Dlužíme minulosti prozkoumávání jejích hlubokých vod. S Dennisem Russellem Daviesem před druhou brněnskou sezonou

S šéfdirigentem Filharmonie Brno jsme se potkali na festivalu Smetanova Litomyšl - mezi zkouškou a koncertem, na kterém znělo Faustovo Prokletí Hectora Berlioze. Mluvili jsme především o plánech na příští sezonu, kdy se bude v Brně slavit beethovenovské výročí i jinak než jen Devátou, dostalo se na Rejchovu nepříliš známou Lenoru i na novou hudbu, kterou pro brněnskou filharmonii píše Michal Nejtek.

Hry o Marii deset let po premiéře

I kdyby Bohuslav Martinů za celý svůj život nenapsal nic jiného než dvě a půl hodiny hudebního miráklu otitulovaného jako Hry o Marii, zasloužil by si místo vedle velkých hudebních dramatiků dvacátého století. Způsob, jakým se chopil zdánlivě nesourodých materiálů (staroufrancouzská liturgická hra, vlámská hra, moravská lidová poezie, středověký mirákl...) a stvořil z nich čtyřdílné podobenství o boji duše s tělem, prostor pro velkou divadelní podvíanou a především hudbu naléhavě oslovující emoce, sluch i intelekt posluchače, fascinuje od své premiéry v roce 1935.

Josef Špaček skončí po devíti sezonách v České filharmonii, bude se víc věnovat sólovému hraní

Josef Špaček dnes oznámil svou poslední sezonu v pozici koncertního mistra České filharmonie. Tu zastával od roku 2011, nadále se hodlá věnovat rozvíjení své sólové kariéry. Intenzivní spolupráci s Českou filharmonií bude ale nadále udržovat i v nadcházejících sezónách. V nedávné době byl Josef Špaček jmenován členem Rady Českého spolku pro komorní hudbu a v současné době se připravují další vystoupení s Českou filharmonií.

Charlotte na Nové scéně: Hra se zpěvy, memento i trocha tendence?

Charlotte: tříbarevná hra se zpěvy premiérované 1. července na Nové scéně Národního divadla mohla svým názvem a nakonec i termínem uvedení v leckom evokovat bezstarostnou prázdninovou náladu. Příběh by se však lépe hodil pro potemnělý zimní večer. Inspirován je totiž krátkým životem židovské malířky Charlotte Salomon, která v roce 1943 jako šestadvacetiletá zemřela v Osvětimi.

Mladí pianisté hráli na klavír Steinway   Sons už poosmé

Výrazné černé čáry evokující černé klávesy na klaviatuře a barevné ruce jsou logem soutěže Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons , kterou pořádá Gymnázium a Hudební škola hlavního města Prahy na Žižkově. Ředitelkou této soutěže je pedagožka Gymnázia a Hudební školy hlavního města Prahy Hana Dvořáková a nutno podotknout, že soutěž je součástí Klavírního festivalu prof. Zdeny Janžurové. Celý festival, který probíhal zejména v květnu tohoto roku, nabídl veřejnosti tak několik akcí – koncerty, soutěž a masterclass, které byly volně přístupné široké veřejnosti.

Vídeňský Otello, další aktualizace podle šablony

Poslední premiérou letošní sezony Vídeňské státní opery byl Verdiho Otello. Do paměti se příliš nezapíše, určitě ještě méně než loňská inscenace v Mnichově.

Leoš Janáček v Brně: Zpráva o aktuálním dění

Na středu 3. července 2019 připadá 165. výročí narození Leoše Janáčka, který má mezi českými operními tvůrci výjimečné postavení. Je naším v zahraničí nejhranějším operním skladatelem a podle statistiky portálu Operabase se v posledních letech řadí mezi dvacet nejhranějších světových operních skladatelů vůbec.

Dalibor podruhé a radostněji

1. červenec 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Dalibor podruhé a radostněji

Je nezbytné vidět obě premiéry, aby divák mohl korigovat své názory se znalostí kompletního obsazení sólových rolí a nejen proto. Atmosféra druhé premiéry byla v mnohém nesrovnatelně klidnější. Souhra mezi jevištěm a orchestřištěm až na drobné výjimky fungovala, sbor zněl sezpívaně, orchestr hrál vyrovnaněji a více dbal o dynamicky nižší lyrické plochy, méně kryl sólisty. Obecenstvo bylo decentní a odměňovalo potleskem výkony sólistů.

Libuše Domanínská: Celý život zpívám, jak mi zobák narostl

Narozeninová návštěva u hvězdy pražského a brněnského národního divadla Libuše Domanínské (4. 7. 1924), jejíž kariéra byla úzce spjatá s operním dílem Leoše Janáčka (3. 7. 1854). V letošním roce oslaví oba kulaté výročí, Janáček 165 a paní Domanínská 95 let. Do pečovatelského domu na jižní Moravě mě doprovodila žačka paní profesorky, sopranistka Jana Šrejma Kačírková, a bratr oslavenkyně pan Zdeněk Klobáska. Drobná bělovlasá paní nejistě vstala, omluvně se usmála a tiše pronesla, že rozhovor je vyloučený, protože si nic nepamatuje. Kdysi suverénně ovládala jeviště a jedinečným hlasem předkládala světovému publiku lidská dramata (především) Janáčkových oper. Heroina, hvězda, umělkyně. Střípky vzpomínek předkládám tak, jak zazněly, s občasným upřesněním Jany a Zdeňka.

Concentus Moraviae připravil přehlídku smyčcových kvartet, která se dlouho nebude opakovat

Vystoupením Magdaleny Kožené a souboru Collegium 1704 s Václavem Luxem jako vedoucím ve Zlatém sále vídeňského Musikvereinu skončil – slavnostně, byť poněkud exteritoriálně – letošní čtyřiadvacátý ročník festivalu Concentus Moraviae, věnovaný smyčcovému kvartetu. Rozptýlení jeho čtyřiatřiceti koncertů (a dvou předchozích prologů) do stejného počtu koncertních míst možná poněkud zastírá skutečnost, že šlo o přehlídku čtyřiadvaceti vesměs špičkových smyčcových kvartet z celého světa – událost, k jaké dochází jen velice zřídka, jestli vůbec, a kterou můžeme plným právem označit za světové významnou – stát se jinde, psaly by o ní hudební publikace po celém světě.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.