Ivanova z Ruska. Její kultivovaný a výrazově přesvědčivý výkon nastavil hned od počátku soutěže velmi vysokou laťku. Zahrála osmou z dvanácti Fantasií pro sólovou flétnu od Georga Philippa Telemanna. Jako další povinnou skladbu prvního kola hrají všichni flétnisté Sonátu s klavírem Erwina Schulhoffa. Tento repertoár byl naší odbornou komisí skvěle zvolen. Ve zhruba dvaceti minutách musí kandidát přednést širokou škálu jak technických dovedností, tak stylového cítění. Zejména Schulhoffova sonáta prověří hráčovu rytmickou a artikulační brilanci v kontrastu s dlouhými a vřelými kantilénami.

Ivo Kahánek jako poslední z Hybatelů v sezoně: Mezi Bachem a Kabeláčem

Recitálem Ivo Kahánka se 10. června uzavře klavírní cyklus Hybatelé rezonance. V Anežském klášteře zahraje díla Johanna Sebastiana Bacha, Miloslava Kabeláče, Leoše Janáčka a Ludwiga Van Beethovena. „V programu se střídají hudební styly, střetává se objektivněji cítěná hudba s vysoce subjektivní a v neposlední řadě se potkává český hudební svět s německým,“ říká k osobně vybrané dramaturgii koncertu Ivo Kahánek.

Mezinárodní soutěž Pražského jara: První den s hoboji

Dnes ráno v 9:00 odstartovali letošní Mezinárodní hudební soutěž Pražského jara svými soutěžními výkony hobojisté. Prvním z nich byl Francouz Emilien Lefevre. Jeho počátečním výkonem se pro porotu pomyslně nastavila úroveň, která ovlivňuje hodnocení všech pozdějších kandidátů.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.