Pokud mystiku, pak v pozdním Beethovenovi

11. březen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Pokud mystiku, pak v pozdním Beethovenovi

Klavírní cyklus Hybatelé rezonance bude pokračovat 8. dubna v Anežském klášteře koncertem, na kterém Jan Bartoš zahraje Schubertovu Sonátu a moll a dvě Beethovenova díla – Sonátu c moll a 6 bagatel.

Skladatelky dvou generací a jejich premiéry na koncertě Umělecké besedy

Na 632. Úterku Umělecké besedy zazní v premiéře hudba Antona Weberna, Pavla Haase a také dvou českých skladatelek, Marty Jiráčkové a Terezie Švarcové. V pražském kostele sv. Vavřince je 12. března provede Morgenstern Ensemble a Kalabis Quintet.

Koncert jako omluva za padající štuk: S FOKem vystoupí Baborák, Fajtová nebo Nekoranec

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zařazuje do probíhající 84. koncertní sezóny mimořádný koncert. Vedení orchestru tímto reaguje na události z minulých týdnů, kdy došlo k náhlému uzavření Smetanovy síně z důvodu pádu kousku stropního štuku, kvůli kterému orchestr musel zrušit několik koncertních programů. Přidaný koncert se uskuteční 9. května ve Smetanově síni, zahraje na něm v sólovém koncertu Radek Baborák. Dále zazní Orffova Carmina burana s Pražským filharmonickým sborem a skvělými sólisty – Petrem Nekorancem, Marií Fajtovou a Jiřím Rajnišem.

Drážďanská Prodaná nevěsta aneb Když v báru houstne dým

Po pravdě řečeno, donekonečna se opakující retroinscenace vložené do druhé poloviny minulého století mi připadají už poněkud stereotypní. Prodanka s Jeníkem v džínovém oblečku a s Mařenkou v džínových lacláčích – no proč ne, kdyby to bylo k něčemu dobré. Prý jde o osmdesátá-devadesátá léta zřejmě v postkomunistické zemi. Drážďanská Die verkaufte Braut je hraná s jednou pauzou v baru nazvaném Kezals Village. Mařenka je tam servírkou ve stylizovaném lidovém kroji s barevnými teniskami na nohou, Kezal šéfuje v bleděmodrém obleku s černou košilí a žlutými brýlemi, balet v barevných krojích vystupuje na malém barovém jevišti. Paní režisérka Mariame Clément udělala všechno pro to, aby Prodance vytvořila pevné zázemí. Někdy trochu proti logice příběhu pravda, ale jde přece o komedii. Kromě barového koutku na pravé straně proscénia hraje svou nezastupitelnou roli vstup pro barový personál (dveře vlevo) a v pozadí čitelně označené WC pro dámy a pro pány, přičemž mnohá legrace spočívá v tom, že některý pán vstupuje omylem do dámských dveří. Je žádoucí, aby divák sledoval, jak dlouho se ta která postava na toaletě zdrží a s jakou vychází. Na jevišti nechybí uklízečka (bez koštěte a kbelíku není, jak známo, „moderní“ operní režie a zde přibyl i fungující vysavač).

Hold Alfredu Brendelovi ve třech březnových večerech s Bartókem a Srnkou

Mimořádný projekt Hommage à Alfred Brendel vzdá mezi 17. a 19. březnem v pražském Rudolfinu hold jedné z předních osobností současného hudebního světa. Třídenní festival nabízí příležitost osobního setkání přímo s Alfredem Brendelem, který je i ve svých 88 letech stále činorodou osobností, jejíž záběr zahrnuje nejen hudbu, ale také malířství, literaturu či esejistiku. V Praze představí své knihy, bude přednášet o interpretaci Mozarta a nabídne mistrovský kurz.

Filharmonie Bohuslava Martinů a poslední židle pro sólistku

„Víte, jaký je v orchestru rozdíl mezi prvním a posledním pultem houslí? Někdy i několik dob.“ Tento starý vtip možná popisuje praxi některých slabších orchestrů, ale Filharmonie Bohuslava Martinů má po včerejším koncertě ve Zlíně jistotu, že jí se netýká. Na poslední židli prvních houslí totiž usedla sólistka programu Olga Šroubková, předloňská vítězka Pražského jara a laureátka řady dalších mezinárodních soutěží. Ale pěkně popořádku.

Klavírní vyvřeliny Viktora Kalabise

Poprvé budou mít posluchači v úplnosti k dispozici sólovou klavírní tvorbu Viktora Kalabise, s bonusem v podobě větších komorních děl s klavírem. Zasloužil se o to – z podnětu skladatelovy manželky Zuzany Růžičkové – pianista Ivo Kahánek. Dvojalbum, na němž pracoval tři roky, vyšlo u Supraphonu.

Březnový Tip Harmonie: Konečně kompletní Martinů pro housle a orchestr

Konečně, se značným zpožděním, ale přece, spatřil světlo světa po poněkud nekoncepčním vydávání jednotlivých desek celek! Odmyslím-li drobné neduhy kompletu, jako například zastaralé, příliš drobné písmo ­bookletu, nepříliš šťastná volba zlomu textu, skromné uvedení kooperujících sólistů, úspornost bookletu bez jazykových mutací, běžných i v případě Hyperionu, a zůstanu u toho podstatného, hudební roviny titulu, jde bezesporu o zásadní vydavatelský počin.

Bach a Bacchus na Barokních podvečerech

Barokní podvečery 5. března měly nádech exkluzivity, neboť se konaly v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Návštěvníci přicházející na Hrad už večer nemuseli stát frontu u vstupních kontrol, a o přestávce se mohli procházet malou galerií v několika místnostech, které přiléhají k Císařskému sálu paláce. A program byl řekněme aristokraticko-kratochvilný, zahajoval letošní řadu „Stravaganza“, kdy se vybírá ze skladeb extravagantních či experimentálních.

Třicet let bez Karla Velebného

7. březen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Třicet let bez Karla Velebného

Ve čtvrtek 7. března si připomínáme třicáté výročí od úmrtí Karla Velebného, významného českého jazzového pedagoga, multiinstrumentalisty, ale i publicisty a humoristy. V kontextu 60. a 70. let je Velebného jméno spjato především s nahrávkami skupiny SHQ (které nedávno vyšly v reedicích), ale zásadní je i jeho otisk v českém hudebním vzdělávání ‒ byl jazzovým mentorem, jehož nemalý vliv na vlastní profesní zrání přiznává celá generace nyní známých hudebníků (mimo jiné Emil Viklický nebo Rudy Linka).

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.