Jana Boušková a Petr Nekoranec si padli do noty

Koncerty v sále Novoměstské radnice bývají drobnými skvosty. Drobnými ve smyslu komorního prostoru, nikoli výkony vystupujících umělců. V úterý 11. února se spolu na pódiu poprvé setkali harfistka Jana Boušková a tenorista Petr Nekoranec. Ve volném cyklu Spolku přátel hudebních talentů zazněly písně a drobnější skladby pro harfu, v nichž se oba umělci ukázali v tom nejlepším světle.

Ivan Ilić a jeho láska k Antonínu Rejchovi

O skladateli Antonínu Rejchovi by se hodilo vést rozhovor v Praze, kde se 26. února roku 1770 narodil, v Bonnu, kde začínal bok po boku Ludwiga van Beethovena, v Hamburku, kde promýšlel své teorie, ve Vídni, kde se potkával s Josephem Haydnem, anebo v Paříži, kde se trvale usadil. Z nabitého diáře klavíristy Ivana Iliće ale vypadlo jiné místo: Dublin. Rejchovu hudbu tam sice americký klavírista srbského původu vezl tentokrát jen v nahrávkách, protože si pro dublinský koncert připravil odlišný program, přesto jako by Rejchovo jméno stále viselo „ve vzduchu“.

Il Boemo se bude natáčet i u nás, Vojtěch Dyk se již učí italsky

Připravuje se hlavní natáčení historického výpravného filmu Il Boemo o Josefu Myslivečkovi, který má české i světové veřejnosti přiblížit životní osud největšího českého skladatele osmnáctého století a také přispět ke znovuobjevení jeho jedinečné hudby. Filmaři si vybrali i řadu českých lokací – natáčet se bude v Praze, v Plzeňském kraji i na jižní Moravě.

Dvacáté barokní podvečery Collegia Marianum představí mistry italské hudby a oblíbenou operu Ludvíka XIV.

Collegium Marianum, soubor zaměřený na interpretaci staré hudby, zahájí 10. března dvacátý koncertní cyklus Barokní podvečery. Pro jubilejní ročník připravil celkem sedm hudebních večerů. „Dramaturgie jubilejního ročníku, který nese podtitul Grandi Maestri, představí tvorbu výrazných osobností italské barokní hudby a jejich vliv na tehdejší hudební produkci v českých zemích,“ uvádí umělecká vedoucí souboru a dramaturgyně Jana Semerádová. Vedle Barokních podvečeru připravuje Collegium Marianum v pořadí čtvrtý ročník mezinárodních interpretačních kurzů Akademie Versailles, který se uskuteční 18. – 23. února. Hlavním tématem letošních kurzů je francouzská barokní opera Atys, již zkomponoval Jean-Baptiste Lully v roce 1676 a která se stala nejoblíbenější operou krále Ludvíka XIV. Závěrečné koncertní provedení opery bude přístupné veřejnosti.

Barokní Salome

11. únor 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Barokní Salome

Nevšedním a pro mnohé české posluchače bezpochyby zcela nečekaným zážitkem bylo uvedení nejslavnějšího oratoria Alessandra Stradelly, San Giovanni Battista, ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Zásluhu na tom má Václav Luks a Collegium 1704, kteří skladbu již dříve uvedli s úspěchem v Salcburku a – spolu Marcem Minkowskim a dalšími – přispívají k obnovenému zájmu o toto vynikající dílo.

Za Mirellou Freni

11. únor 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Komentáře
Za Mirellou Freni

Odešla poslední z velkých primadon minulosti, italská sopranistka Mirella Freni. The last of Primadonas – toť epiteton constans, nijak povzbudivý, který jí již za její éry přisoudili mnozí znalci opery, kolegové pěvci i dirigenti. Mirella Freni, jedna ze zlatého klubu lemovaného jmény jako Licia Albanese, Rosa Ponselle, Lotte Lehmann, Magda Olivero, Maria Caniglia, Amelita Galli-Curci, Luisa Tetrazzini, Kirsten Flagstad, a z doby, do níž se již zapisovala sama: Birgit Nilsson, Leontyne Price, Gundula Janowitz, Victoria de los Angeles, Joan Sutherland. (A samozřejmě Maria Callas, ale ta je mimo všechny kategorie.) Tělesná schránka Mirelly Freni jí s konečnou platností vypověděla své služby v sobotu 9. února, když podlehla dlouholetému degenerativnímu onemocnění. Její andělský soprán dozněl. Plakal jsem, když jsem okouzleně naslouchal jejímu zpěvu, pláču teď, když nás dostihla ta smutná zpráva, jediná, jíž Mirella Freni své příznivce zarmoutila během svých nedožitých 85 let.

Až na tu tečku.

10. únor 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Až na tu tečku.

Na svém abonentním koncertě C2 uvedla Česká filharmonie skladby Steva Reicha, Bély Bartóka a Ludwiga van Beethovena. Sólistou byl francouzský violista Anotine Tamestit.

Narozeninová sezona orchestru Berg

10. únor 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Soutěže
Narozeninová sezona orchestru Berg

Dvacátá sezona orchestru Berg nabídne v osmi večerech mezi 9. březnem a 7. prosincem 2020 mimo jiné premiéru sci-fi video opery o posledním muži na Měsíci Muž v skafandri Miro Tótha (6. dubna), koncert nové polské hudby sestavený výhradně z českých premiér (4. května) či společnou kompozici dvaceti současných českých skladatelů na závěrečném koncertu (7. prosince).

Monumentální pomník lidské slabosti a chleba s tlačenkou

Stejně jako je dodnes obtížné psát o politické situaci v Československu v padesátých letech minulého století, je obtížné na toto téma zkomponovat operu. Tohoto úkolu se u nás poměrně nedávno ujal Aleš Březina s biografickými operami o Miladě Horákové (Zítra se bude…; 2008) a Josefu Toufarovi (Toufar; 2013) a zejména Jiří Kadeřábek s operou o Stalinově pomníku Žádný člověk (2017). Nově k němu přibyl Marko Ivanović se svým Monumentem, který měl premiéru 7. února 2020 v Národním divadle Brno.

V říjnu proběhne 21.ročník opavské varhanní soutěže

Statutární město Opava ve spolupráci s Církevní konzervatoří Německého řádu vyhlašuje mezinárodní soutěž pro varhaníky, která se uskuteční od 26. do 31. října 2020. Celkem tři kola interpretační části proběhnou v sále Knihovny Petra Bezruče a v kostelech sv. Ducha a sv. Vojtěcha v Opavě.  

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.