Straussovská maturita na konci června a lehký humor na hranici možností

Nespravedlivě na úplném závěru sezóny se ocitlo hostování Franze Welsera-Mösta u České filharmonie. A tak se debut slavného rakouského dirigenta octnul uprostřed horkého týdne, ale přece jen ve větším stínu, než hostování Sira Simona Rattla. Neprávem, i když je naprosto zřejmé, že za posunem termínu stojí prostě fakt, že jindy dirigent neměl volno. Na program si zvolil dvě bytostně rakouská díla plná světla a humoru – ale pro orchestr jedna z nejtěžších. To platí hlavně o virtuózní, lyrické, mistrně zkomponované skladbě Richarda Strausse – Sinfonia Domestica z roku 1903. Více jak pětačtyřicetiminutová skladba, kterou premiéroval sám autor v Carnegie Hall v roce 1904 jako svůj americký debut, sklidila úspěch – ale kritikové jí vyčítají, že se tu intimní rodinná atmosféra a život (hra dětí, ukolébavka, milostná noc, hádka) líčí pomocí obřího orchestrálního aparátu, trochu vnějškově a okázale.

Dalibor jako loutková rytírna

28. červen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Dalibor jako loutková rytírna

Poslední inscenace Smetanova Dalibora byla v Národním divadle před osmnácti lety a měla pouze třináct repríz.  To, že se Dalibor ocitá znovu na repertoáru teprve teď vás nepřekvapí, když si uvědomíte, jak vzácně uvádí operní soubor české opery, které bývaly součástí jeho kmenového repertoáru. Domnívám se, že máme-li si najít své místo na operním slunci, bez českých oper se neobejdeme. Jen se je musíme znovu naučit chápat a interpretovat.

Vítězem Čajkovského soutěže se stal Sergej Dogadin, Milan Al-Ashhab skončil šestý

Šestnáctý ročník Čajkovského soutěže se uskutečnil od 18. do 27. června 2019. Porota hodnotila výkony 23 soutěžících ve třech kolech. Zasedli v ní největší hvězdy současného houslového nebe, mnozí už opustili sólovou dráhu, jiní jsou ještě plně aktivní. Byl mezi nimi například zakladatel slavného Verbier festivalu Martin Engstroem (předseda), italský houslista a dirigent Salvatore Accardo nebo maďarský houslový virtuos Kristof Barati.

Musica Florea zahraje v novodobé premiéře Praupnerovu kouzelnici Kirké

Na počátek léta chystá Musica Florea a taneční soubor Hartig Ensemble ve spolupráci ve Společností Zdeňka Fibicha jedno ze známých melodramat 18. století, které se bezprostředně váže k historii pražského divadelního života.

Pražské klarinetové dny na začátku prázdnin

V prvním červencovém týdnu se po osmé uskuteční Pražské klarinetové dny. Na festivalu se budou potkávat od 1. do 7. července mladí hudebníci z domova i ze světa. Projekt se opět otevírá i širší veřejnosti, a to formou koncertů uspořádaných v prostorách na Malé Straně. „Publikum se může těšit na rozmanitou dramaturgii – od moderních skladeb, přes historickou hudbu, zahranou na unikátní dobové nástroje, až po mozartovskou klasiku,“ zve na Pražské klarinetové dny pořadatel, klarinetista a pedagog HAMU Irvin Venyš.

Tři barvy, osm set kvašů a předčasný konec jednoho života: Březinova Charlotte na Nové scéně

„Dobře se o ně starejte… Je to celý můj život.“ S těmito slovy předávala své opus magnum, dramatizovanou autobiografii v téměř osmi stech obrazech, mladá židovská umělkyně Charlotte Salomon spřátelenému lékaři před transportem do Osvětimi z francouzského exilu. Její životní dílo zůstalo zachováno, ona sama takové štěstí neměla a koncentrační tábor nepřežila. Tento příběh zpracovala britská režisérka a choreografka Pamela Howard ve spolupráci se skladatelem Alešem Březina a kanadským libretistou Alonem Nashmanem. Svou inscenaci Charlotte: Tříbarevná hra se zpěvy uvedou 1. a 2. července na Nové scéně Národního divadla.

Vídeňská tečka za festivalem Concentus Moraviae

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zakončil svůj 24. ročník mimořádnou událostí – slavnostním koncertem souboru Collegium 1704 pod vedením Václava Luise se sólistkou Magdalenou Koženou v prostorách Velkého sálu vídeňského hudebního spolku Musikverein. Tato událost předznamenává další směřování festivalu – přeshraniční spolupráci s rakouskými partnery.

Demotivující prostředí a špatná komunikace: Odbory Opery Národního divadla a Státní opery vyhlásily stávkovou pohotovost

Odborové organizace Opery Národního divadla a Státní opery dnes na tiskové konferenci vyhlásily stávkovou pohotovost. Důvodem je netransparentní a nekoncepční řízení Národního divadla, které podle odborů ohrožuje stabilitu Opery ND a SO i hospodářské a sociální zájmy zaměstnanců. Požadují nové obsazení pozice uměleckého ředitele Opery ND a SO a hudebního ředitele Státní opery, ale i výběrové řízení na místo ředitele Národního divadla.

Hana Kubisová: Orchestrální hráčka s komorními sklony

Hana Kubisová je jednou ze zakládajících členek Pražské komorní filharmonie, dnes PKF – Prague Philhamonia. Byla účastníkem zázraku zrodu nového orchestru, kdy hráči se zkušeností z Mahlerova orchestru mladých chtěli spolu dál hrát a rozhodli se založit nový ansámbl. Členka skupiny prvních houslí, komorní hráčka a pedagožka se v rozhovoru zamýšlí nejen nad jedinečností PKF a jejího prvního šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, ale se stejným zaujetím hovoří i o své pedagogické práci, významu Kruhů přátel hudby a o tom, proč nechce zdůrazňovat své dobročinné aktivity.

Pavel Šporcl v Londýně

25. červen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Aktuality
Pavel Šporcl v Londýně

Houslista Pavel Šporcl byl 9. června v londýnské Cadogan Hall hostem English Symphony Orchestra. Pod vedením dirigenta Kennetha Woodse zahrál Koncert pro housle a orchestr e moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Kromě toho uvedl orchestr světovou premiéru Páté symfonie Matthewa Taylora, na závěr zazněla Beethovenova Pátá symfonie.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.